Kdysi populární časopis pro mladé techniky a přírodovědce má starosti. Čím víc „modernizuje“, tím víc se mu snižuje čtenost. Zvláště velkým a dětmi kritizovaným propadákem je změna z minulého září, která ubrala textu, přidala fotografií a výtvarných děl pochybných kvalit a zúžila tak pestrost témat. A výsledek? Velké procento čtenářů, kteří se dříve v případě ABC rekrutovali z chytrých a zvídavých dětí, vybočujících z řad davu sbírajícího hokejové kartičky a šílejícího z Pokémonů, dnes přechází ke konkurenci, hlavně k časopisu 21. století Junior. Zhusta také začínají číst odborné časopisy, které jsou sice pro desetileté děti dosti náročné, ale co mají dělat, když ABC už zdaleka neplní funkci všestranně zaměřeného časopisu a cílí právě jen na členy moderního davu? A má to ještě jeden háček – ředitelka vydavatelství Ringier Libuše Šmuclerová pozapomněla, že takový průměrný značkově oděný „týpek“, pro kterého se dnes ABC dělá, nic, ale opravdu nic jiného než návody k počítačovým hrám nečte. Časopis si koupí možná jednou za půl roku kvůli samolepkám, jenže co je to proti stovkám věrných předplatitelů, kteří dnes hromadně ruší objednávky? Děti nejsou hloupější než dřív. Skautů, modelářů, milovníků přírody, malých botaniků, luštitelů bludišť a hádanek, fyziků a chemiků, sportovců, dětí smysluplně trávících svůj čas a chtivých chytrého časopisu je o něco méně, ale pořád dost. Jenže ABC pro ně už není. Bohužel. Pojďme se jen namátkou podívat na jedno z nejaktuálnějších čísel, desítku. Přeskočíme nové trendy růžové logo a jdeme k obsahu. Zhruba jedenáct stran inzerce, desetistránkový (sic!) článek o programu na tvorbu grafiky, který by se vešel na tři, kdyby jej jistý pan Janík, malíř krásných výjevů kvality obchodů Vše za 39 (ale v krásném zlatém rámu, no nekupte to), nezkrášlil úchvatnými ilustracemi. Rubrika o mobilech, rubrika Hardware, hokej, rádoby psychologický článek o vztazích v partě jak z Bravo Girl, křížovka, rubriky Internet, Videohry a Sound (český jazyk moc nefrčí). Z lepší části zbývá reportáž o kaskadérech, zajímavé foto čísla, jeden osmiřádkový boxík v rubrice Zoom, věnující se přírodě, a můj oblíbený Mourrisson, který jediný má v ABC ještě smysl pro humor. Ono se není co divit. Komiksovým hrdinům prodejnost vrásky nedělá.
Příbuzné články
přešlap
Tištěné výstupy obou letních filmových festivalů – karlovarský Festivalový deník i Filmové listy Letní filmové školy – se letos snažily být především náležitě cool. Obě periodika tak učinila hlavním pisatelským principem neustálé zdůrazňování faktu, jak je právě ten jejich festival přátelský, …
Výměna šéfredaktorů
Princip mediální hry s realitou už začal pronikat nejen do obsahu, ale i do samotného chodu médií. Docela nápadnou reality show českého mediálního podzimu se totiž stala jednodenní výměna šéfredaktorů, k níž se uchýlily dva deníky nacházející se na opačných koncích pomyslné osy …
My nic, my muzikanti…
Sedět na veřejném zasedání Rady Českého rozhlasu, prvním po říjnovém přešlapu s údajnou propagací fašismu na Radiu Wave, a poslouchat vytáčky radních, jak za nic nemůžou, bylo podnětné. Člověk se mohl dozvědět…