Hlavní téma přítomného čísla A2 ilustrujeme ukázkami z nových českých výskytů napadených hranic zvuku a slova. Ptydepe Evropské unie, kus opusu v trans-latině a nekonečná hadí noc.
Evropané
Jiří Adámek
Na vzniku definitivní verze libreta se podíleli herci Pavol Smolárik (PS), Anna Synková (AS), Veduna Štíchová (VŠ), Petr Vančura (PV) a dramaturgyně Martina Musilová.
20. Postkoloniální litanie
Politici před televizními kamerami
Poznámka: tato pasáž následuje po sólu Pavla Smolárika, které odkazuje k tzv. „školním střelcům“ a jehož obsahem je patologicky vykloubené odsouzení celé západní civilizace.
PV: My napravili
AS: My odčinili
PS: My vyplatili
PV: My posílili
VŠ: My odškodnili
PS: My nahradili
VŠ: My odpustili
PS: My slitovali
AS: My smilovali
PV: My uhradili
VŠ: My stanovili
AS: My ustoupili
Opakuje se pořád dokola – nejprve ustrašeně.
Potom s politickým nábojem – čím dále bezostyšněji.
Nakonec slova začnou komolit, přičemž první slabika je čím dál ostřeji vyrážena:
PV: NA mypravili
AS: OD myčinili
PS: VY myplatili
PV: PO mysílili
VŠ: OD myškodnili
PS: NA myhradili
VŠ: OD mypustili
PS: SLI mytovali
AS: SMI mylovali
PV: UH myradili
VŠ: STA mynovili
AS: US mytoupili
Čím dál více polykat konce slov, až zbudou jen jednotlivé, prudce vyrážené slabiky. V posledním opakování zazní už jenom:
PV: NA-
AS: OD-
PS: VY-
PV: PO-
VŠ: OD-
PS: NA-
VŠ: OD-
PS: SLI-
AS: SMI-
PV: UH-
(Ticho)
21. Žena zahalena / sólo
(profesionální fotografka)
(Anna Synková se výrazně podílela na úpravě textu i způsobu jeho zpracování.)
AS:
Šum cinkot smích plný sál
Mihne se kmitne víření těl
CVAK SPOUŠŤ // CVAK! / CVAK!
Šlehačka šlehačka dort
Nevěsta – CVAK! / CVAK! –
šlehačka dort
Děti děti pod nohama děti
Šum cinkot smích plný sál
Mihne se kmitne víření těl
CVAK SPOUŠŤ // CVAK! / CVAK!
Šlehačka šlehačka dort
Nevěsta – CVAK! / CVAK! –
šlehačka dort
Žena zahalena...
Děti děti pod nohama děti
Šum cinkot smích plný sál
Mihne se kmitne víření těl
CVAK SPOUŠŤ // CVAK! / CVAK!
Žena zahalena...
CVAK!
Tělo – tmavý plášť...
CVAK!
Ruce – pod – tmavý plášť...
Poodhrnout...
Tam!...
CVAK!
Vidět – pod – tam..
CVAK! / CVAK!.
Bílý... bílá...
Bílý pás...
Ostatní: K útoku využili vlastní těla
AS: Široký plastikový pás...
Ostatní: K útoku využili vlastní těla
AS:
(šeptem, na nejvyšší míru
vzrušeně, co nejadresněji
k imaginární ženě)
Zatáhni!
Zatáhni!
Zatáhni!
Zatáhni!
H A !
Petr Váša
NASUS LONGUS
PLUS
DOŃA AROMA
HA!
COMMEDIA DIVINA
DELL’ARTILLERIA
DE ODORA
BA!
ACT – NASUS LONGUS
ACT – DOŃA AROMA
ACT – VERSUS XXX
HA! AHA!
HAHA HEHE
HIHI HOHO
HUHU AHA
AHA!
ACT – NASUS PLUS
ACT – NASUS MINUS
O… NO!
EEH… OOH…
FUMARE PARFUMARE
ODORE ODORARE
ODORE DE ODORE
VIA AVIA
OUR LADY
NOTRE DAME
ROSA MYSTICA
MYSTERIOSA!
FUMARE PARFUMARE
ODORE ODORARE
ODOROSO ODORATO
MODERATO
NASUS LONGUS
PLUS
DOŃA AROMA
HA!
***
Ondřej David
Noc
noc celistvě tmavá
citlivý cinkot
loupaná luna
noc citronových cikád
Cestuji
courám se
civím uchvácen cele
letitým létáním
lopotných chvil.
