close search

Jak vzniká násilí?

Výrazný polský debut Chléb a sůl

Filmové drama Damiana Kocura je dalším z řady mezinárodně úspěšných polských snímků, které se inspirují skutečností a kriticky hledí na současnou společnost. Suverénně natočená prvotina z maloměstského sídliště je portrétem místa, kde umírají ambice a rodí se nebezpečné frustrace.

Když koncem září uvedla režisérka Agniesz­ka Holland ve světové premiéře svůj nový film Hranice (Zielona granica, 2023) v hlavní soutěži benátského festivalu, přirovnal ho polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro k nacistické propagandě – aniž by snímek viděl. Snad by se to dalo odbýt ironickou poznámkou, že ministra zřejmě inspirovaly iniciály režisérčina jména. Možná ale toto i další podobná prohlášení něco vypovídají nejen o stavu polské politiky, ale také o tom, že vládní představitelé tuší, že Poláci berou domácí tvorbu vážně. Jen těžko si lze vybavit případ, kdy by podobný humbuk rozpoutal český počin.

Ani debut Damiana Kocura Chléb a sůl, který byl loni uveden na témže festivalu a nyní ho promítají česká kina, se vládní kritice nevyhnul. Skutečností inspirované drama o dospívání na jednom maloměstském sídlišti označil ministr Piotr Gliński za „protipolský film“. Neboť prý ukazuje Polsko jako špatný národ.

 

Past maloměsta

Citlivá prvotina z ospalého městečka, kde středobodem dění je poflakování se po ulicích a pravidelné návštěvy nově otevřeného bistra s kebabem, přitom má k otevřené obžalobě polské společnosti daleko. Mnoho nedávných polských filmů, které se inspirovaly skutečnými událostmi a které rezonovaly i ve světě, přitom dost jízlivě hledělo třeba na předsudky a pokrytectví polského venkova či katolické církve. Małgorzata Szumowska v Tváři (Twarz, 2018) zachycuje případ metalisty, který po nehodě při práci na největší soše Krista na světě musí podstoupit transplantaci tváře. Vznikla freska vyobrazující úzkoprsost a bigotnost polských maloměšťáků. Snímek Corpus Christi (Boże Ciało, 2019) Jana Komasy zase vyprávěl o falešném knězi, který sice utekl z pasťáku a měl spoustu starostí se sebou samým, ale jeho neortodoxní praktiky proměnily lokální kostel v místo jakýchsi až extatických rituálů. A hlavně jeho ne­­ochota nechat některé nepravosti být obnažila rozpadající se komunitu, kde se nikdo nikomu nedokáže podívat do očí.

Také film Chléb a sůl zachycuje některá pnutí v polské společnosti. A podobně jako oba předchozí snímky tematizuje neochotu přijmout cokoli nového či neznámého. Jakkoli je však z jeho názvu cítit ironie, režisér a scenárista Kocur natočil především drama o tom, jak vzniká násilí. Obejde se bez uštěpačnosti, nepotřebuje rýpat, spíše pozoruje a snaží se mít pochopení. Příběh mladíka Tymka, který se na léto vrací domů z Varšavy, kde je úspěšným klavírním virtuosem a expertem na Chopina, by se klidně mohl odehrávat na sídlištích jinde v Evropě. Vypráví o každodenní spirále bezcílných činností v místě, kde není co dělat. O periferii jako pohřebišti ambic. Tymek se potuluje mezi paneláky se svým rovněž talentovaným mladším bratrem Jackem, který však na rozladěný klavír doma v obýváku sáhne jen během mejdanu, aby kamarádům dělal podkres k naštvanému sídlištnímu rapu. A Tymek nezapadá zpět do nějaké staré party kamarádů – z interakcí všech zúčastněných vyplývá, že jde spíš o typickou „pouliční směsku“ jedinců, kteří mají společné jen nepříliš radostné životní osudy.

