Interní divadelní přehlídka zlínského Městského divadla Naráz 2009 letos nabídla ve dnech 10. až 12. listopadu ve všech svých uměleckých prostorách celkem osm inscenací uplynulé sezony. Na zahajovacím večeru divadlo předalo i umělecká ocenění divácké ankety Aplaus. Titul Inscenace roku letos získal Rok na vsi v režii J. A. Pitínského, z hereckých nominací Helena Čermáková za roli Edith Piaf v kusu Karla Semeráda Madam Piaf a Radovan Král za ztvárnění titulní role Chaplina v inscenaci Jana Mikuláška a Vladimíra Fekara Charlie ve světlech moderní doby. Výsledky ankety se s podivuhodnou přesností shodovaly s divadelní kritikou. Pitínského Rok na vsi je skutečným klenotem zlínské činohry a spolu s výkony oceněných herců by si zdejší divadlo zasloužilo mnohem více odborné pozornosti. Bohužel, spolu s nezapomenutelným Merlinem Tankreda Dorsta v režii odvolaného uměleckého šéfa zlínské činohry Doda Gombára musel i Charlie ve světlech moderní doby přes trvající divácký zájem a supliky odborníků jeviště zlínského divadla opustit. Naštěstí se na přehlídce představila (ve Zlíně naposledy) Gombárova dramatizace novely Michala Viewegha Andělé všedního dne v režii Petra Štindla. I tuto zdařilou inscenaci však čeká nelítostné „sešrotování“. Náročný zlínský divadelní maraton absolvovalo jako každoročně i mnoho studentů divadelních škol. Kritici z Prahy s účastí opětovně zaváhali, což může být na škodu jim i zlínské činohře, která se sice občas prosadí při udílení cen Thálie, ale v očích odborné divadelní obce působí vždy trochu jako zjevení, neboť umělecké kvality tohoto od Prahy vzdáleného souboru jí zůstávají skryté.
Příbuzné články
Nejslavnější německý festival v plném proudu - depeše
Wagnerovy slavnostní hry v Bayreuthu se letos odehrávají po devadesáté osmé. Bayreuthský svatostánek hudebního reformátora a operního génia přitahuje stále velké zástupy fanoušků. Přestože se tento rok na festivalu nepředstavila žádná nová inscenace, dočkalo se obecenstvo oproti minulému …
Surrealistický obraz a liturgie
V loňském roce nastudovaly opery pražského i brněnského Národního divadla po jednom z děl Bohuslava Martinů.
Jak se zbavit divadla
Ústí nad Labem chce převést operu a balet na kraj. Za plánem jsou úsporné důvody. Má to ale háček: kraj o ničem neví a divadlo nechce.