Dne 15. 7. jsme obdrželi zprávu, že v Galerii hlavního města Prahy dochází k radikálním změnám. Hlavní kmenoví kurátoři dostali okamžitou výpověď, jiným byla nevýhodně upravena pracovní smlouva. Jedná se o první kroky, které zřizovatel instituce, tedy magistrát, galerii direktivně přikázal. Jako důvod uvedl personální a organizační audit svých vybraných příspěvkových organizací – celkem jich je hotovo zatím šest. Kulturní politika pražské samosprávy začíná naplňovat své mety. Chce ušetřit. Nejlépe a nejsnáze na kultuře. Bude se ledacos slučovat a smrskávat. Odborník neodborník, hlava nehlava? No, právě že v případě GHMP nikoli. První krok radnice je totiž přesně zamířený a naprosto ochromující. Stabilní kurátorský tým (Karel Srp, Hana Larvová, Olga Malá), kterému se podařilo za relativně krátkou dobu vytvořit jeden z mála vyrovnaných, ba nadstandardních galerijních provozů v ČR, je rozprášen. Hurá! Oslabená městská galerie bude navíc politicky poddajnější. Pražský magistrát zdůrazňuje vyčíslené „zlato“, které voličům údajně ušetří, zatímco ve skutečnosti likviduje skutečné „zlato“ v podobě prestižní galerie evropského formátu. Už zase: okázalost nejapného škudlení namísto promyšlených investic a uměleckých nároků. Humpolácká jízda pražských radních pokračuje – a nabírá na rychlosti.
Příbuzné články
glosa Libuše Bělunkové
V minulém čísle jsme psali o auditu a následných vyhazovech v Galerii hl. města Prahy (GHMP). A o veřejném odporu. Od té doby se věci pohnuly k lepšímu. Na „jednání ve věci restrukturalizace“ galerie byla kromě dvou zaměstnankyň…
glosa Libuše Bělunkové
V Pardubicích sedí nad futrem obřadní síně čert. Pochechtává se. Takovou zábavu dlouho neměl. Zato svatebčané trpí. Alespoň pardubičtí radní se domnívají, že svatebčané trpí, spěchajíce do chomoutu, průchodem kolem „šokujících děl“…
glosa Libuše Bělunkové
„Rád jsem si přečetl Vaše verše, našel jsem v nich mnohé, které mne oslovily.“ To jsou vášnivá slova „z dopisu Vladimíra Justla, laureáta ceny Magnesia Litera za celoživotní přínos české literatuře“, která si na zadní stranu obalu své básnické…