close search

Důchod pro vysloužilé továrny

Zbourat? Ne! Trochu vyčistit, vybavit designovými umyvadly a kachlíčky z Itálie. Pak draze prodat. Tovární haly se mění na lofty - bydlení pro bohaté.

Bývalá sýpka v Karlíně má podlahu promaštěnou olejem, jak se tu léta opravovaly vétřiesky. Nyní se přestavuje na byty podle návrhu renomovaného německého ateliéru Baumschlager & Eberle. Také bývalé Škodovy závody na Zlíchově se mění v Ateliéry Spektrum. Dnešní manažeři s nadprůměrnými příjmy si jistě užijí výhled na Vltavu i krytá parkovací stání. Pro lidi, kteří si „zaslouží něco výjimečného“, říká reklamní slogan. Pivo Braník prý za moc nestojí. Nevadí, pivovar do roka přestane vařit a změní se v luxusní bydlení a kanceláře. Je to docela logická cesta: staré průmyslové zóny jako Braník, Karlín, Holešovice jsou dobré adresy blízko centra. Tak velkorysé prostory, jaké nabízejí industriální stavby, se tady už jinak nenajdou.

Bývalé továrny se ale začaly přestavovat i mimo hlavní město. Na byty se změnil pivovar v Berouně i v obci Škvorec nedaleko Prahy. V Moravanu v Brně-Zábrdovicích se vyráběly koberce plyšové i jutové. V devadesátých letech továrna zastavila výrobu a zpustla. Dnes jsou tam kanceláře a byty. Také zkrachovalá tiskárna v Liberci se mění v bydlení.

 

Z undergroundu do realitky

Vývoj je to rychlý a nový. První prozíraví obchodníci s nemovitostmi rozpoznali svou šanci někdy na přelomu tisíciletí. „Když jsem začínal, slovo loft v Česku ještě nikomu nic neříkalo,“ vzpomíná jeden z nich, Alberto di Stefano, jak začal přestavovat někdejší parní mlýn v Nuslích. Přestavba secesní budovy byla v roce 2001 jedním z vůbec prvních loftových projektů u nás. Tehdy trochu bláznivý nápad. Di Stefano ovšem přišel do Česka z Itálie a věděl, jak ceněné jsou průmyslové objekty tam. „Už tehdy bylo jasné, že se bude opakovat vývoj, kterým prošla všechna průmyslová města v Evropě a Americe,“ říká.

Skutečně, stejný příběh byl už napsán v New Yorku, Londýně, Amsterodamu. Měl tři fáze. Za prvé: okouzlení umělci a výstřední existence ve starých továrnách malují obrazy, pořádají umělecké večírky a klepou se zimou. Po nich přicházejí bohatší lidé od reklamy, architektonická a grafická studia. Na topení si vesměs zvládnou vydělat. O dalších pár let později nastává vpád developerů a realitních makléřů, kteří uvažují, jak by do starých továren nacpali ještě víc bytů, které by byly co možná nejloftovitější. Zateplení a ústřední topení pochopitelně v ceně.

Mezi Českem a světem je ale jeden rozdíl. Vývoj, který v Londýně trval nějakých dvacet let, se v Praze smrskl do pětiletky.

 

Na motorce do obýváku

V roce 1953 navštívil výtvarníka Roberta Raus­chen­berga přítel v jeho novém obytném atelié­ru ve Fulton Street na Manhattanu. „Rozlehlá půda, přes šest metrů vysoká, bez topení a tekoucí vody,” popisoval později, co spatřil. „Nájem byl patnáct dolarů za měsíc, ale umluvil majitele, aby mu slevil na deset. Hadice a kbelík na dvoře mu sloužily jako koupelna, ale koupal se hlavně v bytech přátel, občas i potají: požádal, jestli si může odskočit, a rovnou se trochu osprchoval.” Tak nějak vypadaly první divoké a romantické pokusy obydlovat opuštěné továrny. Na newyorském Manhattanu bylo několik oblastí, kde v druhé půli 19. století prosperoval drobný průmysl: vyrábělo se zde oblečení, nábytek, byly zde prádelny a další podniky. Po druhé světové válce zůstaly vesměs prázdné. Právě tehdy se sem začali stěhovat bohémové a umělci, kteří v obrovských a přitom laciných budovách našli to, co potřebovali: prostor a tvůrčí svobodu
uprostřed velkoměsta. Jejich majitelé původní prostředí vlastně nijak zvlášť neměnili. Líbily se jim syrové prostory a navíc nebyly peníze. Byty zařizovali převážně tím, co našli uvnitř, případně na ulici. V žádném případě nebylo na zateplení ani jiný komfort, zato však bylo možné vyjet nákladním výtahem na motocyklu až do bytu. V průběhu padesátých a šedesátých let vytvořili obyvatelé loftů v newyorské čtvrti SoHo rozsáhlou komunitu: v roce 1964 tu tvořilo na tři tisíce umělců. Žili a vystavovali zde výtvarníci ze sdružení Fluxus, performance předváděla Yoko Ono. V roce 1960 se na 47. východní ulici usadil Andy Warhol se spolupracovníky a vznikl snad nejslavnější loftový prostor, stříbrně vytapetovaná Factory.

„Bylo to úžasně zapovězené, žít v těch místech. SoHo se rozpadalo, pouliční lampy nefungovaly a spousta budov byla prázdná. Byl tam jen jeden nebo dva bary,” vzpomíná dnes newyorský architekt Henry Smith-Miller. Nápad využít prázdné průmyslové objekty zanedlouho dorazil do Evropy. Na konci šedesátých let se začali první odvážlivci usazovat v londýnských docích, v sedmdesátých letech také v opuštěných výrobních halách v Berlíně. Tehdejší život v továrnách, které stály v zadních traktech domů berlínského Kreuzbergu, dokumentoval jeden z tamních obyvatel, fotograf Dieter Kramer. „Lofty většinou sloužily k bydlení i jako dílny různého druhu, od tiskařských po výrobu hraček. Mnoho lidí v nich žilo nelegálně, a tak tu stále byly nějaké problémy s majiteli a úřady,” popisoval o desetiletí později autorům knihy Lofts, Angličanům Marcusu Fieldovi a Markovi Irvingovi. A etapu shrnul: „Umělci vždycky jdou do
čtvrtí, které jsou laciné a zanedbané, a pak za nimi přijdou bohatí.“

Dnes stojí loft v New Yorku od dvou do deseti milionů dolarů. Také v Londýně se už lofty prodávají za více než milion liber. Cena v Praze se pohybuje od šedesáti tisíc korun na metr čtvereční, což je skoro dvojnásobek „obyčejného“ městského bytu. Kultivovaní developeři a lidé s penězi a vkusem, kteří si takové byty koupí, však prokazují starým továrnám službu. Někdejší haly a skladiště si mohou užít luxusní život po životě.

Autorka je redaktorka časopisu Týden.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články



Měli bysme pracovat!

S Robertem Krumphanzlem a Adélou Lábusovou o Janu Tesařovi


Dialog do prázdna?

Politické myšlení v bojovném exilu