Galerie Art brut Praha, 4. 9. – 5. 10. 2024
Galerie Art brut Praha byla otevřena v září 2022 jako první výstavní prostor v hlavním městě zaměřený výhradně na tvorbu autorů stojících stranou uměleckého provozu. Kmenovými vystavujícími jsou především umělci a umělkyně z letenského Ateliéru radostné tvorby, ale mohli jsme tu zaznamenat například i dvě výstavy polského art brut. Galerie se také začíná obracet k odkazu tvůrců a tvůrkyň již nežijících, jako byl třeba proslulý „vládce počasí“ Zdeněk Košek. Díky hostujícímu kurátorovi, olomouckému sběrateli Pavlu Konečnému, si můžeme připomenout pozapomenuté dílo Františky Kudelové (1912–1997), kterou teoretička Alena Nádvorníková zařadila do vůbec první velké výstavy českého „umění v surovém stavu“ v roce 1998 v Domě U Kamenného zvonu. Základním pojítkem obrazů, jež vznikaly za zdmi psychiatrické léčebny v Kroměříži, kde Kudelová strávila více než padesát let, je spřízněnost s dětskými výtvarnými projevy. Autorčin podmanivý rukopis stojí na pomezí tzv. naivního umění a dubuffetovského art brut. Pestrobarevné obrazy, na nichž málokdy chybí motiv slunce či měsíce, nás zavádějí do pohádkově magických přírodních scenerií, obydlených lidmi, zvířaty a především ptáky, a ponoukají k domýšlení jejich příběhů. Pavel Konečný, který osobnosti i dílu Františky Kudelové věnuje soustavnou pozornost už od osmdesátých let, posílil výpověď výstavy dvěma velmi výmluvnými fotografiemi z prostoru kroměřížské léčebny od Jindřicha Štreita a Zdeňka Sodomy. K výstavě vznikla i malá monografická publikace s barevnými reprodukcemi a řadou vzpomínkových textů.