Český film posledních deseti let je, co se týká žánru komedie nebo tragikomedie „ze současnosti“, prožrán morem povídkaření. Více nebo méně humorného. Několik postav prožívá své minipříběhy, které se následně (doprovázené nejlépe nějakým nečekaným předzávěrečným zvratem) propojí a povznesou ke katarznímu vtipu. Na sdělení většinou rezignují, tím se stává samotný vypravěčský princip.
Jednoduchý, veskrze monotónní postup jako by byl téměř spásonosný. Zbavuje scenáristu i režiséra břemene vytvořit jednolitý příběh, udržet jednu myšlenku. Netěkat, ale pokusit se soustředit, nerozptylovat, ale vtáhnout, bavit i fascinovat. A navíc je vlastně „vhodný“ pro zachycení fragmentární a složité současnosti. Podle něj jsou namícháni Knoflíkáři, které před nudou zachraňuje neotřelý svérázný mystifikující humor Petra Zelenky. Naklonovaní Samotáři spoléhají už jen na zapamatovatelnou a později citovatelnou hlášku (fenomén hlášky už ostatně došel tak daleko, že se vyhlašují soutěže o nejlepší z nich, aniž by byl konkrétní film v kinech). Jedna ruka netleská je filmové vetešnictví, nabubřelý nesmysl, jenž se totálně ztratil v posedlosti tvůrců stylovostí, trendy a lesklou nápodobou bez smyslu a možná i snažením o povedený žánrový film. Blízko nebe otevřeně přiznává své aspirace na minimálně evropský film, ale to z něj nesejme upachtěnost provinčního kopírování a neumětelského násilného figurkaření. Obdobný narativní postup si zvolilo i elitní duo českého filmu Jan Hřebejk – Petr Jarchovský v Horem pádem, přestože jejich film je v konkurenci předchozích díky schopnosti scenáristy trochu jiná liga. Na pomyslném černém konci tohohle pohřebního výčtu, kdy už se blížíme kinematografickému peklu, by mohly klidně být proklínané, právem vysmívané, leč navštěvované Kameňáky Zdeňka Trošky. Všechny tři jeho díly rovněž sázejí na epizodický princip, který má zaručit spád, jen víc nadrobno a posunutý ad absurdum. Po lákavé cestě se ostatně nejnověji vydal do filmové Mekky Petr Vachler s filmem Doblba!. Snímek tak vlastně, aniž by chtěl, pojmenovává částečně situaci českého filmu.
Poměrně obšírné intro, jež je ale vzhledem ke složitosti tématu v podstatě jen rychlým načrtnutím jednoho z možných pohledů na současný český film, vede k novému počinu dvojice Vladimír Morávek – Jan Budař Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště.
Já su z Brna. A já zase z Prahy
Divadelní režisér Morávek a jeho hlavní tvůrčí partner i herec hlavních rolí totiž společně loni debutovali filmem Nuda v Brně. Znovu povídkovým, na konci zapleteným. U jejich oceňované a obecně nadšeně přijímané prvotiny se potvrdilo, že u povídkové metody záleží v podstatě jen na tom, jak humorné jednotlivé postavy jsou, jak jsou zvláštní jejich kabaretní výstupy (proto totální selhání a trapnost v případě Jedna ruka netleská, jež si prostě spletlo vtip s vyšinutostí). Část nadšení pramenila z faktu nového impulsu, kdy najednou v Brně vznikla mírně absurdní černobílá protiváha k proklamovanému vyleštěnému glamouru „zlaté pražské mládeže“. Morávek „brněnské“ centrum vymezil i vůči protežovanému „pražskému hereckému kroužku“ (Geislerová, Vilhelmová, Macháček...) systematickým obsazováním divadelních herců, s nimiž spolupracuje (Budař, Tomicová, Peková...). Potenciální filmové ohnisko dlouho doutnalo, přiživováno tajemstvím opředenou kampaní k druhému filmu této tvůrčí dvojice, doplněné opět produkční podporou Čestmíra Kopeckého. Morávek s Budařem se ve svém druhém snímku naštěstí rozhodli obětovat dostupnost a lákavost povídky ve prospěch slastné celistvosti jednoho silného (nebo alespoň silnějšího) příběhu, navíc odvyprávěného celkem elegantně vrstvením natáčení uvnitř natáčení uvnitř natáčení. Jsou sebevědomější, zkušenější a sehranější a díky tomu, že se oproti starosvětsky roztomilé vlídnosti debutu rozhodli být štiplavě aktuální, je jejich druhý film také zajímavější.
