close search

došlo

Ad Úlitby a únava v psaní o kultuře (A2 č. 25/2010) a Janečkův protiúder (A2 č. 26/2010)

Článek Libuše Bělunkové o úbytku kritičnosti v psaní o kultuře vyznívá hodnověrně i značně pesimisticky, ale naznačuje pouze díl pravdy nebo spíš neradostný výsledek dlouhodobého procesu v české kultuře, kde ideologická cenzura byla vystřídána neméně razantní a samolibou cenzurou redaktorů, šéfredaktorů a uměleckých bossů či pohlavárů všech těch partiček a mafií, jež autorka textu až na výjimky nekonkrétně zmiňuje. O těchto záležitostech jsem už mnohokrát psal na stránkách A2 a jinde. Zmatení nastává už v základních hodnotových kritériích, jak nastavit kritiku, jak seřídit její mechanismus, aby účinně pracoval a nezadrhával se. Bělunková v článku hovoří o „alternativních či nezávislých kriticích“ a „advokátech umění“, většinou samozvaných a málo erudovaných, jenomže opomíjí skutečnost, že opravdový kritik, pokud by se nám zázrakem
narodil, bude okamžitě v českém milieu zašlapán do země nebo vyexpedován na jinou planetu. Jak se má v dnešním prostředí zrodit či „vypěstovat“ velký kritik, když už během prvního setkání s kterýmkoli kulturním periodikem mu bude naznačeno, že může psát pouze o tom, co mu bude přikázáno, někým dopředu vybráno a také náležitě okomentováno. Pokud půjde hlavou proti zdi, možná se mu podaří napsat dvě nebo tři nezávislé kritiky nebo spíš recenze, ale u čtvrté mu dojde trpělivost i elán a buď se podřídí zavedené praxi kvůli honoráři, spočívajícímu ve většině případů „v daru“ recenzované knihy, nebo jednoduše vystoupí ze stojícího vlaku. Kritik, i ten nejpronikavější, je ovšem vždy sekundární osobou. Daleko větším trpitelem je autor. Má na vybranou: buď ponechá své dílo takzvanému osudu a jeho artefakt propadne nejspíš na dno lhostejnosti a nezájmu. Nebo se začne doprošovat, ponižovat, obcházet redakce, recenzenty, nakladatele, aby to nějak šikovně
zařídili. Rezultátem takových pochmurných úvah může být buď naprostá rezignace nebo přinejmenším „plíživá“ pochybnost o kvalitě, konsekventnosti a hodnověrnosti takových rádoby kulturních rubrik a médií.

V 26. čísle A2 jsem očekával v článku Janečkův protiúder s podtitulem Šéf ČT vyhrožuje otevřeností konečně závan něčeho alternativně aktuálního, týkajícího se vlastně stejného problému, tentokrát se však odehrávajícího na půdě veřejnoprávní televize. Filip Pospíšil přizval do debaty o nekalém dění a lobbování v ČT mimo jiné také předsedu Asociace režisérů a scenáristů Petra Kaňku. Pro nezasvěceného čtenáře hřmí Kaňka velmi výmluvně, což může vyvolávat příznivou odezvu, ba potlesk, kdyby si ovšem jedním dechem nepřisvojil mou práci na našem společném scénáři k dokumentu
o Máchovi, který Česká televize přijala a vzápětí ho z neznámých důvodů odmítla realizovat. Projekt jsem inicioval, napsal první verzi scénáře, Kaňkovu druhou verzi, vycházející z té prvé, jsem rozšířil a hlavně máchovsky usměrnil. Z článku se ovšem dozvídám, že televize nepřijala „můj (tj. Kaňkův) pořad o Máchovi“.

Kopírovat, zcizovat, ano brát si na úkor druhých se dnes rovněž bez skrupulí pokládá za nedílnou součást kulturního espritu, který ovšem nemá nic společného ani s postmodernou proklamovanou citační mánií.

Co z takových neradostných úvah může vyplynout? Určitě by si redaktoři měli uvědomit, že kritiku v pravém slova smyslu mohou zachránit pouze silné osobnosti, kritičtí arbitři vskutku nezávislí, jejichž slovo i výběr titulů, o nichž chtějí referovat, by měly být respektovány.

Jan Suk, redakčně kráceno, plná verze na advojka.cz

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image