Nové básně Kamila Boušky jsou plné rozčarování, násilí a temné ironie. Najdeme zde náznaky angažovanosti, reflexi lidských návyků a zlozvyků i dystopické vzpomínky na zaniklý lidský druh. „Konečně a také naštěstí už není možný/ intimní vztah ve dvou.“
. . .
jak milovat násilí když
Evropa je mrtvá kráva
ucpala celou kuchyni
porazila ji Srebrenica
podřízla humanita a výkal Schäuble
vytekl do polévkových talířů
jak milovat symboly
čirého och tak čirého zla
když mě vychovalo free video
a krmil krystal násilí
jak nemilovat jaderné zbraně
pod svou židlí ve státě který není
. . .
láska ano zní to dobře
ale v České republice většinou končí
mizerně
končí většinou a demokraticky
téměř kolektivním skokem do ničeho
je milejší nic než zemský ráj
na pohled nepřítomný tady u nás
v České republice láska končí v chumlu
privátních zájmů a tlaků a dokonce
uplácení
ano nic je lepší vlastní
než láska sousedů
lepší nic než láska
nic než láska
. . .
realita je to co říkají v televizi
to co říká krizový štáb je realita
začíná v soukromí a tam také končí
realita prostě nepřekračuje práh bytu
a ty bys také neměl
potřebuješ přece bezpečí pohodlí a zdraví
nic víc než free video Neftlix a Twitter
nic víc nepotřebuješ než ticho a prázdno
venku
jsou cesty většinou prázdné jako život
jako život
říkám ale realita je to co říká krizový štáb
nic velkého kromě biatlonu který můžeš
bezpečně sledovat až k cíli
. . .
bolí mě tvůj tweet nic velkého
kromě demokracie vlády
většiny jako takové tiché a prázdné
demokracie masy lidí bolí mě
tvůj tweet člověka nepodepře když
se odvolává na masu lidí jako takovou
jedinec nepodepře člověka nic velkého
kromě lyžaře který doráží k cíli
. . .
Je mladý, opilý a leží na chodníku
v minus pěti stupních Celsia.
Křičí na ni, ať jde pryč, zatímco ona
z výšky nad ním volá: Vstaň! Okamžitě
vstaň! Možná upadnul a možná si lehnul
sám, jako by nevěděl, že do takových se
v tomhle městě jenom kope.
Její kamarádka stojí opodál,
míří na něj iphonem a pořizuje si video.
Zajímá mě, komu ho pak asi pustí,
s kým se nad ním bude smát a bavit.
A třeba si ho nechá pro sebe
a v tichém pokojíčku bude snít,
jaké by asi bylo toho ožralu počůrat.
. . .
Volá se po konci a přítele
abys pohledal. Najal jsem si
jednoho na dobu určitou,
abych mu daroval ze sebe to nejlepší
a uvedl ho do tajemství lhostejného
života v hrůze a do hrůzy věčných
improvizací. Ale teď, když vidím (a měl
jsem si toho všimnout hned), jak ten idiot
čumí do prázdna
a dřepí na zadku v zakrnělém těle
s přerostlou hlavou, pošlu ho rychle
tam, kam patří.
. . .
přicházíš ke mně a jsi docela celá
v temperamentních gestech
bohaté mimice a s třešňově červenými rty
po setkání se mnou
v tobě pohyb jenom doutná
nemůžeš odejít
netváříš se neusmíváš nemluvíš
protože nemáš tvář ale krvavou kaši
ležíš pod lavičkou
seděli jsme na ní spolu ještě před chvílí
ještě v tobě něco dýchá
rád bych tě naposledy políbil ale není kam
. . .
mizíš z mých slov
a jistě jsou to jenom slova
jak dávno víš
zachytit tě tak za rukáv
aspoň v nich a strhnout k zemi
jako by tě srazil vlak
abys byla aspoň jako mrtvá
a já tě mohl pohřbívat
končetinu po končetině a lepit
maso na zmuchlané kosti
chuchvalce vlasů ke kůži na hlavě
skládat tě a vplétat do reality
. . .
předkloň se miláčku
strč hlavu hluboko
do záchodové mísy
budu tě splachovat a mrdat
zezadu klekni si neboj
vyčistím tě vydrhnu z tebe
zbytečné pocity v době
kdy vládnou hygienici a hovna
jsou opět neviditelná
stejně jako veškerý odpad
a tělesná skutečnost
bude nejlepší když strčíš hlavu
do hajzlu a necháš se
vymrdat a spláchnout
. . .
Konečně a také naštěstí už není možný
intimní vztah ve dvou. Vždyť už jsou dávno
k smíchu zamilované párečky. Zastaralo
divadélko lásky s nechutnými scénkami.
Konečně a také naštěstí už není třeba
žádné důvěry. Vždyť každému je dávno
jasné, že pocity jsou jenom bakterie –
neumí a nemohou nikoho oslovit.
. . .
Konečně už nikdo nemá žádné pohlaví.
Otázky pudu řeší vnější inteligence
a také instinkty jsou v její gesci.
