close search

Dámy a pánové!

Na začátku akademického roku hlasitě upozorňujeme na tichý a nenápadný úpadek humanitních oborů na vysokých školách (s. 1). Způsoben je špatnou politikou ministerstva školství, nesolidaritou v akademické sféře a zabedněností společnosti. Což jsou fakta stará. Nový je důraz všech rozhodujících složek society na okamžitou finanční efektivitu, na koeficienty a čísla, která se ovšem ustalují náhodou či trikem, o to zaníceněji je ale dodržujeme. Dejte nám přesné zadání postavené na sebepitomějším základu, a my se přetrhneme. A budeme vykazovat a hledat zlepšováky. Třeba propojením byznysu a reklamy s dosud jakžtakž nezávislými vzdělávacími organizacemi.

K přípravě hlavního tématu krotitelů reklamy nás přivedla konkrétní událost. V noci na 6. září jistí lidé upravili růžovou barvou desítky billboardů umístěných na dálnici D1 ve směru z Brna do Prahy. Upozornili mj. na fakt, že v celé Evropské unii není druhá taková dálnice zaplevelená reklamou, jež odvádí pozornost řidičů, hyzdí a ničí krajinu a otravuje život všem, kdo nestihnou uhýbat očima. A to nemluvím o finanční stránce věci. Nabízíme exkluzivní rozhovor s dvěma účastníky nočního útoku (s. 20), na něž je vypsána půlmilionová odměna (to je takový nový český zvyk), a další texty o umění v boji s reklamou. Jinak řečeno v boji o veřejný prostor. Komentář, jenž vás uvede do problematiky tzv. culture jammingu, jak se krotitelství reklam správně nazývá, najdete na straně 19.

Růžové čtení!

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image