close search

Romové v českých táborech

Pronásledování Romů za Protektorátu Čechy a Morava se dá rozdělit do dvou etap. Do počátku roku 1942 vycházela protiromská opatření z prvorepublikové praxe (xenofobní přístup). Od roku 1942 se uskutečnila na území protektorátu otevřeně rasová politika nacistů a docházelo ke genocidě.

V Československu žilo před rokem 1938 po­dle různých odhadů asi 70 000 až 100 000 Romů. Drtivá většina z nich byla usazena na Slovensku. Druhou početnou skupinou byla skupina českých a moravských Romů. Zatímco moravští Romové žili polousazeně nebo usazeně v romských osadách na jihovýchodě Moravy, čeští Romové většinou kočovali a byli také početně slabší skupinou.

Samotným hromadným transportům Romů z českých zemí předcházela opatření omezující jejich svobodu. Prvním opatřením zahajujícím nacistické řešení takzvané cikánské otázky se tak stal zákon z března 1942 o preventivním potírání zločinnosti. Protektorátní zákon byl kopií stejnojmenného říšskoněmeckého výnosu šéfa německé policie a SS Heinricha Himmlera z roku 1937. Na základě výnosu o potírání „cikánského zlořádu“ provedly dne 2. 8. 1942 protektorátní úřady podle pokynů německé kriminální policie soupis všech „Cikánů, cikánských míšenců a osob žijících po cikánském způsobu“. Rozhodnutí, zda se jedná o Roma nebo romského míšence, bylo v první instanci ponecháno na jednotlivých policejních úřadech provádějících soupis. Důraz byl kladen na zjištění původu rodičů a prarodičů. Za cikánského míšence byl považován každý, kdo měl mezi svými osmi předky alespoň jednoho Roma. Asi 6500 osob zahrnutých v soupisu bylo označeno za Cikány nebo
cikánské míšence. Asi třetina z nich byla okamžitě internována v takzvaných. cikánských táborech v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu. Z těchto táborů měli být deportováni jako první do koncentračních táborů. Tyfové epidemie v Letech a v Hodoníně vedly úřady ke změně rozhodnutí a jako první byli deportováni Romové žijící dosud na svobodě.

Neodmyslitelnou součástí nacistické genocidy Romů na našem území byly právě ony cikánské tábory v Letech u Písku a v Hodoníně u Kunštátu. Na první pohled se ve srovnání s vyhlazovacími tábory (například v Osvětimi) či koncentračními tábory (například v Ravensbrücku) mohou jevit letský a hodonínský tábor jako tábory méně významné. Avšak v historii dnes nepatrného počtu původních českých Romů a Sintů mají obrovský význam. V obou táborech zahynuli za strašných podmínek muži, ženy a děti. Podle statistik zemřelo v těchto táborech vzhledem k celkovému počtu větší procento vězňů než v Dachau. A hlavně pracovní tábory jako Dachau nebo Ravensbrück byly určeny k „převýchově“ a vězni mohli být dokonce odsud propuštěni. V přestupní stanici do vyhlazovacího tábora, jakou byly bezesporu letský a hodonínský tábor, neexistovala pro vězně s typickými romskými antropologickými znaky šance na
propuštění, cesta vedla jedině do Osvětimi. Právě tento aspekt odlišuje letský a hodonínský tábor od desítek jiných míst na našem území, kde za německé okupace probíhaly různé nucené práce a kde také umírali lidé.

Táborem v Letech u Písku prošlo za dobu jeho existence (srpen 1942 – srpen 1943) celkem 1309 osob. Jednalo se o celé romské rodiny a tábor, jehož kapacita byla plánována maximálně pro 300 mužů, byl několikanásobně přeplněn. Katastrofální stravovací a hygienické podmínky spolu s nemocemi měly za následek smrt asi jedné čtvrtiny vězňů (327 osob). Dozorčí službu v táboře vykonávali čeští četníci, kteří se k vězňům chovali v některých případech hrubým a nevybíravým způsobem. Svou bezcitností proslul zejména velitel tábora Josef Janovský. Přes 500 osob bylo z tábora deportováno do koncentračního tábora v Osvětimi.

V takzvaném cikánském táboře v Hodoníně u Kunštátu (srpen 1942 – prosinec 1943) bylo internováno celkem 1396 osob. V táboře panovaly podobné podmínky jako v Letech u Písku. V důsledku táborových podmínek zemřelo 207 osob. Do koncentračního tábora v Osvětimi bylo deportováno přes 800 vězňů.