Děti rostou ze zkumavek, bez lásky
a vývojových potíží. Každé z nich čeká dlouhá
procházka růžovým sadem. Unavení dospělí
jsou ukládáni včas do nádob ne zrovna
křehkých. A konečně – už nejsou žádné básně.
Každého uspokojí výňatek z kroniky.
Svět
Říkalo se tomu Svět. Být na světě, tak se
říkalo pobývání na planetě Zemi. Co jsme
to tam vlastně dělali? Všechno si už
nepamatuju.
Vzpomínám si, že nakonec nás tam zbylo
patnáct
idiotů a idiotek. Šestnáctý byl šéf. Svět byl
rozparcelován do různých oddělení a sekcí.
Šéf vymýšlel projekty, sháněl granty, peníze.
Ta slova mi utkvěla někde hluboko v paměti,
ale dnes už nevím, jaký měla význam. Byli jsme
rozmístěni do jednotlivých oddělení
a opakovaně
tam dělali nějakou stejnou činnost. Vidím už
jenom takové snové obrazy. Jako idioti
jsme asi museli být něčím zaměstnáváni,
nevím.
Rozdávali jsme si pracovní úkoly…
nebo to byla
nějaká sedativa? Zkrátka, navzájem jsme si asi
rozdávali nějaká sedativa nebo pracovní úkoly.
Těmi jsme se udržovali vsedě na křeslech
před klávesnicemi, nebo co to bylo.
Seděli jsme
na křeslech tam v tom světě celé hodiny
a ťukali
do klávesnic. To byla pro nás idioty zřejmě
nejvhodnější činnost, jakou jsme mohli dělat.
Vzpomínám si, že jsme si přes digitální sítě
posílali
čísla. Pamatuju si jenom slova jako digitalizace,
sítě, sociální sítě, datové soubory, ale vážně
už nic nevím o jejich významu. Možná, že šlo o
skrytý boj mezi čísly a písmeny,
protože písmena
se přesýpala do nějakých číselných polí.
Možná jsme prostě měli numerizovat písmena.
Vzpomínám si, že nás bavilo strkat si před oči
videa a fotky. Vyráběli jsme fotky a videa
zaměnitelných věcí a lidí a celé hodiny na ně
zírali. Možná jsme jenom zachycovali nicotu
při práci, už nevím. Doufám, že na to co nejdřív
zapomenu.
Někde v půli cesty
Moji prarodiče byli ještě hominidé. Patřím
už k jinému kmeni. My, členovci z podřádu
štíhlopasých, už takhle nemluvíme, natožpak
abychom znali pojem já. A také není proč
a k čemu ho znát. Teprve my jsme
maximálně sociální. Bydlíme v obrovských
koloniích, které naši lidští předkové nikdy
nedokázali postavit. Dorozumíváme se
stridulací, feromony, pachy a také tím, že
si navzájem dáváme ochutnat, co jsme našli.
Naše komunikace vede vždy k cíli. Hominidy
přivedla k zániku jejich schopnost mluvit.
Těžko říct, co vlastně na Zemi pohledávali.
My, na rozdíl od nich, na Zemi skutečně
žijeme. Dokážeme číst i v těch nejdrobnějších
otřesech půdy. V orientaci nám pomáhá
stavba těla – jeden pár článkovaných
lomených
paličkovitých tykadel, složené fasetované
oči nebo jednoduchá temenní očka, kusadla,
hruď o třech částech a jeden pár nohou
vyrůstající z každé ze tří částí. Hominidé
jen bloudili po planetě, bez tykadel, s plochou
tváří a vertikálním držením těla. Ztratili
kvůli tomu spoustu jedinců. A přestože jim
rozumová inteligence umožnila vyrábět
komplexní nástroje, zavedla je tato schopnost
do evoluční slepé ulice. Na rozdíl od nás
si uvědomovali sami sebe. Tím vědomím
však
neustále narušovali svůj sociální řád.
Zůstal jsem někde v půli cesty. Evoluční
skok mi daroval nové tělo, nové možnosti, ale
nechal ve mně malý zbytek z prarodičů.
Za chvíli snad o sobě také přestanu vědět.
Třeba jako ti samečkové, kteří zmizeli, jakmile
oplodnili královnu. Prý několik dní nato
uhynou. Ale tomu nevěřím a nechci věřit.
Královna je středem každé kolonie.
Ona rozhoduje
o pohlaví potomstva a klade vajíčka. Z vajíček
se stanou larvy, ty se zakuklí a z kukly se
vylíhne dospělý jedinec. Rozmnožování
hominidů
bylo ve srovnání s tím naším nepochopitelně
komplikované. Navíc každý jejich fetus
prodělával složitý ontogenetický vývoj.
Naprosto ztrátové mrhání silami.
Kamil Bouška (nar. 1979) je český básník, člen básnické skupiny Fantasía. Publikoval ve skupinovém sborníku Fantasía (2008), samostatně pak debutoval sbírkou básní Oheň po slavnosti (2011), za kterou byl nominován na cenu Magnesia Litera za poezii a objev roku. Dále vydal sbírky Hemisféry (2015) a Inventura (2018).