Svět představ a inspirací básníka a výtvarníka Jaroslava Chobota je natolik svébytný, že se do něj dá pronikat jen velmi zvolna. Proto jsme do tohoto čísla vybrali ukázky, které ilustrují různé polohy jeho mnohostranného díla. Otiskujeme je na této dvojstraně a na stranách 26-27.
Vydáváme se právě tímto neurčitým směrem, abychom se „halucinogenovali“ probíhajícími ději – jsme postavami nikdy nedopsaného románu, který existuje jen v našich myslích... Sežehnutá a spálená tráva je už i v místech našeho dětství. Téměř všude útočí mechanicky utvořený gigantický hmyz a miniaturní plastové krávy. Tajně se scházíme s hrstkou přátel pomýšlejících na románovou literaturu neudržitelného typu. Nevíme, kdo z dalších příchozích je či není „ámosavý“ a kdo má jen „prováděcí příkaz“. Například tamto nikomu nepatřící tělo s námi přesto žije, žije jako žilkovaný renesanční velmož. Někdy přichází tak neuvěřitelně silný zápach, že bezhlavě utíkáme kamkoliv v ochranných maskách, až se najednou objevujeme na periférii Kafkova Doupěte jako drobný lovný lid. „On“ je tajuplně hnědošedý a spořádává nás v celých řadách, posléze padá vyčerpáním a jako zabitý mezi námi usíná. My se ze své smrti pozvolna probouzíme, abychom obsadili hradiště, kde se stáváme konzervami lido-myší, kterými On opovrhuje.
Tak třeba já, jsem básník a malíř zabývající se pojmenováváním všech obydlených míst nekonečného teritoria umění. S drahou Dagmar, která před časem zemřela, obýváme společně jedno (mé) tělo. Nesmírně mě však trápí, že nemohu vnímat její ladnou dívčí chůzi, že se jí nemohu dotýkat, že nemohu při rozmluvě slyšet její slova a hudební smích. Pro okolí jsem neúspěšným „písničkářem“, procházejícím bez úhony povídkami; ty otevírají a zavírají úspěchy a štěstí podivuhodně krásných volných chvil jakousi zproletarizovanou mluvou opakující, mimo slovní nápodoby, jen pár slov příjemností a nutných potřeb.
Jsme tedy v naprosté současnosti s palčivými pocity ve vědomí, vystřelujícího nezbadatelné nano-pyje do Spotřeby neustávajících Vánoc, majících nás totálně v hrsti. Takže si s Dagmar dáváme dárky opakovaného dechu, myšlených úst, intuitivních milování, stále opakované chůze, dlaňových doteků a „padání“ do měkkých strojů, blokujících jakékoliv pády.
Mezi Chotovinami a Táborem je stejné místo jako na Kostajniku, říká Richard Weiner v próze Kostajnik, a zaskočený válečnou situací v obilných polích přikazuje: „Leo, snězte sám“! A právě v tomhle místě jsem „vkládal“ mnohé Wernischovy básně do platanové cesty Nádherných, do potočních břehů, do svahu stráně a do místa se zmijemi na lhotovinském nádraží. Často jsem si přál, aby Ivan W. byl můj bratr, jenomže to bychom se potom, dle vylučující teorie stejného genetického zdroje, nemohli zabývat téměř tímtéž, přesto by asi mé přání bylo geneticky tolerováno, protože jsme se nikdy tímtéž nezabývali, a já jsem navíc naprosto neznámý. Nedávno jsme s Ivanem W. hovořili o Kafkově Zámku, o souvětích vzbuzujících údiv, o jednoznačně komizujícím objevu „pomocníků“, o románových rekvizitách – o Kafkovi jako o humoristovi děsivého a zároveň lyrického. Ivan W. prochází Kafkovými prózami snad ještě osobitěji než Kundera, jako básník románu. Moc bych si přál, kdyby Ivanova Hlava na stole byla napsána ještě jednou jako soubor příběhů, jako román – samozřejmě k tomu není sebemenší důvod, jde jen o mou přemrštěnou touhu. Uhánějíce se „zpětnými zobáky paměti“, za vymýšlení jmen krajinných úseků a situací, jsme někdy s Dagmar užívali prózy Jordana Radičkova k „pobíhání“ s vlčími smečkami a „určování“ mimoplaneťanů červenými nitkami na zubech. Dagmar utvořila poezii stromových porostů, bukového listí, lesklého jehličí, proudící vody, hrstí hlíny, jinovatky a sněhu, závějí a smrti, neexistence a čekání. V době naprosté totality svou profesní neústupností vtělila Divadlu v T. tak fantastický program, že proklamované blbství „totáče“ ztrácelo půdu pod nohama. Žít s Dagmar ve společných dějích bylo neúměrně krásné a fantastické, takže s její smrtí nesouhlasím.
