Kolem se snášejí stovky srdcí

Klíčovými tématy Kristiny Láníkové jsou tělesnost, intimita a léčení. Důvěrný chlad nových básní prostupují popkulturní ikony a observace partnerských i medicínských konstelací: „když brala léky, musela odpočívat / a prospala skoro deset let // od té doby sleduje ostatní, jak se bojí / přestat mluvit“.

někdy si myslíme, že jsme zamilovaní

tma přechází v šero a dál v bledé světlo

nevnímá to jenom přibližně

 

zvykla si předstírat, že je silnější

 

sejde dvě patra, vyjde na ulici

a nic si nepřipouští

 

 

 

zbavila jsem se plodnosti, své lokální funkce

bylo to levné

jak moc clean jsou vaše přípravky?

 

nevzdalujeme se, ani se neblížíme

 

nevidím životy jiných lidí

poslouchám je s vypnutou obrazovkou

 

 

 

posiluje bariéru, jako když rappeři mluví o sobě

přesto si nepřipadá osaměle

 

bere si ibalgin, někdy dva

použije ho běžným způsobem

ale sleduje jiné cíle

 

 

 

mezi nejhorší hesla patří iloveyou

princess a football

V jako vibrace, L jako legenda, L jako Louis

V jako Vuitton

 

většinu cesty směřuju rovně

minu nízké továrny a skladové haly

nakonec přejedu přes řeku

 

považuju se za součást příběhu

 

 

 

nejvýraznějším doplňkem jsou slzy

 

dívka Gucci plakala

oděná do kůže a krajky

skleněné oči jí lemovaly pruhy tmavé řasenky

stékající po tvářích

ředitel značky na řasence pracoval

několik měsíců

 

medicínský přístup je jiný –

ženy jsou ohroženy stejně jako muži

 

všímám si malých změn, i zlepšení je často malé

 

YouTube jí nabízí

zimní panorama na pozadí nebe

únava ji udržuje v jedné poloze

 

samečci světlušek lákají samičky na světlo

a snaží se je získat dárky

ale ve mně se rozednívá mnohem pomaleji

chrání se oblečením

něžnou rebelií s řetízkovou přezkou

rozzáří svou krásu s pomačkaným efektem

a špičkou zdobenou ostny

 

když se jí zdálo, že padá, dala ruce od těla

a sbalila prsty v pěst

 

v hlavní roli je kůže

dalším prvkem je prošívání

 

 

 

po letech tlumených léky vypráví tak

že se to nemusí prožít

 

jaké měla příznaky a kdy se objevily?

měnily se nějak, nebo zůstávaly stejné?

 

 

 

představuju si svoje tělíčko v inkubátoru

a to, jak mu je

možná je jen nervózní

 

začalo to určením pohlaví

roh místnosti navazuje na páteř

průhlednost umožňuje kontrolu

 

srdce jsem přemístila z levé na pravou stranu

a podtrhla místo

kde jsem chtěla být sama

 

 

 

při nízkých teplotách je všechno lepkavé

 

kráska s nahými prsy sedí na koni

a pluje po nebi

má na sobě bundu z výprodeje

bílou se zlatými bodci

 

taky patřím mezi anestetika

 

stránku jsem navštívila ze zvědavosti

ale ceny byly moc vysoké

 

do Česka mířilo sněžení

malá těla působila ještě menší

 

opustili jsme partnery

vedle kterých jsme byli sami

jiným pomáhá sport a udržování se v kondici

 

vím o něm už zdálky

je mou nejlepší představou lásky

 

 

 

pár v zasněženém autě vystřídala višeň

padající do čokolády

 

ta se rozstříkne

 

kolem se snášejí stovky srdcí

a my si vybrali společný svět mezi předměty –

jmenuje se tělísko Kyleena

 

 

 

o samotě bývám, když všichni spí

proto můžu říct, že spolu žijeme

 

 

 

místnost ve tvaru L rozloží na obdélník a čtverec

zjistí plochu obdélníku

potom plochu čtverce

a sečte je

 

také sníh je většinou technický

každý miluje někoho jiného

 

 

 

Kanye West opustil Nike kvůli Adidasu

Mattel upozorňuje na hry s panenkami

auto je krásné a budí emoce

 

všechno zezlátne a miss Česko zamává

když brala léky, musela odpočívat

a prospala skoro deset let

od té doby sleduje ostatní, jak se bojí

přestat mluvit

 

Nicki Minaj se houpe na nafukovacím poníkovi

nemá na sobě skoro nic

jazykem přejede hodinky na zápěstí

 

 

 

koženka se rozpadá jako všechno ostatní

i lidé procházejí módními cykly

náš horoskop uvádí

sbírání lesních plodů

práci na snech

 

bydlíme u řeky

a tak si představuju lodičky z ořechových skořápek

 

 

 

z dálky je slyšet pípání

jako ve tmě u Baltu při překládání kontejnerů

 

na minulost se neptám

jsem zvyklá překlenovat rozdíly

mezi svou a jeho zkušeností

 

 

 

jsem feministka, varianta bez parfému

ráda se nechávám vozit

odhodlaná být šťastná v jakékoliv situaci

 

horší je takzvané české ticho

 

sebe ani jiné ženy nepopisuju

jako neutrální předměty

ani děti jako mazlíčky

 

naznačuju mezery mezi pomlčkami

pár lev–beran měl špatné období

 

v jednom z podzimních dnů sleduju protější domy

zalité sluncem

tohle místo brzy opustíme

 

stejně jako dítě, které něco provede

a odejde spát

 

 

 

kamarádce z prsou vytéká mléko

mně ne

jsem ještě panda mezi tečkami

amorek mezi mraky

je mi jedenáct

posílám pusinku, vločku nebo holubici míru

 

někdy jsme stručné

 

rate my pussy

rate my boobs

rate my nude body

 

 

 

chtěly vzbudit, až se budou rozdávat léky na spaní

těžko říct, co bylo osobní, a co naopak

k večeru se všechno utišuje

 

 

Texty pocházejí ze sbírky Puma M, jejíž vydání připravuje nakladatelství Fra.

Kristina Láníková (nar. 1988) je vizuální umělkyně a autorka básnických textů. Obě tvůrčí polohy se však v jejích pracích prolínají – včetně básní, jež částečně vznikají metodou koláže. Vydala sbírky Pomlčka v těle (2015), Krátké dějiny zraňování (2017) a Úvahy nad zájmeny (2020).