close search

Pasti a úkryty bohatého Západu

Tori a Lokita bratrů Dardennů

Filmařská dvojice Jean­-Pierre a Luc Dardennové v novince uvedené v hlavní soutěži festivalu v Cannes zkoumají, jak se Evropa staví k přistěhovalcům. K tématu přistupují s podobnou empatií a vypravěčskou suverenitou, s jakou v předchozích snímcích sledovali osudy chudých Belgičanů.

Nyní již předposlední film bratrů Jeana­-Pierra a Luca Dardennů Mladý Ahmed (Le jeune Ahmed, 2019) byl pro zavedené belgické duo, známé pozorovatelskými sociálně­-realistickými dramaty, vykročením z komfortní zóny. Ve svých dřívějších dílech o chudých Belgičanech postavených před složité volby dvojice ukazovala, jak sociální podmínky, v nichž žijeme, ovlivňují naše „morální“ rozhodnutí. I když si hrdinové problematičnost svých činů nechtěli připouštět, často na ni reagovala jejich těla – depresemi, hyperaktivitou či fantomatickým těhotenstvím coby výrazem neřešitelných konfliktů. V Mladém Ahmedovi se však tvůrci zaměřili na muslima, který žije v západní zemi a postupně se začne takzvaně radikalizovat. Dardennové se přitom ptají, co toto slovo, které jako by vypadlo z chemického pojednání o mikročásticích, znamená, pokud se bavíme o skutečných lidech. Také jejich novinka Tori a Lokita se zaměřuje na jedince, kteří na Západ přišli odjinud. Motiv etiky ovšem tentokrát téměř mizí – dospívající Lokita sice trpí atakami paniky, ale ty souvisejí spíš s její celkovou situací než s nějakým konkrétním dilematem.

Dvojice filmařů natočila mistrovskou audiovizuální impresi o tom, jaké to je, být imigrantem. Snímek Tori a Lokita tak má nejblíž k jejich průlomovému filmu Rosetta (1999), v němž nás Dardennové také protáhli sérií frustrujících peripetií, z nichž se skládal bezútěšný život hlavní hrdinky.

 

Dva principy

Jedenáctiletý Tori a šestnáctiletá Lokita jsou přistěhovalci z Afriky, kteří o sobě mluví jako o sourozencích, i když není jasné, jestli to tak doopravdy je – ve skutečnosti na tom záleží jen úředníkům z belgického imigračního oddělení, kteří rozhodují, zda Lokita dostane povolení k pobytu. Film sleduje, jak se dvojice protlouká cizím, nevlídným prostředím, v němž se kromě lhostejných úřadů a školy musí spoléhat na lidi, kteří imigranty využívají pro různé nezákonné aktivity. Zatímco Mladý Ahmed se točil kolem různých významů slova radikalizace, u Toriho a Lokity tvůrci sledují dva různé principy.

Prvním z nich je exploatace – tedy ­další pojem, který původně sloužil k označení pro­­cesu, jenž měl co dělat spíš s materiálem než s lidskými bytostmi. Pojem exploatace se původně týkal vytěžování dolů a hospodářského využívání krajiny, až poté ho vy­­užil Karl Marx jako termín, který se do češtiny překládá jako vykořisťování. V souvislosti s filmem bratří Dardennů je nicméně podstatné, že ostatní postavy se k Torimu a Lokitě nechovají jako k lidem, ale jako ke zdroji příjmů. To platí nejen pro kuchaře v místní pizzerii, který obě děti využívá k dealování drog a Lokitu také k sexuálním službám, nebo pro převaděče, jimž hrdinka musí pravidelně odevzdávat peníze za svůj transport do Belgie. Vztahuje se to i na Lokitiny rodiče, kterým dívka posílá vydělané peníze a kteří úzkostlivě dohlížejí na to, aby finance proudily v dostatečné míře.

Druhý princip, který se ve filmu navrací, částečně souvisí s tím prvním, ale pro to, jak snímek vypadá, je ještě podstatnější. Na mysli mám pobývání protagonistů v různých periferních prostorách, které mohou být úkryty i pastmi zároveň. Postavy nevidíme během jejich přechodu přes hranice a film ani nenaznačí, jakým způsobem k němu došlo. Zároveň ale jejich pobyt v Evropě působí, jako by Tori a Lokita ani po příjezdu neopustili stísněné a nebezpečné skladovací prostory, v nichž se coby „živý náklad“ dostali do cizí země. Belgie pro ně není nový domov, ale jen další přepravní skladiště. Hrdiny jen málokdy vidíme v místech, která by sdíleli s běžnými obyvateli Belgie – a když, tak je to restaurace, v níž oba zpívají písničky pro pobavení hostů. Převážně se však pohybují kdesi v zákulisí. Kamera, která je – zcela ve stylu Dardennů – „nalepená“ na těla protagonistů, je sleduje v kuchyních, u zadních vchodů do klubů, na prázdném parkovišti, kde Tori opravuje opuštěné kolo, nebo na ulicích, z nichž ale nikdy nevidíme víc než omezený výsek, na němž se pohybují postavy.

 

Lidé jako nástroje

V druhé polovině filmu se navíc dosud nerozlučná dvojice rozdělí. Lokita se kvůli získání falešných dokladů nechá zavřít do zamčené haly na tajném místě za městem, kde v izolovaných kójích pěstuje marihuanu. Při příchodu dostane instrukce pro případ, že by v objektu začalo hořet, přičemž není úplně jasné, jestli se počítá s tím, že by sama požár přežila. Pěstírna představuje další stísněné prostředí, v němž je hrdinka „uskladněná“ jako pracovní nástroj a zároveň zavřená jako vězeň. Tori za ní posléze pronikne přes střechu, která je ještě opuštěnějším a provizornějším místem než Lokitin pokoj, jenž stěží připomíná obytnou místnost. Instrumentální zacházení, které Tori a Lokita v Belgii zažívají, i jejich život v neviditelných místech na okraji dospěje k „logickému“ vyústění, kdy o životě a smrti ústřední dvojice rozhoduje, zda odhalí úkryt pěstitelů drog, nebo zda se dovedou dobře schovat.

Epilog sice ústy jedné z postav ukáže na hlavního viníka tragického života obou sourozenců, ale toto gesto učiní Dardennové maximálně lakonicky. Na jejich novince je – tak jako dříve – cenná hlavně důvěra v sílu samotných dramatických situací. Sociální realismus v pojetí této dvojice nikdy nechtěl pouze podat svědectví o tom, jak žalostně se žije některým lidem na „bohatém Západě“. Belgičtí bratři jsou mistry v zachycení zlomových životních epizod pomocí výmluvných obrazů – jejich tvorba nevyvolává laciný soucit s trpícími, ale mnohem hlubší a subtilnější empatii.

Autor je filmový publicista.


Tori a Lokita (Tori et Lokita). Francie, Belgie 2023, 88 minut. Režie a scénář Jean­-Pierre Dardenne, Luc Dardenne, kamera Benoit Dervaux, hrají Pablo Schils, Joely Mbundu, Marc Zinga, Alban Ukaj, Claire Bodson, Charlotte de Bruyne ad.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image