close search

Gejzír Magmatu a uměřený Liebezeit

Pozváním francouzské skupiny Magma získal festival Alternativa mimořádnou hvězdu, snad největší od hostování Johna Zorna v roce 2000. Zakladatel souboru, zpěvák a bubeník Christian Vander ve své tvorbě spojil progresivní rock s coltraneovským jazzem a inspiracemi svých oblíbených skladatelů – Stravinského, Bartóka či Orffa. Vytvořil tak řadu monumentálně působících skladeb, v nichž se prolínají jazzové vlivy, minimalistické postupy a operní zpěv. Kultovní postavení si vydobyl nejen mimořádně originální a ohnivě nekompromisní hudbou, ale i rafinovanou mytologií, kterou kolem svého souboru vytvořil. Magma zpívá v umělém jazyce planety Kobaia a na svých albech líčí apokalyptické příběhy o meziplanetárních střetnutích – mnohdy nesnadno rozluštitelné, vždy však emocionálně silné a fascinující svou temnou zarputilostí.

Soubor Magma teď v Praze vystoupil poprvé a hned na dvou koncertech s rozdílným repertoárem – 26. a 27. listopadu v Divadle Archa. V první polovině sobotního koncertu zazněly pod názvem Kosmik Wokehl nově zorganizované pasáže z alb Mekanik Destruktiw Kommanhoh, Wurdah Itah a Theusz Hamta­ahk. Pět vokalistů – vedle Christiana Vandera a jeho manželky Stelly ještě Isabelle Feuillebois, Himiko Paganotti a Antonie Paganotti – podávalo osvědčený repertoár jen s klavírním doprovodem Emmanuela Borghiho. Tradiční monumentalitu v tomto podání nahradily čitelnější detaily úžasné pěvecké souhry. Od prvního okamžiku byl znát vnitřní žár, bez něhož je ostatně repertoár Magmatu těžko představitelný. Všichni zpěváci jsou velmi disponovaní a evidentně ztotožnění s Vanderovými uměleckými vizemi, nicméně největší osobností nepochybně zůstává sám Vander – jeho mohutný hlas se nedal přeslechnout ani v momentech, kdy měl
jen sborovou roli.

Druhá polovina večera, nazvaná Perkeu­tehr Slakenzain, byla pro změnu výhradně instrumentální. Šestapadesátiletý Vander se tentokrát ukázal jako mimořádně expresivní a razantní bubeník. Spolu s baskytaristou Philippem Bussonnetem, sólovým kytaristou Jamesem MacGawem a Emmanuelem Borghim (tentokrát u Fender piana) začali titulní kompozicí z alba Köhntarkösz. Postupem času se však napětí začalo poněkud vytrácet. Zappovský jazzrock zněl bez zpěvu přece jen poněkud zaměnitelně, a při vší úctě k instrumentálnímu mistrovství skupiny nebylo možné přeslechnout, že originalita souboru stojí především na vokální složce. V přídavcích se ale Vander vrátil k mikrofonu a magma­tický rituál znovu předvedl v plné síle.

Nedělní večer nesl titul Da Zeuhl Wortz Mekanik a představil loňské album souboru, Köhntarkösz Anteria. Monumentální kompozice navazuje na nejlepší léta skupiny, ale samozřejmě je těžko tvrdit, že by se jim mohla vyrovnat – Christian Vander se prostě vrátil ke svým osvědčeným výrazovým prostředkům, které se v osmdesátých a devadesátých letech mnohdy snažil obejít, ať už snahami o přesměrování repertoáru Magmatu k jednodušším skladbám, nebo na svých sólových deskách. Vander v rozhovorech říká, že se snaží být hoden názvu své skupiny – a skutečně: jeho extatické bubnování se nezadržitelně valilo z pódia a jasně dokazovalo, že Magma zdaleka není jen muzikantská sestava, ale staví na silném duchovním základu.

Velmi slušně zaplněná Archa se po Köhntarkösz Anteria dočkala ještě vydatné porce navíc: Stella Vander publiku sdělila, že v tomto okamžiku obvykle koncert končí, ale protože jsou v Praze poprvé, zahrají toho víc. A následovalo provedení nejvýznamnějšího opusu skupiny, Mekanik Destruktiw Kommandoh. I když koncertní provedení poněkud postrádalo instrumentační bohatost studiové nahrávky a znělo podstatně rockověji, jasně potvrzovalo mimořádnou vitalitu skupiny. Jistý regresivní moment přišel jen s nástupem dlouhého sólování baskytaristy a kytaristy, ale ani to není na koncertech Magmatu nic nového. Nekonečný potlesk ještě přiměl kapelu ke dvěma přídavkům; připomněla jimi i své debutové dvojalbum z roku 1969. Současné sestavě souboru samozřejmě chybějí někteří z významných bývalých členů – především zpěvák Klaus Blasquiz nebo basista Jannick Top. Přesto koncert plně potvrdil oprávněnost legendy, která Magma provází, a jistě
byl jednou z největších událostí všech dosavadních třinácti ročníků Alternativy.

 

V úterý 29. listopadu zahrály v Divadle Archa tři soubory postavené na využití samplovaných a elektronických zvuků. Úvodní vystoupení slovenské skupiny Double Affair spojovalo elektroniku s akustickými nástroji: akordeonem a houslemi. Klasické instrumenty zněly – zřejmě ke škodě věci – dost zřídka, zejména akordeonistka byla na pódiu spíše pro ozdobu. Sem tam se objevila vcelku zajímavá pasáž, celkově však koncert trval zbytečně dlouho a mnohdy plynul jen tak odnikud nikam.

Německá dvojice Dictaphone byla daleko invenčnější. Operátor elektronických zvuků, bruselský rodák Oliver Doerel a německý klarinetista a saxofonista Roger Döring produkovali krátké, spíše ambientně laděné skladby se silnými nápady, které již vydali na albu M. = Addiction. Ve srovnání s Double Affair bylo znát, že jde o tvorbu promyšleně strukturovanou, postavenou na invenčních rytmech a rafinovaně poskládaných samplech. A také, že Dictaphone tvoří skutečné osobnosti.

Další velkou legendou alternativního rocku sedmdesátých let na Alternativě byl vedle skupiny Magma německý bubeník Jaki Liebezeit – bývalý člen souboru Can, který svým mixem hypnotických rytmů, psychedelie a elektroniky zanechal v rockových dějinách velmi výraznou stopu a svým způsobem ovlivnil postpunkové kapely i technaře. Can jsou již dávnou minulostí, ostatně jeden z členů skupiny je již po smrti, ale z Liebezeitova vystoupení byl duch slavné kapely okamžitě znát. Některé skladby, které v Arše zazněly, jako by vypadly z nejlepších desek Can poloviny sedmdesátých let, přitom však působily naprosto současně. Liebezeit je vynikající bubeník, v podstatě protipól eruptivního Vandera – s nezúčastněným výrazem a s přesností automatu vyťukává komplikované, sugestivně se opakující rytmické struktury.

Stejně významným mužem na pódiu ovšem byl i hráč na syntezátory a programátor Burnt Friedman (dříve se podílel například na projektech Nu Dub Players a Flanger). S Liebezeitem vydali album Secret Rhythms a onen důraz na rytmickou složku společné hudby rozhodně není náhodný; ostatně i Friedman býval bubeníkem. Barvité samplované zvuky a elektroniku obohacoval třetí účinkující, hráč na dechové nástroje Hayden Chisholm. Friedman s Liebezeitem hráli v Praze poprvé. Nezbývá než doufat, že své vystoupení si nejen oni brzy zopakují.

Autor je hudební publicista.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image