 

Kdy končí legrace

Zpíval o tom už Lou Reed v písni Small Town z alba Songs for Drella (1990): „Na malém městě je jediná dobrá věc. Víš, že odsud chceš zmizet.“ Damian Kocur k zachycení podobného pocitu nevyužívá energického klavíru Johna Calea, ale klidnějších tónů Chopinových skladeb, které nicméně občas proloží naštvaným oldschoolově znějícím rapem polské formace Los Katos. Chléb a sůl je autentickým obrazem života bez cíle a stojí na zachycení atmosféry místa, v němž se frustrace mění v naštvanost. Kocur obsadil neherce: ústřední bratrskou dvojici ztvárnili sourozenci pocházející též z klavíristické rodiny. Kamera hrdiny často sleduje zpovzdálí, leckdy jim ani není vidět do tváře. Pobývají na izolovaných ostrůvcích nicnedělání, ať už jde o hřiště, zastávku autobusu, pouťovou atrakci či místní kebabárnu, kterou si tu dva mladíci otevřeli před několika měsíci.

Jen z drobných gest a výrazů tváře odečítáme, že Tymek nesouhlasí s hrubým chováním místních vůči „čmoudům“, kteří nemluví polsky. Hrubé homofobní či xenofobní vtípky občas přerostou v lehké fyzické pošťuchování, nic víc, ale napětí a násilí visí ve vzduchu. Debutující režisér jistou rukou naznačuje, ale nedoříká. Lze se jen domýšlet, proč Tymek mlčí, přihlíží, a byť mnohdy zjevně nesouhlasí, nic neudělá. Má strach? Namlouvá si, že se „nic tak hrozného“ zatím neděje? Vždyť občas se po pár pivech či práscích z jointu neubrání a sám se zasměje rasistické slovní hříčce. Anebo skrývá, že sám je trochu „jiný“, jak se můžeme domýšlet z narážky jeho kamarádky, která by zjevně chtěla být víc než kamarádkou: „Věděl jsi, že Chopin byl gay?“

 

Kořeny nenávisti

Tymek je jediný z hrdinů, kdo se s obsluhou bistra dá občas do řeči. V krátkých interakcích, komplikovaných jazykovou bariérou i opatrností na obou stranách, mimoděk zazní, že jméno jednoho z nich, Yussef, se podobá polskému Jozef. A z nepovedeného vtipu, zda dvojici přistěhovalců místní obyvatelé přivítali chlebem a solí, vyplyne, že podobné pořekadlo mají i u nich doma. Ironií je, že na polském sídlišti „chlebem a solí“ hostí cizinci domácí. A ti je na oplátku častují příkazy, nevyžádaným tykáním a nevhodnými vtipy.

Kocur nenatočil zprávu o šířící se xenofobii a rasismu v Polsku; jeho záběr byl univerzálnější. Vznikl portrét místa, kde ani ti, co spolu vyrůstali, mezi sebou neumějí komunikovat jinak než jako smečka, v níž fungují nepsané, ale viditelné hierarchie, kde je za každou legrací patrná tenze. Chléb a sůl hledí empaticky na všechny protagonisty, ale nemíří k nějakému humanistickému gestu, jež by ukázalo, že mladí Poláci a dvojice cizinců k sobě mají blíže, než by si mysleli. Jen nenápadně a pozvolna naznačuje, že obě skupiny spojuje frustrace a ostražitost. Byť je vyústění dramatu tragické, vyhýbá se Kocur sentimentu. Zůstává tichým, trpělivým svědkem, který hledá kořeny nenávisti, ale nepasuje se do role někoho, kdo by je měl přesně pojmenovat. I proto natočil jeden z nejpozoruhodnějších debutů poslední doby.


Chléb a sůl (Chléb i sol). Polsko 2022, 99 minut. Režie a scénář Damian Kocur, kamera Tomasz Woźniczka, hrají Tymoteusz Bies, Jacek Bies, Dawid Piejko, Nikola Raczko, Małgorzata Puzio, Nadim Suleiman ad.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image