Vnuk průkopníka moderní country Hanka Williamse píše za svým jménem číslici III a svému divokému dědovi rozhodně nedělá ostudu.
Satan je skutečný – na scénu se vrací po dvou letech se svou čtvrtou řadovou deskou Damn Right, Rebel Proud. „Crazy fuck from Tennessee“ Hank Williams III svou novinku vydává opět u nashvillského hudebního giganta Curb Records; trička s nápisy Fuck Curb už jsou prodána a hádky zapomenuty. Ačkoliv ani tak ještě není vyhráno: vydání alba můžou opozdit americké konzervativní obchodní a distribuční sítě typu Wal-Mart. Ty Williamsovu poslední desku Straight to Hell nechtěly prodávat kvůli nálepce „parental advisory“ a nemálo referencím k alkoholu a drogám. Nejvíc jim nevoněla coververze skladby Pills I Took, skladby hudebních nýmandů z Wisconsinu Those Poor Bastards. „Voni to na jihu berou všechno hrozně vážně, co s nima nadělám,“ řekl tehdy zpěvák a k oficiálnímu vydání vyšla také cenzurovaná verze. Deska se vyšplhala až na sedmnácté místo americké albové country hitparády, což je na zpěváka, který ve svých skladbách zpívá americkému konzervativnímu publiku, že „Satan je skutečný“, že „country je sračka“ a že „jeho problémy s pitím můžou bejt všem u prdele“, dost velký úspěch.
Nesvatý 3
Není divu, že zejména v tzv. Bible Belt, silně nábožensky založené oblasti na jihu Spojených států, působí Hank Williams III jako pěst na oko. Pokérovaný, věčně zkouřený nebo nalitý rebel ale nosí, kromě jistého talentu, také slavné jméno svého dědy a otce. Hank Williams (1923–1953) je jedním z nejvlivnějších umělců dvacátého století a ikonou americké country music, byť se smutným osudem alkoholika, Hank Williams Jr. ve stopách svého otce pokračuje dodnes. Na rozdíl od nich se ale Hank (vlastním jménem Shelton Hank Williams III, říká si také Hank III, III nebo The Unholy 3) nedrží žádných pravidel a tradic, které se v country music pěstují. Do své hudby míchá prvky tvrdší, agresivnější a primitivnější hudby, nejčastěji punku a heavy metalu. Jeho styl si vysloužil označení ard-twang, cowpunk, altcountry, honky punk nebo hellbilly. „Hellbilly“ je stejně jako grafické znázornění římské III podobné logu Black Flag, nejoblíbenějšího motivu tetování, které si ortodoxní Hankovi fanoušci umisťují na nejnemožnější části těla.
Těžký kovboj
„Crazy fuck from Tennessee“, jak si Hank III také říká, vydal zatím tři studiové desky. Debutová Risin’ Outlaw vyšla na podzim 1999. Kromě původních skladeb obsahovala i písně Wayna „The Train“ Hancocka a předělávku oblíbené Cocaine Blues, kterou zpopularizoval Johnny Cash. Jako host za bicími se zde objevil Dale Crover z Melvins. Na oplátku pak hostoval Hank III na jejich albu Crybaby coby zpěvák a kytarista na countryových standardech Ramblin’ Man a Okie from Muskogee. Ještě slavnější je jeho spolupráce s Philem Anselmem (někdejším frontmanem metalové Pantery). V roce 2003 hostoval v jeho kapele Superjoint Ritual na albu A Lethal Dose of American Hatred, před dvěma lety spolu založili kapelu Arson Anthem, jejíž debut vyšel letos na jaře. Hank III tam hraje na bicí. Bez zajímavosti rozhodně nezůstává ani to, že maluje booklety mexické extrémně brutální, anti-všechno deathgrindcoreové kapely Brujeria, nebo že pro album Rise Above: 24 Black Flag Songs to Benefit the West Memphis Three zazpíval s Rollins Bandem skladbu No Values.
V roce 2002 vydal Hank III desku Lovesick, Broke and Driftin’, která se dostala na čtvrté místo tabulky Heatseekers, ale největší slávy si užíval až s posledním počinem Straight to Hell (2006). Kromě průšvihu s Wal-Martem nastaly i problémy s vydavatelstvím Curb, na které byl Hank III nabroušený už od alba Three Hanks: Men With Broken Hearts z roku 1996, kde se „setkal“ se svým dědou a otcem. Straight to Hell, původně pojmenované Thrown Out of the Bar a připravené už v roce 2004, vyšlo nakonec u Bruc Records. Desku natočil Hank III s přáteli a kapelou Damn Band doslova na koleně s rozpočtem 400 dolarů a nahrávacím modulem Korgem D 1600. Místo oblíbeného kreditu „Produkce a mix…“ v bookletu stojí: „Postavení mikráků, otočení knoflíkem a nahrání desky…“ Do-it-yourself etika je zpěvákovi svatá; patrně jako jedna z mála věcí v jeho životě. Kromě Damn Bandu hraje Hank III s kapelou Assjack, kde jediným druhým stálým členem je baskytarista JoeBuck. Assjack je Jekyllův pan Hyde: divoký agresivní metalcore už s country moc společného nemá. Snad jen jméno nejoriginálnějšího zpěváka country, jaký se v Americke za poslední roky zjevil.
Autor je hudební publicista.