Když jsem poprvé uviděla reklamu firmy L’Oréal na krém proti vráskám s Claudií Schifferovou, nevycházela jsem z úžasu. Z televize jsem zvyklá na ledacos, ale tenhle šot mě namíchl hned z několika důvodů. Někdejší topmodelka, dnes spíše „komerční matka“ Claudia se v něm nejprve culí na své dítě do postýlky, ale pak se zarazí, protože ji dostihne myšlenka o nečekaném nebezpečí – časté grimasy a široké úsměvy přece způsobují mimické vrásky! Claudia posmutní. Diváci a především divačky se tedy v mžiku dozvědí, že mateřství je více než škodlivé. Nejenže ničí ženám postavu (shodit přebytečná kila je tak těžké!), ale znatelně se podepisuje také na jejich tváři. Claudia má však pro matky zaručený recept – když budou používat krém proti vráskám, je po problému! Až potud se možná reklama na výrobky kosmetického průmyslu podobá jiným (každá žena přece ví, jak rozjasnit svou pleť a jak se zbavit celulitidy), ovšem konečné sdělení blonďaté krasavice diváky omráčí, z jejích úst totiž zazní andělským hlasem: „Díky používání tohoto krému estetická operace počká!“ Vtip? To těžko. Reklama naprosto zřetelně nabádá: střádejte si, ženy-matky (i vy ostatní, co se rády smějete), korunky, abyste měly na krémy proti vráskám! A když přijde čas, kdy ani krémy nepomůžou, rozbijte prasátka a zavolejte nejlepšímu plastickému chirurgovi! Protože mýtus krásy diktuje jasné podmínky: jen krásná žena je ženou úspěšnou. A žena, která se zaobírá svým zevnějškem, nemá čas ani sílu věnovat se skutečně důležitým věcem: tak zní feministická kritika přebujelého kosmetického průmyslu, předražených (a povětšinou zbytečných) služeb estetické plastické chirurgie a především patriarchálního systému. Myslím si proto, že ve skutečnosti hovoří naše reklama především takto: „V žádném případě nekupujte tento krém, které je tak pekelně drahý proto, že výrobce musel zaplatit fůru peněz světové topmodelce, jež naštěstí právě včas porodila dítě (což by mohlo být zdánlivě v pořádku, ovšem ne za podmínek, kdy ženy vydělávají více než muži pouze v modelingu a v pornoprůmyslu). Ještě větší balík dostanou média a nejvíc si samozřejmě napěchují kapsy majitelé společnosti. Jestli budete chtít, kupte si třeba desetkrát levnější krém, který bude mít úplně stejný účinek (tedy promastí vám pleť, ovšem vrásek vás nezbaví)!“ A já dodám: smějte se na sebe i na své děti a mračte se na nadnárodní korporace. A vykašlete se na Claudii.
Příbuzné články
Kolumbijská versus česká rovnátka
V rámci nikdy nekončícího boje o diváky a divačky zkusila televizní stanice Prima další riskantní tah. Nasadila do vysílání telenovelu Ošklivka Katka, jež je variantou pohádky o Popelce, kterou mohlo české publikum před časem sledovat na Nově v původní kolumbijské verzi …
Jak se oslavuje stejnost
Český mediální svět, zdá se, pořád něco hledá. Superstar; rodinu, která se za týden dokáže naučit žonglovat s míčky či stavět most z krbových sirek; magora, který …
Značka: Sex ve městě
Populární seriál Sex ve městě získal za dobu své existence na mediálním trhu hned několik značek a stal se také středem zájmu feministek na celém světě. Podle prvního z hlavních názorových táborů je emancipační a feministický…