close search

Manga bývá většinou charakterizována jako určitý kresebný styl. Ve skutečnosti se ale jedná spíše o rodinu několika spřízněných stylů či přístupů. Následující výběr je přehlídkou rozdílných kresebných stylizací i způsobů práce s komiksovým médiem.

 

1

Disneym a Fleischer Studiem ovlivněná klasická kresba zakladatele stylů mangy Osamu Tezuky. Ze slavné série Astro Boy z padesátých let

2

Kresba výrazně ovlivněná evropským komiksem. Karikaturu střídá realismus, akce je vyměněna za zálibu v detailu. Komiksová verze Miyazakiho Naušiky z Větrného údolí

3

Prudce skloněné úhly pohledu a ostře skosené úhly panelů. Dynamika současné mainstreamové mangy. Z komiksové adaptace knihy Battle Royale

4

Roztříštěný ornamentální a impresivní styl šódžo mangy (manga určená dospívajícím dívkám) rozbíjí diktát komiksového rámu a tak vše zároveň spojuje i rozlučuje. Ze série X/1999 od skupiny CLAMP

5

„Čibi“ neboli „superdeformed“ stylizace ukazuje postavy v silně karikované zmenšené podobě, která slouží ke zdůraznění jejich emocí, případně ke zvýšení jejich roztomilosti. Šissó nikki (Deník zmizení, 2005) Hideo Azumy využívá tento formát atypicky k autobiografickému vyprávění o době, kterou autor strávil jako bezdomovec

6

Undergroundový styl heta uma (v překladu „tak špatný, až dobrý“) připomíná neumělé dětské kresby i některé expresionistické výtvarníky. Fekální a sexuální panoptikum komiksů Takaši Nemota

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Učinit svou mysl živou obětí

H. P. Lovecraft podle Michela Houellebecqa


Limity utopie

Vodíková sonáta Iaina M. Bankse


Vyprahlí šermíři

Poušť v asijských wu­-sia filmech


Říše retrofuturismu

Slabí roboti a hyperstárnutí v současném Japonsku