Trnitá cesta ke spáse

Náboženské písně Kristin Hayter

Americká hudebnice a pianistka známá díky projektu Lingua Ignota vydala pod jménem Reverend Kristin Michael Hayter „folklorní“ album. Jak znějí spirituální skladby v pojetí experimentátorky inspirované noisem, metalem, grindcorem, ale také Diamandou Galás a hudební avantgardou?

Křesťanský chvalozpěv Will the Circle Be Unbroken, vyjadřující víru ve spojení člověka s Bohem a nalezení domova na nebi, zpopularizovala před deseti lety počítačová hra Bioshock: Infinite. Country předělávku písně nahrál pod názvem Can the Circle Be Unbroken v roce 1935 hudebník A. P. Carter, zakladatel folkového souboru The Carter Family. Náboženský obsah textu zároveň zmírnil civilnějším motivem smrti matky. Od té doby skladbu s jednoduchou melodií převzalo mnoho dalších hudebníků a hudebnic včetně Johnnyho Cashe nebo Boba Dylana.

Jako něco povědomého, po desetiletí předávaného znějí i skladby na posledním albu Saved! americké hudebnice Kristin Hayter. Není třeba se nějak zvlášť orientovat v americké folkové či gospelové tradici, aby se nám při poslechu vybavily staré nahrávky americké lidové hudby, jejichž autoři už jsou leckdy pozapomenutí a jejich písně se dávno staly součástí tradice. Tento dojem ostatně umocňuje fakt, že se na desce střídají autorské skladby s hymny amerických křesťanských hnutí (Nothing But the Blood of Jesus) nebo dřevním blues (I Know His Blood Can Make Me Whole). Podobně jako ve Will the Circle Be Unbroken se zde touha po spáse snoubí s těžkostmi života.

 

Neznámá řeč

Album Saved! můžeme i nemusíme považovat za debut. Plné jméno jeho autorky, jak je uvedeno na obalu, zní Reverend Kristin Michael Hayter a náboženský titul není jen věcí stylizace. Hayter se skutečně ­nechala vysvětit; i když je třeba dodat (samotná hu­­debnice to připomíná v rozhovoru pro ma­gazín Quietus), že ve Spojených státech lze celý proces podstoupit „online za pět minut“. Hudebnice každopádně v dětství prošla křesťanskou výchovou a během přípravy alba navštívila nespočet bohoslužeb. Mimo to čerpala i z jiných zdrojů – od teologické literatury po náboženské pamflety.

Dosud byla Hayter známá především díky svému sólovému projektu Lingua Ignota a čtveřici alb, jež pod tímto jménem vydala, přičemž pozornost posluchačů si získala zejména poslední dvě: Caligula (2019) a Sinner Get Ready (2021). Heyter na nich rozvinula charakteristický styl, který kombinoval postupy z různých oblastí extrémní hudby, jako je noise, industrial nebo metal, s elektronikou, hrou na klavír a naléhavým vokálem.

Na nové desce však Hayter společně se jménem Lingua Ignota odložila i většinu těchto prvků. Zbyl klavír, jehož tóny jako by se tříštily v ozvěně, jednoduché perkuse, sem tam kytarová rytmika a samozřejmě zpěv, stejnou měrou kazatelský jako bolestný. Spojitost současné tvorby s projektem Lingua Ignota přitom naznačuje právě latinské pojmenování pro neznámou řeč – a zároveň pro jazyk, jejž vytvořila středověká mystička Hildegarda z Bingenu, aby vyslovila nevyslovitelné. V závěrečné skladbě How Can I Keep from Singing tak slyšíme i glosolální slovní proud – jako když věřící v náboženském transu hovoří v neznámých jazycích. Do tohoto stavu se prý hudebnice dostávala postěním, opakováním modliteb nebo spánkovou deprivací. V případě Kristin Hayter vede cesta ke spáse přes utrpení a frustraci.

 

Stopy poškození

Jako Lingua Ignota se hudebnice vyrovnávala s následky domácího násilí a zneužívání, které zažívala nejen v dětství, ale například i ve vztahu s Alexisem Marshallem, frontmanem noiserockových Daughters. Amplifikace bolesti prostřednictvím intenzivního zvuku se nicméně pro umělkyni stala příliš vyčerpávající. V nové roli reverendky se proto Hayter snaží své rány zacelit. Zatímco Lingua Ignota vycházela z mučivé minulosti, Saved! představuje snahu vykročit dál. Její hudba ovšem vyjadřuje nepřímočarost léčebného procesu, chaotičnost a cykličnost trápení.

Hned úvodní skladba I’m Getting Out ­While I Can vzbuzuje pochyby, jestli není nahrávka poškozená. Zpěvačka nám chce oznámit, že „Satan už k nám ani špičkou nohy nepáchne“, jenže zvuk mizí a zase se vynořuje, jako když přeskakuje deska nebo vynechává signál. Producent Seth Manchester nahrával písně na kazetové pásky a posléze s materiálem manipuloval, například k pásce přibližoval magnet. Různé šumy a jiné defekty skladbám dodávají znepokojivý charakter. Pod hřejivým folklorním povrchem tak protéká temná ponorná řeka plná násilí, což je ještě umocněno faktem, že americká lidová píseň v sobě nese otisky otroctví, rasismu i náboženského fanatismu.

Hlavní hrdina zmíněné hry Bioshock: Infinite si v úvodu zmíněnou skladbu Will the Circle Be Unbroken vyslechne dvakrát – nejprve v podání chóru, podruhé ji vybrnká ve sklepě na útěku před zfanatizovanou společností, jež se obává falešného proroka. Napodruhé přitom píseň vyzní silněji. Při poslechu desky Saved! se vynořuje podobná myšlenka: jestliže hledáme útěchu, nesmíme zapomenout na svou minulost ani na bolest. Musíme vynalézt vlastní jazyk a zpívat vlastní písně.

Autor je publicista.

Reverend Kristin Michael Hayter: Saved! Perpetual Flame Ministries 2023.