Místo svítání blankytný Altaj

noční spoj

V básních Sufiana Massalemy je to z české periferie s chatovými koloniemi a sběrnými dvory do Mosulu či Rijádu jenom kousek. Lehká melancholie, která nás snadno přenáší z místa na místo, tu není pouhým pocitem či vedlejším efektem niterného nomádství: je prací s odstíny, díky níž obrazy získávají neonovou ostrost i jemnost akvarelu a perspektiva se rozšiřuje od Atlantiku až k Altaji.

Noční spoj

zatáčí u chatové kolonie

za okny se šikují chomáče jisker

 

neony pumpy září široko daleko

tajemství vyřčená na takovém místě

nejsou ničím víc než jen slovy

 

říkám si jestli nakonec není moje město

jen povzdechnutím řidiče kamionu

mířícího do Polska

 

Před večerkou

poflakujeme se s kalhotami ušpiněnými

od čerstvě natřené lavičky

říkáš že za stodolou

u sběrného dvora

mizí lidi

 

to se jen recyklují

na nové televizory a pračky

nesmíš taky hned všemu věřit

 

pomačkané linie krajiny

pozorovat přes pet lahev

pohozenou u krajnice

 

Vila

škvírou ve zdi koupelny

se vkrádáme do neobydlené německé vily

zplesnivělá omítka kůrou platanu

 

fotografie fotografie

pohlednice pohlednice

bezejmenné bezhlasné bezúčelné

 

anonymizovaná existence

toužím po jediné příležitosti

ztratit se z dohledu

nedat vědět

 

Přehrada

přehrada po bouřce

vyplavuje nafukovací čluny

výstrahy z amplionů pobřežní stráže

se šíří němým údolím

 

na bok převalená mršina

vnějšek je novou vrstvou důvěrně známého

existuje šílenství a šílenství

bloudění chápu jako neustálé chození

v kruhu

slovo návrat zní nahlas krkolomně

 

který druh lišejníku

ukazuje k Východu?

 

Ocelárna

při brigádě v ocelárně

si představuji sám sebe

daleko daleko za Dněprem

 

s Olegem montujeme trezory

opravujeme třmeny kozáckých sedel

z mosazi odléváme kanóny

dokud neodejde

i ten poslední demirbaš

 

k obědu znojemská a kolínka

 

Nomádské kmeny

rypadla dolu Turów přehlušují

hovory nachýlené k úsvitu

 

putování za neuvadajícími třešněmi

je oběžnou dráhou nomádských kmenů

 

míjíme rozvaliny azylových domů

nouzových přístřešků průmyslových areálů

mám strach že potkám člověka

povědomého

 

minulost se stala jeřábem

čistícím si své peří ve vlnách Atlantiku

 

Společné večery

házíme po sobě arašídy

a vše ostatní zametáme

pod perské koberce

 

namodralé televizní pořady

střídají dokumenty

o jizerských slatinách

 

nic neplatím raději než nájem

zbydou po nás plynárny a elektrárny

prožíváme své malé mnichovy

kupujeme si na zahřátí každý vlastní peřiny

 

Korán

zeptala ses mě

co poslouchám

odpověděl jsem

že Korán nebo techno

 

Zeitgeist

cosi absolutního znejišťuje

přeříkávám al­-Fátihu přeříkávám nedodržené

sliby

střídmost pohraničních obcí horizontem

rozbřesku

 

sleduji co sledovat nemám

stěhováci drží hlídku před eldéenkou

důchoďákem barákem rozvedených blízkých

 

žádám je vemte mě s sebou

do země nikoho do liminality

videoher nultých let

 

Metropole

rozpárané břicho oblohy

skrývá vybledlé obratle hvězd

 

krymští Tataři staví svá zimoviště

na předměstích metropolí

v bezpečné vzdálenosti studenému větru

linky metra

 

magistrály se sbíhají k zakouřeným jurtám

na přilehlém odpočívadle věštím budoucnost

ze stránek damašských dívánů

 

pod rododendronem

u kruhového objezdu

portál do jiné dimenze

přísahám že z něj tlupa dětí

vytáhla za ocas obrovskou krysu

 

***

rychlostní silnice stísněná

ve výdejním okénku fastfoodu

 

betonový strop kuchyně a

fritézový olej

tlačily na hrudník

jako bych byl pohřben zaživa

 

už dvakrát jsem se stal

zaměstnancem měsíce

 

Nokturno

naoranžovělá žárovka

nokturno stísněných chodeb

železničních koridorů kontejnerových

překladišť mototechen

 

teatrálnost citlivosti

u sousedů proběhla razie

zamlčené věty obcházejí policejní

pásky nechává mě to

zřeknout se jména

svého otce

 

místo svítání blankytný Altaj

kdybys řekla polární záře

uvěřil bych ti

 

Uzbeci v mešitě na Žižkově

nepozoruji

kdo chodí v děravých ponožkách

někdy jsem to totiž já sám

 

voda teče narezlá

ukazují mi

jak si správně umýt uši nos nohy

jsou mi otcem i synem i čímkoliv jiným

 

při odchodu zdravíme důstojníky BIS

myslí si že o nás vědí

myslí si že o nich nevíme

 

Být Čechem

připadal jsem si

jako Čech

až do doby

než jsem si tak

připadat přestal

 

Uzbeci v kebabu na Žižkově

zelené zářivky

vypalují do sítnice analogové mžitky

zhmotnělé mysterium tremendum

 

přichází muž prohodí

dobrý den salam alejkum

objednává si z menu

dvacet čtyři let sloužil v české armádě

nemá rodinu nemá nikoho

bere jídlo mizí v soumraku

 

přichází Uzbek

dostávám slazený čaj

nabízí mi jídlo mimo menu

 

zbytek noci jsem tiše proseděl

 

2003

všechno je zahaleno mazlavým inkoustem

z knih naházených do Tigridu

 

vojáci mezi Mosulem a Tikrítem

selektují lovnou zvěř

hledím s noční optikou

 

mžouráš v přítmí očima

jsi jeden z upocených Mongolů

o tisíc let dříve

 

Blízko k čemu na východ od čeho?

přestože rozkvetl šafrán

život působil pustě

 

to ráno lidé vypadající jako já

vraždili lidi vypadající jako já

 

smečka toulavých psů vycenila tesáky

a intimita se stala lhostejnou

k dotekům

 

Rijád v bezčasí

úspěch jakožto civilizační imperativ

jsme potomci beduínů a felahínů

obklopeni železobetonem

karakem pákistánských taxikářů

 

čteme si své

ve spisovné arabštině napsané

básně o taženích za Bospor za

Kavkaz

navzájem se ujišťujeme o podstatě světa

nepropadám eskapismu

uvědomuji si k obrazu svému

 

smrad spálených pneumatik je stejný

na parkovišti v Rijádu

v serpentinách u Jablonce

Sufian Massalema (nar. 1999) pochází z Jablonce nad Nisou, vyrůstal ve městě Smržovka v podhůří Jizerských hor. Část jeho rodiny má kořeny v Sýrii. V současnosti studuje práva a blízkovýchodní studia na Univerzitě Karlově v Praze. Několik let se věnuje slam poetry (vystupoval mimo jiné v Rumunsku, na Slovensku nebo ve Vietnamu), podílí se na pořádání literárních a kulturních akcí. Publikoval v Revue Prostor, Revue Protimluv a Psím víně. Vydání jeho debutové sbírky připravuje nakladatelství Větrné mlýny.