Festivalové sekce nazvané Půlnoční filmy – Midnight movies bývají zrádné. Termín pochází z praxe americké televize padesátých let, která v noci uváděla laciná, rychle vyráběná žánrová dílka, a později v letech sedmdesátých se používal pro noční uvádění excentrických snímků v některých amerických městech. S tím, co jsou a nejsou půlnoční filmy, se v dnešní době pracuje už natolik volně, že se do stejnojmenné populární kategorie mnoha festivalů dostane leccos, co vypadá alespoň trochu bizarně.
Dramaturgy nadcházejícího dvaačtyřicátého ročníku karlovarského festivalu nelze podezírat, že by jihokorejský film Mutant, který natočil známý režisér Bong Joon-ho, zařadili do svého „půlnočního“ programu omylem. Zápletka hvězdně obsazeného filmu, který byl uveden v Evropě i na prestižním festivalu asijského filmu Far East v italském Udine (www.fareastfilm.com), je jako z béčkové produkce. Inscenuje totiž teror obojživelné obludy (kombinace olihně, pulce a krysy či draka), která se zjeví z řeky Han a začne požírat obyvatele Soulu. Lidské jídlo si přitom divoce loví a schraňuje v jedné z vodních jímek nedalekého mostu, kam si hladové monstrum velikosti tiráku unese i středoškolačku Hyun-seo. V naději, že děvče stále žije, vydává se otec, opilecký stánkový prodavač Park Gang-du, s celou – prachbídně vyzbrojenou – rodinou na záchrannou misi.
Katastrofický film, nebo rodinné psychodrama?
Tento napínavý snímek je v jistém smyslu „půlnoční“ i „monstrózní“, když vezmeme v úvahu jeho rekordní výsledek v korejské návštěvnosti a prosazení se v americké distribuci. Ale stejně jako v předcházejícím výtečném Bongově filmu Vzpomínky na vraždu (2003) i tentokrát jde o podivuhodné spojení žánrů s autorským, rodinným i politickým dramatem. V Mutantovi najdeme horor, katastrofický film, ale i komedii či prvky sci-fi; nicméně za žánrovým schématem zmutované obludy, která „slepě“ ohrožuje město, přičemž hrdinové musí přežít a adrenalinově zachránit nevinnou školačku, se skrývá dílo s tajemstvím.
Ve Vzpomínkách na vraždu řešili detektivové sérii nevysvětlitelných vražd žen, které ovšem katalyzovaly lidské drama hledání identity. V Mutantovi je údajný nositel smrtelného viru, k čemuž odkazuje přesnější anglický název filmu The Host, také ještě čímsi jiným než jenom exponátem hrůzy z katastrofických snímků. Únos mladičké dívky Hyun-seo spouští nevyhnutelně dynamiku psychodramatu její narušené a outsiderské rodiny, která v okamžiku ztráty odkrývá svá letitá, nevyřčená traumata. Ačkoliv film svým prologem naznačuje, že monstrum vzniklo dávným čachrováním zahraniční firmy s chemikáliemi, každá interpretace tohoto snímku si musí položit základní otázku, čeho všeho je ona nestvůra vlastně „přenašečem“.
Na první pohled se zdá, jako by vetřelec ztělesňoval obludnost rozpadu rodiny „sympatických zoufalců a opuštěných mužů“, mezi nimiž chybějí matky. Hrdinství těchto nenápadných jedinců na okraji má dva rozměry: každý z nich musí prokázat odvahu, aby překonal strach a pokusil se zachránit Hyun-seo, zároveň je ale nucen se konfrontovat sám se sebou a s vlastním selháním v dysfunkční rodině. Dědeček Hie-bong se přiznává k vině na nezdařené výchově dětí, stejně jako opilecký budižkničemu Gang-du opožděně dospívá do role otce. Toto herecky expresivní a rozjitřené psychodrama ale není na rozdíl od logiky komerčních blockbusterů zadarmo; vyžádá si jednu bolestnou oběť, kterou musí rodina zaplatit.
Počínání postav je nicméně sympaticky zbavené efektních akčních sekvencí, jaké najdeme v klasických katastrofických filmech s netvory typu Aligátor (1980). Neuvidíte naolejované svaly, ani krkolomné kaskadérské kousky, po nichž se hrdina jenom decentně vysmrká. V tomto smyslu má i samotné trikové poskakování slizkého mutanta silně groteskní potenciál. Mnohem větší důraz je kladen na neokázalé a bídné putování téměř bezdomoveckých loserů po výspě města a krajině zdevastované industriálním i technologickým odpadem. Nejde jenom o chemikálie, které stvořily netvora, ale také o všudypřítomné plechovky piva, autobazary s ojetinami, masově rozšířené videohry, mobilní telefony...
Horor, či politikum?
Nepřehlédnutelnou kvalitou Bongovy tvorby je ambice, s níž si vybírá několik terčů najednou a všechny je divoce halí do kabátu žánru. Jinými slovy, nesoustředí se jenom na hledání citu, a důstojnosti bídných hrdinů na dně, ani nelíčí pouze spektakulární napětí a ohrožení malé školačky (krásky) ve „zvířecím“ zajetí. Smrtelně jedovatý virus, který se může rozšířit na celé město, připomene asijské trauma ze SARS, viru, jenž se projevil v roce 2003. V Mutantovi je falešná panika šířena záměrně ze zdrojů americké armády, která chce „vyzkoušet“ chemický postřik Yellow Powder na celé město, které přišlo do styku s monstrem; i proto zůstává dílčím tématem snímku traumatizující přítomnost amerických vojáků v Koreji – v Soulu jich je dosud asi čtyřicet tisíc – a vliv americké kultury, která dopadá (v metafoře dezinfekčního postřiku) na korejskou půdu.
Rodina se tím ocitá ještě v druhé izolaci, nejenom té sociální: Parkovi vstupují do ilegality, aby našli dceru i přes snahu úřadů zadržet je ve zbytečné karanténě. Jedinec se tu postaví proti „kolektivistické“ korejské společnosti, která mu už nedovede pomoci, což je ostatně jedno z hlavních témat jihokorejské kinematografie posledních let. A co víc, režisér Bong pikantně zahrnuje do této psanecké rodiny dvě exemplární postavy. Zatímco Gang-duova sestra Nam-ju je symbolem patriotismu, domácí olympioničkou ve střelbě z luku, její bratr Nam-il zůstává člověkem nespravedlivě promarněného talentu; jako student se účastnil protestních protivládních akcí a musel zanechat studií.
Film Mutant se tedy ptá nejen „Co by se stalo, kdyby se dnes v Soulu objevila nestvůra?“, ale klade i provokativnější otázky: „Není náhodou mutant symbolem naší postindustriální společnosti?” V případě Bong Joon-hoova díla jde o promyšlenou skládačku, která ukrývá zrádná a nebezpečná místa, v nichž obluda páchne a cení zuby, ale také odkrývá bolavá místa dnešní Koreje. A přestože tentokrát je Bongův snímek o něco nevyrovnanější, než byly Vzpomínky na vraždu, dokumentuje životaschopnost jihokorejské kinematografie, která umí kombinovat děs či napětí se společenskými komentáři a divácké žánry s bytostně autorským přístupem k tvorbě.
Autor je redaktor deníku Právo.
Mutant (Gwoemul aka The Host). Jižní Korea 2006, 119 minut. Režie Bong Joon-ho, scénář Baek Chul-hyun, Bong Joon-ho a Ha Won-jun, kamera Kim Hyung-ku. Hrají Ko Ah-sung, Song Kang-ho, Bae Doo-na, Park Hae-il ad.