ovšem

Kvalifikované pracovní síly chybějí v celém Česku už dlouho. Hledá je, kdo může a jak se dá. Nejnověji spustila náborovou akci Policie ČR. Hlavním logem policistů se stalo heslo „Pomáhat a chránit“. Kampaň stála 22 milionů a přiznává základní motivaci: vyřešit špatnou personální situaci policie za každou cenu. Zaměřuje se na prototyp malého chlapce-ochránce, který už od školních let ctí právo a vystupuje ve prospěch slabších. Zarážející není fakt, jak hloupě působí (v letácích se objevují například fráze o nabídce „smysluplné a společensky respektované práce v moderní a dynamicky se vyvíjející společnosti“), ale především její výlučné zacílení na mladou generaci. Masivní náborové akce pořádá policie totiž hlavně na středních školách. Podobnou kampaň nedávno připravili také pražští městští strážníci. „Akce Praha“ brala útokem podobnou cílovou skupinu. Reklama ukazovala strážníky prohánějící se metropolí na silných motorkách jako v akčním filmu. Do policejních sborů se tímto způsobem možná „svaly“ přitáhnout podaří, „mozky“ ale rozhodně ne. Kde totiž chybí prestiž povolání, ani reklama nezabírá. A policii by měl někdo pomáhat a chránit ji před hloupostí reklamních agentur.

Jan Vávra

 

Daniel Landa konečně zjistil, že je především umělec. „Výhodou umělců je, že něco udělají a ti druzí to interpretují“, prohlásil na tiskové konferenci u příležitosti nového turné Československo 2008. A protože plakát k pětikoncertní šňůře vypadá jako známka, z níž se na pozadí trikolory místo hlavy státu skví skinhead v bomberu s runovým nápisem na límci, můžeme interpretovat ostošest. Na mysli vytane vzpomínka na Sládkovo SPR-RSČ snící o rasově vyčištěné znovusjednocené federaci, případně povzdech nad tím, jak geniálně účinným a bezplatným průzkumem trhu jsou slovenské volby. „Do politiky nesměřuju,“ dušoval se zpěvák rovněž a já nevím, jak si interpretovat jeho přitakávání si s poslanci ODS v rámci „řádu“ Ordo Lumen Templi. Musím říci, že mě černobíle vidící světanápravce notně překvapil: pokud připustí rozdílnou interpretaci své činnosti, otupí dopad svého charismatického vůdcovství a nezpochybnitelných pravd. Možná se ale domnívá, že interpretace se dělí na chybné a ty podle jeho gusta. Další šok z tiskovky: patetický Kryl na Vyšehradě a následné desce byl prý jen provokací. A z nehynoucího „myslím to upřímně“ se stala reality show.

Petr Ferenc

 

Před týdnem jsem se vracel domů do Jakarty. Několik minut před přistáním se letadlo (velkokapacitní Boeing 777-300) začalo chvět jako větévka v bouři. Po vnějším skle okna najednou začala téct celá řeka. A širokou řeku připomínala i ranvej, k níž se letoun blížil. Jakmile Boeing dosedl, začal klouzat. Motory v reversu vydávaly obludný řev. Zkušený kapitán ale letadlo nakonec zkrotil a zastavil. Letistě bylo do konce dne uzavřeno. Jakarta se totiž opět začala potápět. Hlavní město Indonésie devastují záplavy téměř každý rok. V loňském roce se ocitlo pod vodou na 70 procent jeho rozlohy. A především chudí lidé při těchto potopách přicházejí o všechno. Proti přírodním katastrofám jsou pojištěny jen luxusní budovy. Pojišťovny totiž odmítají pojistit většinu domů v chudších čtvrtích. Většina města je pod úrovní mořské hladiny. Během období koloniální správy vybudovali Holanďané, kteří s podobným terénem měli své zkušenosti, kanály a začali regulovat průtok vody. Poté, co země získala nezávislost, se však kanály změnily v obrovské stojaté laguny, plné odpadků. Letos bylo zaplaveno několik čtvrtí a dálnice mezi městem a letištěm zůstala uzavřena téměř dva dny. Na poměry Jakarty nešlo o žádné velké neštěstí. Většina obyvatel města se však obává, že příští záplava může vzít i statisíce lidských životů.

André Vltchek

 

Finance na pražskou kulturu nejsou stále ještě rozděleny. Několik členů grantové komise totiž tvrdí, že minimálně 10 subjektů nesplňuje podmínky akreditace. Do těchto firem by přitom mělo odtéci až 25 milionů tzv. dotací na vstupenku. Patří mezi ně namátkou: Fantazma, s. r. o., Ta Fantastika, Hamlet prod., a. s., Divadlo Kalich, Museum A. Muchy. V oblasti víceletých dotací byla v letošním roce k rozdělení suma mínus 8 milionů. O víceletý grantový příspěvek přitom letos žádají tak významné subjekty podporující mladé umělce, jako je Divadlo Archa, Divadlo Alfred ve dvoře a o. s. DEAI – Setkání. Grantová komise proto v souladu se schválenou kulturní politikou města krátila dotace jinde, ovšem právě mimo dotaci na vstupenku. Je možné spekulovat, že to bylo pod tlakem radnice, která čekala na výsledky dohody Petra Kratochvíla (Ta Fantastika) s českým státem, kterému vyhrožoval arbitráží. Nyní ale musí být přezkoumány sporné akreditace a stanoveno, zda by poskytování peněz komerčním subjektům provozujícím převážně muzikály bylo slučitelné se zásadami Evropského společenství. Zatím se na to právní názory odboru kultury a památek a grantové komise liší. Pokud toto nebude vyjasněno, pražskou radnici by docela dobře mohla čekat další žaloba, tentokrát ze strany nezávislých iniciativ.

Olga Škochová