Soumrak českého operního umění?

Festival hudebního divadla Opera nabízí jednou za dva roky srovnání domácích operních domů. Letos se ukázalo, že stav opery mimo Prahu je spíše tristní.

Poohlédnutí po dramaturgické pestrosti a celkovém stavu oblastních operních domů nabízí festivalové bienále Opera, které už podeváté v Praze pořádala Jednota hudebního divadla. Operní divadla v regionech mají možnost představit to nejlepší ze svého repertoáru za poslední dva roky. Letošní ročník byl jedním z nejvíce navštívených; program dostatečně vyjevil hlavní charakteristiky dramaturgie operních domů.

Srovnávání mimopražských uměleckých souborů s Národním divadlem, Státní operou či brněnskou Janáčkovou operou není zcela možné, ani v rovině financování, ani v možnostech uměleckého jádra souboru. Přesto se pravidelně při diváckých anketách ukazuje, že tradiční operní divák dává přednost krotkému, neproblematickému, ale dnes v mnoha případech víceméně archaickému pojetí operní inscenace.

 

Znavený totální fanoušek

Ostravská opera na festival přivezla Mozartova Dona Giovanniho v českém přebásnění Jarka Nohavici, a to v době, kdy doma chystala již třetí takto upravené mozartovské dílo. Nakolik je tato snaha funkční, zůstává otázkou, protože zpívanému textu lze ve většině čísel stěží rozumět. S operou v Ostravě spolupracuje Nohavica již léta a udržuje si i tamní mimořádný divácký zájem.

Podobným textologickým přístupem se vyznačuje i jeden z nejmenších souborů v zemi, opera v Českých Budějovicích, která pro nové a vtipné překlady hudebních děl hledá zapomenuté tituly světové operní literatury. Místo plánované Verdiho Síly osudu nakonec představila singspielovou verzi Haydnovy Pravé stálosti pod názvem Lest a láska. Požadavek upřednostňující hravost a neotřelý pohled však většinou razantněji zasahuje do původního díla a přílišná snaha po komičnu časem unaví i totálního fanouška.

Nejdiskutovanějším se letos stalo nové libreto ke Smetanově opeře Dalibor, kterou nastudoval soubor v Olomouci. Libretista Pavel Drábek vycházel ze staré problematiky kolem původního Špindlerova překladu německého libreta opery – inscenátorům se po mnoho let nezamlouval archaismus textu. Drábek sliboval plně funkční text, Dalibor však byl bohužel velkým soustem. V novém libretu byla znát přílišná snaha po něčem „jiném“ a původním, a tak jak zvolna ubíhalo libreto s dějem, slábla i Drábkova invence a sílila lavina umělých archaických složenin a paradoxů.

Zcela k jiné kuriózní situaci došlo během festivalu při představeních operních souborů z Liberce, Ostravy a Olomouce. Verdiho Simona Boccanegru, Mozartova Dona Giovanniho i Smetanova Dalibora režíroval Michael Tarant. Inscenacím SimonaDalibora vládlo jednotné schematické a zastaralé pojetí, které čerpalo z operně estetické studnice druhé poloviny 20. století a v dnešním operním dění se jevilo notně vyčichle. Scházela nejen konkrétní koncepce, ale podle mého i vážný záměr k propracované kompozici. V takové režii se lehce ztratil osobní pěvecký vklad interpretů, který si v mnoha případech zaslouží uznání, ale i kompletní hudební nastudování.

O něco lépe dopadla divadla v Plzni a Ústí nad Labem, jejichž Janáčkovské opusy Její pastorkyňaKáťa Kabanová nalezly útěchu ve snaze o konkrétní režijní konspekt ve spolupráci s moderněji koncipovanou scénografií.

 

Zkamenělé molochy

Vítězem se tedy podle očekávání stalo Národní divadlo spolu se Státní operou Praha. Brněnská Janáčkova opera se z přehlídky omluvila, čímž usnadnila těmto velkým divadlům umělecký monopol. Velké uznání si po právu zaslouží koprodukční inscenace Brittenovy Smrti v Benátkách ve Státní opeře. Diskutovaný operní dům se tím vznesl jako fénix z popela a jen budoucnost ukáže, zda už tak zůstane. Národní divadlo představilo koprodukční Věc Makropulos, které nechybí dravost a drzost. Inscenace však postrádá režijní soulad, neboť herecké vedení je tu značně problematické, což je u takto dějově exponovaného díla zásadní nedostatek.

Festival ve většině případů potvrdil přetrvávající obavy o stav současné operní produkce v Česku. Stagnace v osvědčených a netvůrčích kulisách je po léta alarmující, a jak se zdá, není nikde dostatečná snaha či síla s tím něco zásadního udělat. Platforma současných nezávislých a do jisté míry i experimentálních souborů (například Ensemble Damian, Ensemble Opera Diversa) je prozatím k ovlivnění kamenných molochů slabá a i ona časem upadá do standardních kolejí uměleckého tvůrčího klišé. Že by se blížil soumrak českého operního umění?

Autor je teatrolog.

 Opera 2009, 9. ročník festivalu hudebního divadla. Praha, 21. 2. – 17. 3. 2009.