Někdy dotahuji Kratochvilův Nesmrtelný příběh skrze jím navozené fantastično a zároveň vypravěčskou prostotu až k naprosté příběhové absurditě. Uctivě však zachovávám jím navozené bytostné vůně, omamnosti, optické metamorfózy, dojetí z „minima“, zoomorfní nadexistenčno a výjimečnost genetických „vtělení“ – dobrodružství je téměř neúměrné, zejména při „filmové přeměně mysli“.
Ale ve svém posledním psychedelizujícím „video-klipu“ se s přáteli Salavou a Šandou (kteří o tom nemají ani tušení), básníky a výtvarníky, tajemně blížíme z Brna do Veverských Knínic, abychom jako moravsky nadměrně utvářené magické „kachny“ téměř nehmotně prolézali domácími ateliéry Vladimíra Kokolii a zpytavě otevírali zobáky na jeho podivuhodné obrazy, iritující nás, odhmotňované zoomorfiány, strukturálním zacílením na prožívání jednotlivosti v množině obdobných jednotlivostí, které je možné individualizovat a vzájemně zaměňovat, až vznikne řetězec podobností a z něho Kokoliovské písmo: Kolébavě vstupujeme do rozměrných pláten, abychom se tak neviditelně „otiskli“ do prostoru struktur, aniž bychom je poškodili. Takto získané formáty „nazvětšujeme“ spolu se svými sotva vyjádřenými podobami a „kachními hydrotechnikami“ všechno uložíme do odlišných hloubkových vrstev kníničské přehrady, která se tak stane obří obrazárnou Kokoliových obrazů (s jeho detailovým písmem). Zároveň budeme pozorovat, jak se všechno vzájemně proměňuje a rozplývá. Proces budeme zaznamenávat hruďovými i křídelními kamerami až do naprostého „vygumování“. Při nejbližších slavnostech Moravy pak bude opakovaně „klip“ promítán na obří videoplochu, na náměstí Svobody v B. Profesor Kokolia se bude nejspíše domnívat, že jde o reprodukce z katalogů jeho uskutečněných výstav a neúplné kachní podoby ho nijak nepřekvapí, sám je přece také performerem.
Tak to by bylo. Jaká je však realita? Ptá se můj vnitřní „kachní“ hlas. Právě teď, v takřka stejném složení jako při „kníničské akci“, vystavujeme své výtvarné-básnické práce, po dvou předchozích výstavách (v Táboře a Českých Budějovicích) v Bechyni. V knihkupectví za keramickou průmyslovou školou, směstnáni nevelkým prostorem nedovolujícím vystavit i jen trochu větší formáty (kníničská obrazárna je jen snem). Jsme skupinou Luzní a výstava má název Čtyři Italové, podle Wernischem sestavené antologie Lepě svihlí tlové (Petrov 2002). Našim prvým tlem je Ivan Wernisch, vystavující své opravdu skvostné koláže-básně, další dva tlové, Salava a Šanda, vystavují závěsné objekty (Salava figurálně reliéfní) a poslední tel, já, zde má trpasličí verzi Genetických dobrodružství, také jako objekty.
