Rádio Lynch

Mezi filmovou hudbou a dírami ve snech

Trademarkem Lynchovy filmové tvorby se staly více či méně tísnivé „weird“ scény, často inscenované pomocí labyrintických prostorů. Neméně zásadní je ovšem atypický soundscape. Deformované nebo pozpátku přehrávané hlasy, bílý šum a mizení signálu narušují hladké spojení obrazu se zvukem a posouvají snímky k logice snu.

Davida Lynche by za krále hororu nejspíš ne­­označil každý, ale nepochybně platil za mistra tísnivosti. Svou schopností zasazovat běžné objekty do divných (weird), hrůzu nahánějících kontextů si nezadal s největšími legendami východoasijského hororu. Jeho liminální prostory plné závěsů, chodeb a dveří se staly ikonickými, ale – jak tomu u audiovizuálních médií naneštěstí mnohdy bývá – opomíjí se zásadní podíl, který na utváření lynchovské atmosféry má zvukový design. Filmová scéna přitom bez hudební složky zpravidla není kompletní. A zrovna v případě Lynchovy tvorby práce se zvukem patří k příznačným – a přízračným – komponentům díla. Málokdo dovedl v diváctvu vyvolat takovou úzkost jako Lynch a zahlcení sluchovými vjemy toho bylo nedílnou součástí.

 

Něco chybí, nebo přebývá

Experimentovat s filmovou hudbou začal americký režisér již v počátcích své kariéry, když v krátkometrážním studentském snímku Alphabet (Abeceda, 1969) použil …

Tento článek si přečtou pouze předplatitelé


Předplaťte si Ádvojku

Přihlášení

Kupte si A2 v elektronické podobě