Letos v lednu ukončil Arnold Schwarzenegger sedmileté období v křesle guvernéra amerického státu Kalifornie. Od momentu, kdy bylo po říjnových volbách jasné, že se guvernérské dny jedné z největších hollywoodských akčních hvězd nachýlily ke konci, nebraly spekulace o jeho dalším kariérním kroku konce. Vrátí se „poslední akční hrdina“ zpátky před kameru, a pokud ano, v jakém filmu? Byl snímek Postradatelní (The Expendables, 2010), jenž byl vloni uvedený do kin a v němž si Schwarzenegger vystřihl roličku stavějící na údajné dlouholeté řevnivosti mezi ním a Sylvesterem Stallonem, předehrou k naplnění jeho dnes už patentované fráze „Já se vrátím“, nebo jen stylovým rozloučením? Na začátku dubna Schwarzenegger dohady ukončil, když na veletrhu v Cannes oznámil, že jeho dalším projektem bude animovaný superhrdinský seriál Guvernátor (The Governator). Název si kulturista-herec-podnikatel-politik-ekolog vypůjčil z mediální vřavy, která se rozpoutala kolem jeho kandidatury do čela nejlidnatějšího amerického státu. V roce 2003 novináři v odkazu na jeho nejslavnější roli propojili slova guvernér a terminátor.
Hlavním hrdinou seriálu, jehož premiéra je plánovaná na rok 2012, bude bývalý guvernér, který se stáhne do ústraní, ale po večerech bez vědomí své rodiny zachraňuje svět. Guvernátor přirozeně vypadá jako Schwarzenegger v dobách své největší fyzické zdatnosti. Zároveň vykazuje rysy Iron Mana, bojuje s transformers a disponuje terminátořím laserovým okem. Herec pak postavě propůjčí hlas. Na internetu už je k vidění teaser, jenž začíná tím, že se komentátor Larry King ptá odcházejícího guvernéra, jaké jsou jeho plány, po čemž následuje přerod „Arnieho“ v superhrdinu. Guvernátor je přitom projekt s ambicemi napříč mediálními formami. Postupně se má objevit videohra, film či komiks (pod taktovkou legendárního Stana Lee). Zní to jako vtip – a některá média jako například EW ke zprávě přistoupila značně rozverně –, ale vtip to není. Bývalý několikanásobný Mr. Olympia totiž o svém mediálním obrazu zásadně nevtipkuje. Kdyby ano, jen stěží by se mohl suverénně voličům představovat větou „Jistě víte, kdo jsem“ a být si jistý, že vědí. Je samozřejmě možné počastovat Guvernátora podobně pochybovačným ušklíbnutím, s jakým se před lety setkala Schwarzeneggerova kandidatura, případně se jako deník The Guardian škodolibě zaobírat představou, jak „špatný“ jeho nový počin bude. Nebo je možné se na „kauzu“ Guvernátor podívat trochu jinak: z pohledu konstruování hvězdného obrazu a příčin Schwarzeneggerovy „dlouhověkosti“ coby ikony přesahující dekády i geografické a popkulturní hranice.
Guvernátor ukazuje Schwarzeneggera jako zručného stratéga. I když je samozřejmě obtížné s jistotou říct, do jaké míry je jeho veřejná podoba důsledkem naslouchání schopnému týmu poradců, pravděpodobnější se zdá být varianta, že on sám, a nikoliv agenti má kontrolu nad svým hvězdným image. O tom, že vytváření tohoto obrazu má pevně v rukou, svědčí minimálně jeho realizované politické ambice, které by samy o sobě jako čirá fabrikace hvězdné persony nemohly fungovat, pokud by Schwarzenegger nebyl vnitřně motivovaný politické moci dosáhnout. Navíc je „štýrský dub“ evidentně velmi schopný byznysman, což také vypovídá o značné dávce osobních schopností.
Jak naznačilo jeho mihnutí se v Postradatelných, Schwarzennegerovi už lépe sluší na míru šité obleky než křivák, který kdysi dával vyniknout objemu jeho bicepsů. Volbou animovaného seriálu se elegantně vyhne tomu, aby skončil v muskulaturním skanzenu kuriozit, jako se to stalo jeho souputníkovi Stallonemu (filmový zápisník v A2 č. 26/2010). Animovaný svět umožňuje popřít neúprosná pravidla běžného života a ukázat „Arnieho“ stále jako akčního hrdinu, nikoliv jako muže v důchodovém věku. Lidově řečeno si „nezadá“, ale zároveň mu to umožní dál efektivně propojovat svět showbusinessu a svět politiky a formovat „Arnieho“ ne jako hvězdu nebo jako politika, ale jako oboje najednou.
Schwarzenegger dobře chápe pravidla mediální hry, kterou hraje. Nový produkt je pokračováním rétoriky, jež ze strany médií provázela celé jeho působení v úřadu a kterou systematicky přiživoval. Americká média hovořila o jeho kandidatuře jako o Total Recall nebo Terminator 4: Rise of the Candidate. On sám pak často používal na tiskových konferencích své slavné filmové repliky jako efektivní zkratku. Týdeník Time se s ním na konci jeho funkčního období rozloučil titulkem „Hasta la Vista, Arnold: What Is Schwarzenegger‘s Legacy?“. Herald Sun zase kvitoval poznámkou: „Governor Arnold Schwarzenegger is terminated.“ Fikce a realita splývají. Jeho zkušenost politika se proměňuje v zápletku. Guvernátor není, podle hercových slov, svázaný systémem a nutností vyjednávat s neochotnými partnery, jako byl on během své vlády. Má možnost dělat to, co je správné. Navíc s jasnou nadsázkou v duchu Pravdivých lží (True Lies, 1994). K tomu ve hře zůstávají i prezidentské ambice. Zatím mu sice ústava neumožňuje na úřad kandidovat, ale koketování s Bílým domem je důležitou součástí jeho image jako „ideálního emigranta“. Tajemství Schwarzeneggerova úspěchu tkví v tom, že jak ve své kariéře, tak ve svém soukromém životě ztělesňuje základní hodnoty a mýty americké společnosti. Odhodlání, tvrdá práce, podnikatelský duch, schopnost se vypracovat, odpor k „socialismu“… Jeho aspirace na Bílý dům je jen dalším stupněm osobní realizace v zemi nekonečných možností. Schwarzenegger více než kdokoliv jiný žije americký sen. Schwarzenegger je americký sen, což je kvalita, která ho vždy odlišovala a stále odlišuje od jeho akčních kolegů a zajišťuje mu popkulturní „neprůstřelnost“.
Autorka je filmová publicistka a historička.