close search

Tanec hraček v Arše

Petr Nikl se ve své performanci Tanec hraček vrací k pohádkám Hanse Christiana Ander­sena. Jeho představení, které se hrálo již od minulé sezony, kdy se slavilo dvousté výročí narození dánského pohádkáře, v pražské Arše, bylo rozděleno do dvou částí a každá z nich se odehrávala v jiné části divadla. V té první, nazvané Němý orloj, bylo publikum rozděleno na poloviny: odděloval je stan ukrývající „svět hraček“ hlavního hrdiny a kulatý stůl s dalšími předměty určenými ke hře. Diváci v ztemnělém sále sledovali nejprve Niklův vstup na jeviště po žebříku shůry. Herec měl nad očima umístěné světélkující koule a připomínal tak podivnou, jakoby mimozemskou žábu. Chvíli publikum obcházel a pak se již vrhl do útrob stanu, odkud vytahoval nejrůznější bizarnosti a na stole nebo na stěnách stanu je pak formou stínohry uváděl do pohybu. Zjevovala se tu například hrůzně osvětlená hlava panenky nebo vycpaná či natahovací myš – to vše za
zvuku z mixážního pultu, elektronických přístrojů a především herce samotného. Po chvíli Nikl stan (s pomocí publika) odstranil a vyjevil tak své království – vodní příkop s „loďkami“ rámovaly točny se spirálami, na nichž se otáčely vystříhané figury, akvária nebo rozbité piáno, z něhož trčely kovové trubky. V další půli představení se Nikl pokoušet rozhýbat co možná největší počet hraček, aby byl efekt hry co nejdokonalejší; poté se přesunul ze sálu, kde už vystupoval v „dospělejším“ převleku s parukou a ženskými šaty. Tato část, nazvaná Pianino, se – také přítomností dvou dalších hudebníků a tanečníků – pohybovala na pomezí opery, baletu a koncertu. V centru jeviště stálo pianino, prezentované jako nejlepší a vlastně jediný přítel hlavního hrdiny (na závěr se v něm dokonce vyklubala „larva“). Funkci „perpetua mobile“ tu po hračkách přebral otočný šatník, tedy dva páry šatů a bot zavěšených na vlascích na točícím se kříži
u stropu, soustava větráků s igelitovými taškami vířícími mezi nimi a klobouky poháněné zevnitř jakýmisi koulemi. Smích v hledišti, reagující na často absurdní situace, Nikl usměrňoval a vyvolával tak v divácích rozpaky. Přes několik vtipných pasáží však představení působilo příliš zdlouhavě. Milým překvapením bylo hlediště téměř plné mladých lidí, kteří se evidentně bavili.

Jiří G. Růžička

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image