Térpělivě testuji terén
Tepe
tklivý tikot
tykadel temných
mraky mravců
co v mrvě mrouskají mravně
brebentot berušek
bliznami sblížený
v barevný bál
hafanů houfy
na helfnutí hájem
žihadlem žehnuté
všežravé růže.
Dojatý dojením
nektaru nokturného
ulehám v háv hliněných halen
hvězdami zdárnými
poutavě balen.
Dlinný den
z mysli mistrně mizí.
Dětské hřiště.
Písčitý čas točivě tančí
příští štíři hřištěm se šíří
širokou řekou
v zšeřilou říši
dětství se tříští.
Výstřiky vířivých vřídel
jak křídla
při křtu se lámou
sžíravých vřeten řev
na řežavém kříži
hřebem přibitých let.
Štiplavý oštěp
tne titěrnou tětivu štěstí
pištivým štěpením
šílenství
štítivou tišinu
v duši si kleští.
Klíště
klíště
klíště
šílené hřiště.
Slepý les.
Tesklivých psů píseň
plesnivě v nivy
klesá.
V síni sekvojů snivých
lidská klisna
úlisně
s jelenem se lísá.
Kyselá lásky síla
kyselá lásky síla
kyselina.
V horkých stehnech
parohy steré rýhy ryjí
skvostných sekvojů stíny
tísnivé steny kryjí.
Krvavý kravál
slepý les.
Tu
bájný František hajný
tiše flirtuje s flintou.
Hrůznou různici razí v sítnici
Zírá.
Hlavně trefit jelena z hlavně.
Času hryz
jak pískot krys.
Horký prst
hrdá srst
v rukou hlíny hrst
vzteklá klisny smrt
skrz prasklý prs
z úst trávy trs.
Krvavý kravál
kyselina
slepý les.
Slunce svítí
kvete kvítí
zámecký zahradník
zahradu zalévá
proudem plynulým
proudem vody vlažné
vzduch duhou
zdárně zdobí
ředkvičné i řepné řádky
řeřich chumly
chřtány chřestu chřestivého
chřípí hřibů hřmotných
hřbety hladových hlávek
v hlíně úhledně řazených
to vše svěží žízeň sžírá
Ha,
pod hadicí had
v slunci hoví si
svinutý
hltá svit
hovno je mu po hadici
Zahradník
zle zmiji zlije
Zoufalý zákrok
Zmije, stižena pomstychtivostí
vztyčí se vztekle
švihem šíleným
v zahradníka zakousne se
hadice tančí čiperný valčík
infikovaný infantil
infarktem je infernován
ředkvičné i řepné řádky
řeřich chumly
chřtány chřestu chřestivého
chřípí hřibů hřmotných
hřbety hladových hlávek
v hlíně úhledně řazených
to vše spolu s zahradníkem zmírá
Jiří Adámek (1977 v Praze) vystudoval režii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, kde nyní dokončuje doktorskou práci na téma Herectví v experimentálním divadle typu théâtre musical/hudební divadlo. Jako režisér na volné noze se orientuje především na scénické kompozice, ve kterých kombinuje hudební a divadelní tvůrčí postupy. Vytvořil několik rozhlasových projektů pro PremEdici Radioateliéru (ČRo 3 – Vltava). Vedle vlastní režijní praxe píše články o současném divadle, je redaktorem časopisu Svět a divadlo. Nastudoval mj. inscenace Tiká tiká politika (2006, mj. CD příloha A2 Radiocustica č. 20/2007), Evropané (2008, viz A2 č. 22/2008).
Petr Váša (1965 v Brně) vystudoval vědu o výtvarném umění na brněnské univerzitě (1983–88), založil hudební skupiny Z kopce (1985), Ošklid (1987) a A-Beat (1990). Od roku 1991 se zabývá fyzickým básnictvím a vede semináře a dílny na uměleckých školách a festivalech. Vydal knihu s přiloženou audiokazetou Texty, básně, poèmes physiques (Maťa/Black point 1994) a CD Cirkus-Chaos-Minaret (Wolf records 1998). V roce 1999 založil hudební skupinu Ty Syčáci, s níž vydal desky Máj v dubnu (2000), Lék a jed (2001), Samota, sláva, smrt a spása (2002) a Lišák je lišák (2005, vše Indies). Nyní pracuje na sólovém „opusu v trans-latině“ Tomvansong. V dubnu vyšlo CD MANIFESTO – Manifest fyzického básnictví (Black Point) k patnáctému výročí vzniku žánru. Další autorův příspěvek do A2 najdete na s. 10.
Ondřej David (1973 v Praze) – rozhovor s autorem a jeho medailon uvádíme na s. 10.
Poezie a zvuk v českém internetu: