(Oura el jebel)
Režie Mohamed Ben Attia, Tunisko, Belgie, Francie, Itálie, Saúdská Arábie, Katar, 2023, 98 min. Premiéra v ČR 5. 9. 2024
Původem tuniský režisér zaujal festivalové publikum debutem Hedi (2016), který produkovali bratři Jean-Pierre a Luc Dardennové. Tito přední představitelé evropského filmového realismu se tehdy podíleli i na scénáři. Výsledkem byl režijně jistý film z porevolučního Tuniska o mladíkovi váhajícím mezi domluvenou svatbou a vzpourou proti konvencím, který fungoval i jako metafora země stojící na rozcestí. Za horami, třetí snímek talentovaného režiséra, Dardennové už jen produkovali. Stále je tu znát jejich rukopis, ať už ve schopnosti překvapivě začít či ukončit situaci, nebo ve vynalézavé práci se střihem. Jenže zatímco u Dardennů tato režijní bravura vede k intenzivnímu napojení na postavy, tuniskému tvůrci se empatii k protagonistovi vyvolat nedaří. Rafik se po propuštění z vězení rozhodne unést svého syna, jenž ho prakticky nezná, a vydává se s ním na pouť krajem. Attia mísí prvky sociálního dramatu s jakousi rurální spiritualitou. Hrdina se například domnívá, že umí létat, a kamera při jeho skocích do neznáma tento dojem zčásti podporuje. Těžko v tom ale hledat hlubší symboliku či úvahu o arabské mentalitě. V druhé půli se film navíc mění v thriller. Nesourodá směs žánrových poloh nakonec zcela pohřbívá potenciálně silné ústřední téma vztahu otce a syna. Rafik zřejmě měl být dardennovským hrdinou, který ze zoufalství podniká zoufalé věci, bohužel však zůstává jen zmatenou, neživotnou figurou.