Výnos H. Himmlera z prosince 1942 stanovil pro všechny „Cikány, cikánské míšence“ a neněmecké příslušníky romských skupin balkánského původu internaci ve vyhlazovacím táboře Osvětim-Březinka. Výběr osob určených k deportaci řídila německá kriminální policie. Mezi hlavní kritéria patřila barva pleti. Celkem bylo od března 1943 do ledna 1944 v hromadných transportech deportováno do koncentračního tábora v Osvětimi-Březince 4870 Romů z protektorátu.

Na území protektorátu odhadem zůstalo na svobodě asi 200 až 500 Romů (část se ukrývala, část uprchla na Slovensko). Další skupina Romů dostala od úřadů potvrzení o vyjmutí z transportu. Tato skupina se měla v budoucnu podrobit sterilizaci.

V koncentračním táboře Osvětim-Březinka byli uvězněni společně s Romy z dalších evropských zemí přímo kontrolovaných nacisty (kromě protektorátu z Německa, Rakouska, Nizozemí, Belgie, Lucemburska, Polska atd.) ve zvláštním úseku B-II-e, označovaném jako „Cikánský rodinný tábor“. V dubnu 1944 bylo v táboře internováno asi 6000 vězňů (z původních 22 000). Práce schopní vězni byli potom deportováni do koncentračních táborů v Německu (především Buchenwald a Ravensbrück). V noci z 2. na 3. 8. 1944 byli zbývající vězňové v počtu 2897 osob nahnáni do plynových komor, kde zahynuli.

Nacistický teror přežila v českých zemích jen asi desetina z původního romského obyvatelstva. Z celkového počtu asi 5500 Romů z území protektorátu i z pohraničního území přičleněného k Říši, kteří byli násilně deportováni do vyhlazovacího tábora v Osvětimi-Březince, se po osvobození vrátilo 583 bývalých vězňů. Genocida českých a moravských Romů a Sintů tak byla pravděpodobně jednou z nejdůsledněji provedenou genocidou druhé světové války, protože došlo téměř k jejich úplnému vyvraždění. Na území protektorátu i okupovaného pohraničí se dá hovořit o srovnatelné intenzitě pronásledování Romů s pronásledováním Židů.

V posledních letech ovšem hlasů těch, kteří holocaust Židů nebo Romů zpochybňují či dokonce popírají, přibývá po celém světě. Podle popíračů (neboli historických revizionistů, negacionistů) neexistovalo nacisty organizované masové vyvražďování a neexistovaly ani miliony obětí holocaustu. Existovaly pouze „ojedinělé oběti a zločiny“, většina vězňů koncentračních táborů prý zemřela přirozenou smrtí nebo na nakažlivé nemoci. S působením popíračů se v poslední době setkala i česká veřejnost. Ať už to byla brožurka „Osvětim – fakta versus fikce“, která byla distribuována koncem minulého roku některým učitelům dějepisu středních škol, nebo události kolem odhalení „památníku“ Národní strany nedaleko bývalého protektorátního tábora v Letech u Písku. Z komentářů vedení této nacionalistické strany vyplývá, že po vzoru takzvané osvětimské lži popírá utrpení Romů a jejich genocidu za druhé světové války, jež se na našem území odehrávala právě
v tomto táboře.

Jednou z taktik popíračů je manipulace se známými historickými fakty a jejich důsledky. Historickým faktem je například to, že v táborech v Letech u Písku a Hodoníně u Kunštátu zemřela téměř čtvrtina vězněných na následky katastrofálních hygienických, ubytovacích a stravovacích podmínek. Popírači však tvrdí, že vysoká úmrtnost byla zapříčiněna tím, že vězni nechtěli dodržovat základní hygienické návyky. Historickým faktem je také to, že v těchto táborech byli vězněni Romové pro svůj rasový původ. Ovšem podle popíračů to bylo proto, že tito lidé byli zločinci a asociální spodina. Sílící nacionalismus a historický negacionismus se podobnými argumenty snaží stírat rozdíly mezi viníky a oběťmi. Takovéto pokusy zůstávají nebezpečné, dokud mají své posluchače a následovníky.

Autor je zaměstnán v Muzeu romské kultury.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články



Mnichovský problém

Kolem Tesařovy nejznámější knihy


Změnil se jen čas

S Janem Příbaněm o spolupráci s Janem Tesařem