Vladimír Kokolia by zde nikdy nevystavoval, nejen on – nikdo i jen poněkud známý by zde „nesložil svá výtvarná křídla“. Luzní tlové se však domnívají, že kohosi jim naprosto neznámého taková výstava dovede k nadšení a možná i přiměje, aby až do konce svého života četl básně i prózu této čtveřice Luzných tlů – zejména Wernische – a žil neúměrně šťastným životem, nevěda o Kokoliových obrazech ani o kníničské ilegální videoakci.
Já sám tomuto „neznámému“ přeju ještě mnohem víc: Aby se mohl spojovat s nádhernými ženami umělých tváří a poprsí, aby stále více vrůstal do přízně dvojhlavých orlů, dvouocasých lvů, vygumovaných hvězd, různobarevných polí a všech možných dalších symbolů výtvarných i státních hodnot; přeji mu vše, čeho se mi nedostává.
Jaroslav Chobot
Měkké stroje
Chvojtové se prodloužili
stejně jako ruce hněvu
který tudy volně proudil
skrze úzké nosné slehy
do vzduchových píšťal sloupů
Našli vhodné průchodiště
otevřené vlastní chůzi
skrze tubus dutých táhel
za prodyšnou dráhou kroků...
Napnutými uchy špicí
pokračoval obvod pásem
pro vzdálenost k čemukoliv
co je něčím neúměrné
mimo špice srostlých spojů
protažených hlavicemi
do nástavných proluk Trupu
aby se tak slilo těsno
přehozením vratných paží
bez účinné samozměti
pro budoucí možný dosah
obracením prohýbadla
s neúměrným vyčkáváním
budoucího mimoděje...
Vyprostil se nový výval
nepokrytý žádným z Chvojtů
zataženým do poutadel
táhnoucích se zmenšeninou
zachycenou mezi táhly...
Sloupy stály na podstavách
připoutaných silou mezer
pod kapsami svého vzduchu
svedeného do závrtů
útočících na Zajíce
Ti se třásli skrytou bázní
bez dostatku živin z vaty
v pancéřové rozdělovně
kde byl právě stálý Kocel
měnící svá rozvržení
na Plojty a Valvoliny
v chovném uchu živných plátů
pro odbočky klonovadel
fungujících v jedné z násad
rozvržených do čtyř dějů
Plojtové se budou vracet
často přímo do Zajíců
/ti se stanou jejich vlky
na obilné bázy stvolů/
padajících mezi Plojty
kteří projdou Valvoliny
vedenými jako stroje
měnící své prošlé klky
na Zajíce bludných pásem...
Stálý Kocel zůstal v páce
protažené do Majáku
později se stal i Chvojtem
prosazeným Valvoliny...
Maják Hřibů vrstvil změny
optimální stuhou pásma
připravený ke spotřebě
otevřenou obojkapsou
Stejně jako obilníky
odstavené k hubným strojům
s horkým dechem Kultivarů
vtahovaných do námahy
nejtěsnějším nabíháním
za průkazné srázy chůze
blížící se hustou mlhou...
Skrze vlídné ploché celky
zatažené do svrbiva
k přeplněným fabulacím
zrušil nápor všechny klady
spadového děje Trupu
v němž se souhra uzavírá
těžkou masou ze základů
s mechanickým zacílením
sjíždějícím ostrým spádem
vybaveným lvími pěstmi:
v přeplněném bloku mezer
mimo provoz známých ohbí
uzavřených do obalu
který snáší značný průhyb
/dokonalou nápodobou/
jako pásy na podkladech
v samém centru příštích Jahod...
Jaroslav Chobot, narozen v Benešově u Prahy roku 1941. Dětství a mládí prožíval nejvíce v Táboře, kde také docházel do základní školy. Později, podrobený vylučovacímu soustrojí socialismu, studoval zejména na večerních školách a také soukromně – především malířské techniky a estetiku. Vydal zatím dvě knihy: Cihlový vlk (1997) a Potní mlýny (2001). Uskutečnil na 15 výstav svých obrazů a asi 20 výstav skupinových, zvláště se skupinou MEN.