Mastodon

Mastodont je vyhynulý savec nebývalých rozměrů z období třetihor a počátků čtvrtohor. Stejně jako byl ničivý jeho dopad na krajinu, kterou ze své biologické potřeby plenil, je ničivá i hudba amerických experimentátorů téhož jména, kteří ovšem na seznam vymřelých druhů rozhodně nepatří.

První krok ke vzniku kapely Mastodon učinili bubeník Brann Dailor a kytarista Bill Kelliher tím, že se přestěhovali z New Yorku do Atlanty. Tito původní členové metalových epileptiků Today Is The Day se shodou okolností sešli s baskytaristou Troyem Sandersem a kytaristou Brentem Hindsem na koncertě, který Brent pořádal ve sklepě svého domu. Sanders a Hinds byli právě na společném odchodu z hardcoreových křiklounů Four Hour Fogger a plánovali zahájit novou kapitolu své hudební činnosti. V podobné situaci byli i oba newyorští přistěhovalci; netrvalo dlouho, a vize nové kapely byla nastíněna.

 

Krev života

Jejím mozkovým trustem se stal právě Troy Sanders, chlapík s kozí bradkou a uhrančivě černýma očima, který skládá většinu textů, obstarává zpěv a svými prsty laská čtyřstrunnou celoživotní partnerku. Kytarový tandem mísí lidskou spontánnost Brenta Hindse, zarytého milovníka piva a sběratele tetování se zrůdnými motivy, s umírněnou infantilitou Billa Kellihera, který má slabost pro všechny druhy figurek s tematikou Star Wars. Posledním střepem do mozaiky byl Brann Dailor. Nevypočitatelně výbušný bubeník ovlivněný artrockovými kapelami sedmdesátých let a heavymetalovými průkopníky Iron Maiden nebo King Diamond. Během několika týdnů shromáždili Mastodon materiál, který následně přenesli na demo nahrávku. Následovalo turné po východu USA, kde sdíleli pódia s veličinami typu Queens of the Stone Age nebo Morbid Angel (viz A2 č. 38/2006). Kapela svou muzikantskou zručností a udivující explozivností při živých vystoupeních podnítila zájem ze strany Relapse Records, vydavatelství pro ni jako stvořeného – nikde jinde nenaleznete takové pojmy metalového novátorství. V srpnu 2001 se objevilo jejich syrové debutové EP, pojmenované Lifesblood, a o dva měsíce později pak vzešlo ze spolupráce s producentem Mattem Baylesem (Isis, Pearl Jam) první dlouhohrající album Remission. Mastodon na něm plně vyložili trumfy svého hudebního mariáše: kytarové party přeskakující mezi metalovou hutností a rockovou virtuozitou, Sandersův srozumitelný hrubozrnný hlas a v pozadí vše koordinující Dailorova rytmika. To byly základní kameny, jež lákaly hudební příznivce na živá vystoupení. Po téměř dvouletém koncertování byli Mastodon zařazeni na dvoudiskovou kompilaci Headbangers Ball televizní stanice MTV2.

 

Pochod hořících mravenců

V té době přišla také řada na první video­klip, který proslavil skladbu March of the Fire Ants; záhy po odvysílání se stal na MTV klipem týdne. Nové album Leviathan se objevilo v srpnu 2004 opět pod záštitou Relapse Records. Symbol bílé velryby na přebalu upozorňoval na výjimečnost nahrávky, kterou si leckdo asocioval s Melvilleovým románem; jen budoucnost ukáže, zdali měl Levia­than takový vliv na metalový vývoj jako toto beletristické dílo na literaturu zbytku 19. století. Snímek byl nicméně označen triem nejvýznamnějších magazínů o tvrdé hudbě (Revolver, Kerrang! a Terrorizer) za album roku a velrybí anomálie začínala nabývat jasnějších obrysů.

Znovuoživení starých singlů na desce Call of Mastodon bylo předvojem velkého třesku, plánovaného na letošní rok. Mastodon potěšili příznivce hned dvakrát – nejprve přiblížili sami sebe na DVD The Workhorse Chronicles, které obsahuje informačně nabitý dokument o historii kapely a následně sekci všech skladeb až po album Leviathan, představených v živé podobě. Vítaným bonusem je trojice videoklipů v necenzurovaných verzích. V září si pak žánroví inovátoři připsali další kreativní zásah do metalového terčíku s příchodem desky Blood Mountain. Souhru a hudební souznění vyšperkovali do námětů, z nichž doslova „přecházejí uši“. Bicí se zde kompletně zbavují čistě rytmické role a plně podporují růst kytarových kudrlin. Brent Hinds pokračuje v potřebě zintenzivnění hlasového projevu a společně s osvědčeným Sandersem výrazně obohacuje vokální sekci. V současné době Mastodon koncertují po evropských halách společně s mystickými heavymetalisty Tool. České republice se trasa sice vyhne, ale do Německa či Rakouska (19. 11. 2006 Vídeň) to není daleko. Vzpomenu-li na letošní úchvatné vystoupení Tool v T-Mobile aréně, očekávání nemohou být jiná než vysoká.

Autor je hudební publicista.

Mastodon:  Relapse Records; 2006.

Mastodon: Blood Mountain. Reprise Records; 2006.