Představujeme nové práce básníka a výtvarníka Viktora Špačka, kterému v loňském roce vyšla básnická prvotina Zmínky a případky.
...
V kolika podobách.
Ale teď
vyplivnutý
do temna pokoje
jak židle po hostech
Posečeno, holé pole.
A rozpačití zajíci, najednou odtajnění,
srna nebyla?
S cigaretou po životě,
tohle, zdá se, nelže,
nebylo tam nic.
Těžiště
Nová práce
samá ženská
trojí hospoda
kruhy
víry
mávání rukama
marná
snaha
nad hladinu rybníka
příliš nakloněného těla.
Pohyb
Proč zrovna tohle město, tyhle lidi.
Ale kdyby jinak, kým bych byl? Byl bych?
Kdo mě kam sune, koho já?
Co jsem?
Součást nějaké zaklíněnosti?
Předávaný pohyb?
Bujení
Jenže nastupující život
tím zapomínáním přece roste!
Mrtvý z dálky.
Mladí o svém.
Rozhovor
Ani já,
ani ona,
ale rozhovor.
Jsem prostoupený tím rozhovorem,
jako je člověk,
který zabloudil,
prostoupený cizím městem.
Místo pro krutost
Ale na dědečkově podzimní zahrádce
ani nad babiččiným koláčem
není místo pro krutost.
Zatím hrabe, nech ji,
ať zatím hrabe, tu chvíli nech.
Když ona k tobě rozzářeně,
uděláš obličej, legračně krkneš,
nemusíš se přemáhat!
Dělej, co chvíle chce,
nebo co unese.
Bílá
Zeď, bíle natřená,
ráno sluncem nazlátlá,
v poledne červená,
večer modrá,
bílá vlastně není.
Anebo vždy.
I ...
Skácelovsky
Dětství
Vlastně nemám, co bych dodal
není toho moc, o čem nyní vím
a neřekl jsem se sem z nějakého dávna
jsem sem narostlý
Pro příště
Já, teď...
Svět čerstvě po nehodě.
Ze starého už venku,
v nové ještě ne.
Odněkud vystěhovaný oblak čehosi
jak nějaký měkký, mořský živočich
rozpačitě, nedůvěřivě, s děsem
ohmatává tvrdé hrdlo
nádoby
svého pro příště
jediné možnosti
co mu dá tvar
kam bude muset.
Naproti
Padesátníci na podzimní zahrádce hospody
jeden k druhému poponášejí
pitím zmatnělé oči.
Naproti plný park dětí.
Prohánějí se na kolečkových bruslích,
jako by je tyhle židle nečekaly.
Příběh
Nechávám na světle jak na ubruse,
číhavý dopis. To je celé.
A není! Leží si na stole, lampa si ho čte,
okna si ho podávají.
To je celé. A není!
Když se v noci vracím,
cítím
užasle
– chalupa uhelně setmělá
vrata dokořán
a cítím, že cizí starost rázuje
po silnicích...
Ticho
Starý v tramvaji,
přistoupí vyzývavá holčička.
Nějaký zákmit.
Odněkud do ticha něco sem propadlo,
jako když se otřepe zaprášený pták
nad mraky, nad jejich nepropustnou hladinou.
Zvuky odněkud
pokoušejí jeho, dědkovo, ticho.
To se napůl nechá
a pak zvuky zalije
jak strom kůrovce smolou.
Otázka do sebe
Na otázku zvenčí neodpovídá zeď,
matná, struhadlová, poznamenaná nehty,
bílá obálka,
co něčím duní, zaznívá,
pes, co štěká si dovnitř...
Občas ruka ulítne,
divné slovo lítne zevnitř. Co mě čeká?
Na co je zaděláno v tomhle „semeništi“?
Všeho tak zrovna
Ukazuje na svého psa a ptá se trafikanta,
stojícího s koštětem na střeše trafiky.
Co mu říkáš? Nó, šmudla.
Pomalu, trpělivě štěká pes.
Kolem procvrká cyklista.
Daleko je sem odevšad,
kraj světa ale nikam nepospíchá.
Je jen to, co tu je.
Všeho tak zrovna.
Nevejde se strach.
...
Bůhví jak dlouho jedno kolo
nebýt nikde
a být všude
nikde doopravdy
všude na otočku
nakonec nezůstane nic
po spánku beze snů.
Do tmy
Ale to je jen kalendář!
Lucie
noci upije. Je mi třicet.
Dne nepřidá.
Jsem snad já
nějaká svá pranostika?
Hmatám do tmy
jak hmota stromu
když hledá svoje léta.
...
Tajuplný život
slepého ramene...
V akváriu v prázdném domě
popoleze
šnek. Zabrblá bublinka.
Zbytečná rána nová a nová rána
nicota chybuje. Nevydrží v jednom tvaru,
přetéká a přepadává.
Viktor Špaček (nar. 1976) vystudoval sochařství na VŠUP v ateliéru Kurta Gebauera, studium ukončil v roce 2004. Účastnil se kolektivních výstav v Praze, Zlíně, Kolíně a Klatovech. Pracoval jako učitel kreslení a návrhář modelér, nyní pracuje jako knihovník. Básně publikoval v časopisech Tvar, Host a Babylon.