Podobnosti čistě náhodné
Josef Mareš (frontman kapely Kryštof Richard Krajčo) a Václav Hrubeš (Jan Budař) jsou velmi nesourodá dvojice se jmény dvou známých moderátorů. Je to shoda čistě náhodná, jak tvrdí tvůrci, a jen čistě náhodou přesně odpovídá vnitřním principům poetiky a komiky, na níž je film vystavěný. Napovídá cosi o tom, že oba dva by chtěli být celebritami, ale nikdy se jimi nestanou. Krajčův Mareš je – podobně jako Standa Pichlík v Nudě v Brně, kterého hrál právě Budař – lehce zaostalý dobrák bez práce, čekající na svůj první sexuální zážitek. Chtěl by být psychologem u letectva nebo uměleckým maskérem. Vzhlíží ke svému nejlepšímu kamarádovi Hrubešovi. Budařův Hrubeš je sebevědomý, drzý, zkušený i bezohledný. Pracuje jako revizor, na Praze 5 měl loni nejvyšší dopadovost, nesnáší se s despotickým otcem a občas tyranizuje svého nejlepšího přítele Mareše. Má ho rád, ale nikdy by to nepřiznal. Skutečně raritně nesymetrická dvojice, kolem níž začne filmový štáb v čele se zkrachovalým slovenským režisérem Robertem Karpattim (jenž po natočení „Otevírání hypermarketu na louce“ musel opustit Bratislavu) roztáčet prapodivnou hru: Hrubeše filmaři zneužijí jako objekt nového reality projektu a postupně ho přesvědčí, že je vyvoleným, vtělením tibetského dalajlamy. Hru, která se neobejde bez následků.
Normálně reálně
Mareš a Hrubeš (bydlící společně v polorozpadlém domě po Marešově babičce) jsou vlastně velmi čitelnými symboly, jež mohou někomu připadat až příliš prvoplánové a přehnané, nicméně fungují. První je nositelem nostalgie po „starém“, pomalém světě, kde jemné a jednoduché melodie písní Hany Zagorové nesly prostá a přímočará sdělení, plná nezastíraně vyjádřených pocitů. V éře neúprosné soutěživosti a zákona okovaných ostrých loktů si může věčný snílek s mizernou budoucností maximálně s Hankou prozpěvovat „je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné, je naprosto nezbytné, abych byl šťastný“. Hrubeš je naproti tomu zosobněním diktátu doby: asertivní, cílevědomý, vytrvalý, přidrzlý, nic si nenechá líbit. Ve své samolibosti si ani nevšimne, že ho neobklopuje aura svatosti, ale poměrně cynické pohledy jemu podobných lidí, jen aktuálně s trochu větší mocí a menšími skrupulemi.
Morávkův „lehkovážně vážný“ film je po dlouhé době snímkem, který inteligentně a nečekaně odvážně i odvázaně komentuje současnost, aniž by byl patetický a neobratný. Jeho základní strategií je sebezpochybnění ve smyslu: je to poselství, nebo „jen“ vtip?
