Jan Měřička (nar. 1955) ve svých grafikách z posledních let dokumentuje hemžení lidských skupin – pořizuje si série fotografií běžného provozu ve veřejných prostorách, které převádí do obrysových útvarů a snaží se tak zachytit procesy zhušťování a řídnutí, vytváření uzlů, vyšlapávání cest. Prohlubuje tím svůj zájem o grafiku jako paměťové médium, který se u něj původně projevoval v mnohovrstevnatých strukturálních „otiscích civilizace“. Namísto rozkrývání různých vrstev hmoty se nyní soustředí na neviditelné vrstvy v čase, „soutisky“ různých okamžiků. Janu Měřičkovi byla v roce 2000 udělena Cena Vladimíra Boudníka a úspěch zaznamenal i na letošní Grafice roku, kde za svou knihu Špitál (2010) získal první cenu v kategorii autorské knihy.
Příbuzné články
Pole nad oběma
Přítomné úryvky volně navazují na prózu Jaromíra Typlta Pole nade mnou, jež vyšla loni v druhém svazku básnického sborníku 7edm. Autor se v obou textech zaměřuje na krajinu svého rodného Podkrkonoší, přesněji řečeno na jedno konkrétní místo, ožívající různými ději na pomezí skutečnosti …
Jiří Šigut
Šigut přichází ze tmy. Přichází Šigut i z dálky? A kdo vůbec ten Šigut je? Není to jen jedno z nahodilých vlastních jmen pro náhodu? Samozřejmě, z našeho pohledu je to ostravský výtvarník (narozený 1960), který počátkem devadesátých let začal nosit ven do přírody fotografické …
Hana Fousková
Souběžně s literární tvorbou se Hana Fousková věnuje i malbě, založené na expresivitě tvrdě kontrastujících barev – především modré, červené a svítivě žluté. Původně převažující mytologické a náboženské náměty střídá v posledních letech krajinomalba přecházející až do čisté …