Bojovka ulicemi nevědomí
Argo 2023, 180 s.
Prozaický debut filmaře a scenáristy Šimona Koudely (nar. 1974) začíná relativně všedně: hrdinka Marta se po dvaceti letech života v zahraničí vrací na rodný Smíchov. Výzva k vyzvednutí jakýchsi předmětů z úschovny ale otevírá příběh s tajemstvím, který se přelévá do téměř detektivního pátrání. To souvisí s ukrytým pokladem z kartuziánského kláštera, který ve středověku stával na místě obludného obchodního centra Nový Smíchov, a s hledáním kamarádky z dětství. V průběhu „bojovky“ se protagonistka nevyhne konfrontaci se vzpomínkami na dávná traumata, viny a bolesti, které z hlubin nevědomí ovlivňovaly celý její život. Postupně vyplouvají zasuté informace zesilujíci magický rámec vyprávění, přestává platit jednota místa a času, prostředí se střídají bez ohledu na prostorovou logiku města. V poslední třetině se vše bortí do sebe, postavy ztrácejí jasné obrysy a realita smíchovských „nemíst“ se mísí s horečnatými sny. Hrdinka-vypravěčka prolézá úzkými tunely, zavádí čtenáře do odlehlých zákoutí své paměti a předkládá jim variace situací a postav z předešlého děje. Pokud bylo záměrem vystihnout transformativní zážitek a univerzální zdroj utrpení, celkem se to povedlo. Podobné imaginativní smrště obvykle nedopadají dobře, ale Koudelovi se podařilo příběh rozložit na prvočástice, aniž by se zcela rozpadl. Ať už jej čteme jako alegorii hledání sebe sama v labyrintu měnícího se města, poctu mizejícím smíchovským periferiím nebo reflexi ztráty všeho pevného, o co se lze opřít, dá se v této literární „škvíře v realitě“ snadno rozpustit.