Klíčovými tématy Kristiny Láníkové jsou tělesnost, intimita a léčení. Důvěrný chlad nových básní prostupují popkulturní ikony a observace partnerských i medicínských konstelací: „když brala léky, musela odpočívat / a prospala skoro deset let // od té doby sleduje ostatní, jak se bojí / přestat mluvit“.
někdy si myslíme, že jsme zamilovaní
tma přechází v šero a dál v bledé světlo
nevnímá to jenom přibližně
zvykla si předstírat, že je silnější
sejde dvě patra, vyjde na ulici
a nic si nepřipouští
zbavila jsem se plodnosti, své lokální funkce
bylo to levné
jak moc clean jsou vaše přípravky?
nevzdalujeme se, ani se neblížíme
nevidím životy jiných lidí
poslouchám je s vypnutou obrazovkou
posiluje bariéru, jako když rappeři mluví o sobě
přesto si nepřipadá osaměle
bere si ibalgin, někdy dva
použije ho běžným způsobem
ale sleduje jiné cíle
mezi nejhorší hesla patří iloveyou
princess a football
V jako vibrace, L jako legenda, L jako Louis
V jako Vuitton
většinu cesty směřuju rovně
minu nízké továrny a skladové haly
nakonec přejedu přes řeku
považuju se za součást příběhu
nejvýraznějším doplňkem jsou slzy
dívka Gucci plakala
oděná do kůže a krajky
skleněné oči jí lemovaly pruhy tmavé řasenky
stékající po tvářích
ředitel značky na řasence pracoval
několik měsíců
medicínský přístup je jiný –
ženy jsou ohroženy stejně jako muži
všímám si malých změn, i zlepšení je často malé
YouTube jí nabízí
zimní panorama na pozadí nebe
únava ji udržuje v jedné poloze
samečci světlušek lákají samičky na světlo
a snaží se je získat dárky
ale ve mně se rozednívá mnohem pomaleji
chrání se oblečením
něžnou rebelií s řetízkovou přezkou
rozzáří svou krásu s pomačkaným efektem
a špičkou zdobenou ostny
když se jí zdálo, že padá, dala ruce od těla
a sbalila prsty v pěst
v hlavní roli je kůže
dalším prvkem je prošívání
po letech tlumených léky vypráví tak
že se to nemusí prožít
jaké měla příznaky a kdy se objevily?
měnily se nějak, nebo zůstávaly stejné?
představuju si svoje tělíčko v inkubátoru
a to, jak mu je
možná je jen nervózní
začalo to určením pohlaví
roh místnosti navazuje na páteř
průhlednost umožňuje kontrolu
srdce jsem přemístila z levé na pravou stranu
a podtrhla místo
kde jsem chtěla být sama
při nízkých teplotách je všechno lepkavé
kráska s nahými prsy sedí na koni
a pluje po nebi
má na sobě bundu z výprodeje
bílou se zlatými bodci
taky patřím mezi anestetika
stránku jsem navštívila ze zvědavosti
ale ceny byly moc vysoké
do Česka mířilo sněžení
malá těla působila ještě menší
opustili jsme partnery
vedle kterých jsme byli sami
jiným pomáhá sport a udržování se v kondici
vím o něm už zdálky
je mou nejlepší představou lásky
pár v zasněženém autě vystřídala višeň
padající do čokolády
ta se rozstříkne
kolem se snášejí stovky srdcí
a my si vybrali společný svět mezi předměty –
jmenuje se tělísko Kyleena
o samotě bývám, když všichni spí
proto můžu říct, že spolu žijeme
místnost ve tvaru L rozloží na obdélník a čtverec
zjistí plochu obdélníku
potom plochu čtverce
a sečte je
také sníh je většinou technický
každý miluje někoho jiného
Kanye West opustil Nike kvůli Adidasu
Mattel upozorňuje na hry s panenkami
auto je krásné a budí emoce
všechno zezlátne a miss Česko zamává
když brala léky, musela odpočívat
a prospala skoro deset let
od té doby sleduje ostatní, jak se bojí
přestat mluvit
Nicki Minaj se houpe na nafukovacím poníkovi
nemá na sobě skoro nic
jazykem přejede hodinky na zápěstí
koženka se rozpadá jako všechno ostatní
i lidé procházejí módními cykly
náš horoskop uvádí
sbírání lesních plodů
práci na snech
bydlíme u řeky
a tak si představuju lodičky z ořechových skořápek
z dálky je slyšet pípání
jako ve tmě u Baltu při překládání kontejnerů
na minulost se neptám
jsem zvyklá překlenovat rozdíly
mezi svou a jeho zkušeností
jsem feministka, varianta bez parfému
ráda se nechávám vozit
odhodlaná být šťastná v jakékoliv situaci
horší je takzvané české ticho
sebe ani jiné ženy nepopisuju
jako neutrální předměty
ani děti jako mazlíčky
naznačuju mezery mezi pomlčkami
pár lev–beran měl špatné období
v jednom z podzimních dnů sleduju protější domy
zalité sluncem
tohle místo brzy opustíme
stejně jako dítě, které něco provede
a odejde spát
kamarádce z prsou vytéká mléko
mně ne
jsem ještě panda mezi tečkami
amorek mezi mraky
je mi jedenáct
posílám pusinku, vločku nebo holubici míru
někdy jsme stručné
rate my pussy
rate my boobs
rate my nude body
chtěly vzbudit, až se budou rozdávat léky na spaní
těžko říct, co bylo osobní, a co naopak
k večeru se všechno utišuje
Texty pocházejí ze sbírky Puma M, jejíž vydání připravuje nakladatelství Fra.
Kristina Láníková (nar. 1988) je vizuální umělkyně a autorka básnických textů. Obě tvůrčí polohy se však v jejích pracích prolínají – včetně básní, jež částečně vznikají metodou koláže. Vydala sbírky Pomlčka v těle (2015), Krátké dějiny zraňování (2017) a Úvahy nad zájmeny (2020).