close search

Rytíři bez brnění

Začátkem listopadu vystoupilo v divadle Komedie francouzské taneční duo Compagnie Post Rétroguardia. Tančící choreograf Paco Décina a Valeria Apicella se představili v české premiéře představení nazvaného Chevaliers sans armures, jež svým názvem poukazuje na bezbrannost emocí, na ochotu vystavit se zranění. Choreografie svým loudavým, zamyšleným tempem a neproniknutelností mlčících tváří interpretů dala vyniknout zejména tanečnici a její ženské, nepřístupné, jakkoli zranitelné senzitivitě. Valeria Apicella odsloužila představení téměř jako mši, dala mu do služeb jak své vykreslené bicepsy, tak svůj mystický dech a zamžený pohled. Paco Décina jako by ji jen rozpačitě a starostlivě střežil. Na vlastní oči jsme na ní viděli, jak má tanec drogové účinky; nakažené obecenstvo odměnilo oddanost tanečnice-kněžky dlouhým potleskem. Hypersenzitivní, meditativní, ale také zase nijak překvapivý styl vstoupil v Praze do prostředí bouřlivě se rozvíjející sezony současného tance,
sezony, která – jak se zdá – bude dynamická a nápaditá. Ve srovnání se současnou taneční atmosférou Prahy vyznělo proto představení Compagnie Post Rétroguardia poměrně retro. Pomalé tempo bylo chabě zdůvodněno jen tou jednostrunnou emocí. Obstarožní svícení s dotěrnou záplavou červeně po celou první část nepomohlo prohloubit její význam. Hledaná niternost unikala do autismu, možné odstíny emocí vytěkaly do nezabydleného prostoru scény. Výtvarné prvky užité v závěru choreografie – jakési prázdné, duté bílé kukly postav v různých polohách, rozestavené po prostoru jeviště – připomínaly divadelní poetiku sedmdesátých let a odvátý čas. A přece to, paradoxně, bylo právě hostování francouzských choreografů v Čechách, jejich představení a také jejich dílny, které pomohly popohnat český současný tanec vpřed, na jeho nynější úroveň. Za úspěšnou francouzskou taneční misí u nás stojí hraběnka Marie Kinsky a její asociace SE.S.TA. (Setkávání současného tance). Tato dáma, tanečnice a taneční pedagožka,
působí v Praze už více než deset let. Za tuto dobu odvedla spoustu neocenitelné práce na francouzsko-českém tanečním provozu. Český stát by si už měl pro Marii Kinsky nablýskat nějakou pěknou medaili.

Příjemný šok vyvolal v úvodu večera představitel hlavní sponzorské firmy, když emotivně vyzval všechny přítomné podnikatele k podpoře současného tance. Dostalo se mu potlesku na otevřené scéně.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Rodinné ságy

Nultý bod k osobní i dějinné paměti


Tanec jako prožitek těla

Co ukázala Česká taneční platforma 2019


Výkony i vtip

Cirk La Putyka zahlédnutý krasohledem


Věc otevřená dotýkání

Lidské tělo v tanečním představení Jara Viňarského