V neděli 14. prosince začne na železnici platit nový jízdní řád. O pozitivních novinkách vám toho v reklamách řeknou dost samotní dopravci. Podle mě nejdůležitější – a taky nejhorší – změnou je zavedení povinných místenek na expresy Českých drah mezi Prahou a Ostravou. Jsou to totiž poslední spoje na trase, které vás dovezou, kam potřebujete, i když se místenky vyprodají. Odteď budou mít „přebyteční“ cestující třeba v pátek odpoledne prostě smůlu.
Můj hněv ale nemíří ani tak na České dráhy, které jen zavádějí to, co dělají soukromí dopravci už dávno, jako spíš na toho, kdo určuje pravidla hry – tedy na ministerstvo dopravy. To si před lety řeklo, že relaci Praha–Ostrava jakožto jedinou ziskovou v zemi plně svěří trhu, zřejmě podle hesla „privatizace zisků, socializace ztrát“. Zatímco na jiných trasách dálkovou dopravu objednává stát a tím garantuje, že se do vlaku dostanete, i kdyby to mělo být na stojáka, mezi dvěma největšími aglomeracemi nechal vše na libovůli dopravců.
Jedním z důsledků komerčního modelu je i to, že přes den jezdí vlaků fůra, ale večer skoro žádné, protože to už se tolik nerentuje. Z Budějovic můžete vyjet do Prahy i v deset večer, z Ostravy musíte už po sedmé. A teď si navíc v případě vyprodání večerního spoje budete muset hledat nocleh. Dopravcům přitom nevadí, že bude prodaných jízdenek o něco míň – když je zboží vzácnější, roste jeho cena, takže ji budou moct ještě víc napálit. Už teď přitom za lístky z Prahy do Ostravy u RegioJetu a Leo Express zaplatíte ve špičce klidně tisíc korun.
Zavedení konkurence na nejvytíženější české trati mělo i své plusy, jenže ta doba už je dlouho pryč. Už deset let víme o chybách, ale nic se s nimi nedělá, nejspíš aby se nemuselo přiznat, že kapitalistický model zas tak dobře nefunguje – bojí se toho jak ODS, tak ANO, které se za tu dobu na ministerstvu vystřídaly. Povinné místenky jen potvrzují, že se tu rezignovalo na smysl veřejné služby a použitelnost celého systému. Nezbylo na vás místo? Jeďte autem, nebo nejezděte vůbec.