close search

Každý vrták má svůj průměr

Cena Jindřicha Chalupeckého pro Kateřinu Šedou

Osmadvacetiletá umělkyně, svérázná mladá žena se spleteným copem hustých blonďa­tých vlasů, působila při předávání ceny skrom­ným dojmem. Po oficiálních projevech v přetopeném primátorském salonu s těžkými závěsy i koberci zapůsobil její neformální zjev i projev spolu s moderátorem večera Ondřejem Štindlem jako odlehčení. Na dotazy novinářů odpovídala sebejistě a jasně. Kromě Ceny Jindřicha Chalupeckého již letos získala Essl Award (cenu pro studenty uměleckých škol).

Mezinárodní porota, složená z umělců a historiků umění (M. Dopitová, Ch. Grunenberg, M. Kalinovská, F. Kowolowski, M. Lind, B. Ondreička, R. Pinto, R. Váňa), vybírala nejdříve z dvaadvaceti nominovaných a dvanácti přihlášených výtvarníků či skupin šest finalistů. Kromě K. Šedé se do finále dostali Zbyněk Baladrán, Josef Bolf, Jakub Hošek, Alena Kotzmannová a Jan Šerých. Tito umělci od 4. listopadu 2005 do 15. ledna 2006 prezentují svou tvorbu na výstavě Finále v Městské knihovně v sále GHMP v Praze. Kritériem pro postup do finále byla osobitost a soudržnost dosavadního díla. Na porotu a její konečné rozhodnutí měla údajně vliv nová instalace vítězné umělkyně s názvem Je to jedno. Porota ohodnotila respekt a pochopení pro základní lidské hodnoty a sociální souvislosti vyjádřené v lokálním projektu. Instalace na výstavě v Městské knihovně je vstřícná a interaktivní, Kateřina Šedá předložila
podle poroty osobní situaci jako situaci každého z nás.

 

Babiččino probuzení

Laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého, která se předává už po šestnácté, získá šestitýdenní pobyt v New Yorku (ISCP) od Trust for Mutual Understanding a Foundation for a Civil Society. Společnost Jindřicha Chalupeckého ve spolupráci s Ministerstvem kultury ČR mu poskytne finanční obnos na realizaci projektu nebo vydání katalogu a od generálního partnera společnosti British American Tobacco získá navíc šek v hodnotě 50 000 Kč na podporu svého dalšího tvůrčího rozvoje. Cena je určena umělcům do 35 let. Byla vyhlášena v roce 1990 Václavem Havlem, Jiřím Kolářem a Theodorem Pištěkem jako soutěž mladých umělců. Pojmenování ceny podle filosofa a výtvarného a literárního kritika Jindřicha Chalupeckého je vzdáním úcty jeho celoživotní činnosti a principiálním postojům, které jsou spjaty s prosazováním svobody myšlení a projevu jako základního předpokladu bytí umění.

Projekt mladé umělkyně, která se rozhodla pomocí kreslení probrat z letargie a totální rezignace svou vesnickou babičku, vyvolal u novinářů mnohé ohlasy. V téměř rodinném kruhu provázel tiskovou konferencí Tomáš Pospiszyl a Dan Merta, autoři a koordinátoři výstavy. Některé odpovědi na dotazy kolem babičky a její nové životní náplně vyvolaly na tvářích zúčastněných úsměv. Čistý, upřímný projev Kateřiny Šedé si všechny okamžitě získal. Přiblížila i své starší projekty. Do akce zapojila například velkou část vesnice Ponětovice, kde se narodila a má příbuzné.

V době stipendií jsem přivítala autorčino rozpačité hodnocení jejího placeného studijního pobytu ve Švýcarsku, který rovněž letos získala: pro práci to prý byla zkušenost kontraproduktivní. Řád, čistota a dokonalost švýcarského prostředí na ni působily skličujícím dojmem. O blížícím se newyorském pobytu, který dostala v rámci ceny, se umělkyně vyjadřovala jako o otevřené možnosti práce. Nechává nejdřív na sebe působit prostředí a potom na konkrétním místě vymýšlí nový projekt podle atmosféry místa. Ale konečně k oceněnému dílu. Jde o nečinnou babičku a její probuzení pojaté do výtvarného konceptu.

 

Není to jedno

Vystavené dílo Kateřiny Šedé sestává z popisu projektu, záznamu rozhovoru mezi vnučkou a babičkou a vlastních kresebných záznamů, které babička provádí dodnes. Projekt tedy
není uzavřený. Zápis rozhovoru mezi vnučkou (Šedou) a její babičkou působí nejdřív skličujícím dojmem. Babička se totiž, ač sobě­stačná a dříve pracovitá žena, rozhodla nedělat vůbec nic kromě sledování televize Nova ve společnosti svého psa a ležení v posteli. Všechny ostatní činnosti jí připadají zbytečné. Ve chvíli, kdy vnučka v rozhovoru narazila na zaměstnání, kde babička působila 33 let, svítá čtenáři naděje, že se atmosféra rozhovoru změní z nudy a totální rezignace na něco optimističtějšího. Najednou se totiž ukáže, že babička si pamatuje asi 650 položek zboží, které spravovala ve skladu Domácích potřeb, včetně rozměrů a cen. Vnučka tedy přišla s nápadem, aby babička zakreslovala jednotlivé druhy zboží na výkresy a přidala ke kresbám popisky. Tak můžeme na výstavě spatřit neumělou rukou vyvedené vrtáky, dláta či hrábě s rozlišením jednotlivých délek či průměrů. Podle slov výtvarnice najednou babička ve spojení s minulostí přestala
používat svou oblíbenou větu „Je to jedno“ a začala pečlivě zaznamenávat všechny druhy jednot­livého zboží se slovy: „To není jedno, ty vrtá­ky mají přece různou délku a průměr a taky má každý jinou cenu, tak je tam musím nakreslit všechny.“ Babiččiny kresby leží na stole s květovaným ubrusem a divák si v nich může listovat vsedě na židli. Rozhovor a popis projektu včetně fotografie kreslící babičky jsou na zdi dokola. Závěr rozhovoru působí až existenciálně: „Co by sis, babi, přála? – Abych byla spokojená. – Co to je, být spokojená? – Mít pokoj. Nemuset nic dělat, ani s nikým mluvit.“

Celkově ale dílo vyznívá optimisticky. Pro babičku se našla činnost, která ji spojila s minulostí, jíž rozumí a kterou může vykonávat v současnosti a budoucnosti. Stala se součástí díla své vnučky, která i díky ní dostala významnou cenu. Možná že ale babička byla svým založením konceptualistka už dávno. Myšlenka naprosté nečinnosti, která je rozhodnutím, nikoliv nezbytností, je sama o sobě konceptuálním počinem.

Autorka je malířka.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Mnichovský problém

Kolem Tesařovy nejznámější knihy


Měli bysme pracovat!

S Robertem Krumphanzlem a Adélou Lábusovou o Janu Tesařovi


Změnil se jen čas

S Janem Příbaněm o spolupráci s Janem Tesařem