ARCHA+, Praha, premiéra 4. 11. 2024
Každý jsme to nejspíš někdy zažili: poklidnou rodinnou atmosféru přeruší napjatá politická debata a my jsme nuceni se konfrontovat s názory příbuzenstva. Máme se s nimi snažit diskutovat a pochopit je, nebo je lepší se myšlenkovému střetu vyhnout, a nekazit si tak dobré vztahy? A je vůbec správné tvářit se nezúčastněně, když se řeší něco tak závažného, jako je situace na dnešním Slovensku? Takové otázky otevírá Karol Filo ve své autobiografické dokumentární performanci Dobre už bolo. Vstupuje do dialogu se svým dědečkem, vysloužilým zemědělcem, který sympatizuje se současnou slovenskou vládou a zároveň se nostalgicky ohlíží do socialistické minulosti. Prostřednictvím hravé audiovizuální koláže, zkomponované z nahrávek společných rozhovorů a doplněné autorskými deníkovými záznamy, nám Filo dává nahlédnout do složitého a bolestného rodinného vztahu, na jehož pozadí lze číst frustraci ze stavu rodné země. Na scéně paralelně vzniká obraz rurální slovenské krajiny: performer jeviště proměňuje v obilné pole a sbor osmi babiček jej doprovází zpěvem lidových písní. Navázat dialog mezi zemědělským venkovem a velkoměstským liberálním světem se však spíše nedaří – dvojici protagonistů nedělí pouze propast názorová, ale i osobní. Přes záblesky momentů porozumění tak z nahrávek sálá především odcizení. Filo se vůči dědečkovým politickým názorům začíná čím dál ostřeji vymezovat a vůle po hledání blízkosti slábne. Chápat druhého je přes veškeré snahy někdy zkrátka nemožné. Dialog se nekoná.