Morávek s Budařem (je zřetelné, pro koho byl psán scénář) využili k rozehrání jemně kritické tragikomedie dvou impulsů: filmu Český sen a kdesi spatřeného loučení dvou starších mužů, kteří jen s obtížemi dokázali vyjádřit své vzájemné city ze strachu, aby na ně nebylo pohlíženo jako na homosexuály. Vznikl tak snímek o hodnotě citu, bezohlednosti, povrchnosti, nesmyslných idolů, šíleného kolotoče výroby celebrit a pseudocelebrit, pravidel showbyznysu, pochybné síly médií, tvrdosti, nepokory, sebezalíbení, rozplývání kdysi platných hodnot a nástupu nových.
Přátelství ústředního dua, rozehrávané i kolem celkem standardních výjevů sexuálního zasvěcování a Hrubešových hádek s rodiči (Miroslav Donutil a Iva Janžurová), je podkladem pro vyslovení určitého jasného názoru. Vyjádření postoje, který tvůrci filmem zaujímají k těkavosti doby, ovládané iluzí, že je možné cokoliv bez následků. V tom je film na české novodobé poměry nezvykle politický. Snaží se mít zřetelný názor a neschovávat ho za vtípky. Naopak humor použít k podpoře svých argumentů, ať už si o nich samozřejmě myslíme cokoliv. Je komentářem k současným trendům a stavu společnosti, aniž by mentoroval či škarohlídsky vzdychal a povýšeně ukazoval. Soudržnosti filmu pomáhá Morávkova zkušenější režie. Jen čas od času se chytí do pasti své osobní investice do filmu, kdy některé obrazy (neustálé přelety letadla a prostřihy na něj, závěrečná věta Stelly Zázvorkové) znamenají mnoho pro něj osobně, protože vychází z nějakého osobního zážitku, ale pro film představují jen zbytečné zpomalení.
Hurá, popkultura!
Nejzábavnější je na snímku způsob vytváření jeho stylu. Pro ukotvení v snadno rozpoznatelné české současnosti i pro stavbu vtipu přišli Morávek s Budařem s jednoduchou, ale maximálně účinnou metodou vytěžování společné popkulturní paměti národa. Vsadili na ty nejviditelnější a snadno rozpoznatelné značky na sémantické mapě. Kamarádi do deště, ve filmu vygradovaní doslovností okřídlené průpovídky, Lukáš Vaculík a Sagvan Tofi (oba se měli údajně ve filmu objevit, ale nakonec odmítli), hity i tvář Hanky Zagorové, Český sen, Petr Čtvrtníček, do jehož hereckého i moderátorského projevu se zkušeně stylizuje Budař... Využívají oblíbenou metodu odkazů, intertextuality, kterou se jim podařilo dostat na novou úroveň originality ve třetí třetině filmu a v jeho samotném závěru. Ve filmu se mihnou hvězdy českého showbyznysu, shodí se (donchuanský Karel Gott, záchvěv pohrdavého výrazu na tváři Michaela Kocába při písni Hany Zagorové) i sami sebe zpropagují. Velkolepý podvod, graciézně zorganizovaný jako Hrubešova pomsta a zároveň vyslovení nikdy nevyslovených citů. Hvězdnou seancí ve smuteční síni končí panoptikum doby. Chytré, vtipné (veskrze) svižné, (veskrze) originální, místy dadaisticky hravé. A navíc přes odlehčený tón, veškerou možnou nadsázku i tezovitost při vytváření postav, autentické, co se týká výpovědi o době, kterou žijeme. Překvapivě mnohem víc než „pseudosyrové“ Štěstí Bohdana Slámy, přestože asi cenu v Rotterdamu nezíská.
Autorka je filmová a mediální publicistka.
Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště, ČR 2005, 110 min. Režie a scénář Vladimír Morávek, námět a scénář Jan Budař, kamera Diviš Marek, hrají Jan Budař (Václav Hrubeš), Richard Krajčo (Josef Mareš), Iva Janžurová (Helga Hrubešová), Miroslav Donutil (Václav Hrubeš senior) ad.