Protest proti zatčení členek skupiny Pussy Riot nedávno zorganizovala mladá dvojice v Praze. Lucie a Honza nasadili barevné kukly, které jsou mediálním symbolem této punkové kapely, desítkám figurativních soch ve veřejném prostoru pražského centra i sídlištní periferie. Chtěli tím upozornit veřejnost na nespravedlivý rozsudek vynesený po pětiměsíční vazbě nad třemi dívkami. Mladé aktivistky byly odsouzeny na dva roky nepodmíněně za modlitbu „Bohorodičko, vyžeň Putina“, kterou zazpívaly v moskevském Chrámu Krista Spasitele. Čeští aktivisté, studenti vysokých uměleckých škol, se připojili k celosvětovému protestu. Happeningy podobného typu proběhly i v dalších městech východní Evropy. Kukly ozdobily monumenty socialistického realismu po celé Moskvě, stejně tak dopadly plastiky v centru Bratislavy a v Sofii nasadili demonstranti kuklu sousoší památníku Rudé armády. V Brně zase tři mladé dívky zahalily tvář soše Spravedlnosti před Nejvyšším správním soudem. Žádný z uměleckých artefaktů nebyl poškozen. Všechny tyto performance mohou znamenat začátek nového typu protestů.
Přestože sochy pražské akce byly vybrány především kvůli vysoké frekvenci artefaktů na relativně malém území, výkladům, jež konotace s konkrétními sochami mohou vyvolávat, se mladí aktivisté nebránili. Kromě bezpočtu bezejmenných rozverných dívek symbolizujících jaro a mládí dostala svou masku i socha feministické spisovatelky Elišky Krásnohorské, někdejší členka ženského emancipačního hnutí a překladatelka ruských klasiků. Provokovaly také čtyři zamaskované sochy v parčíku před pravoslavným kostelem Panny Marie pod Vyšehradem. Kukly se samozřejmě nevyhnuly ani figurám pomníku obětem komunismu na Újezdě. V neposlední řadě nesla masku Pussy Riot i nepovedená socha ukrajinského básníka Tarase Ševčenka, bojovníka proti carismu. Opomíjené památníky ve veřejném prostoru se tak staly ideálními platformami pro aktuální aktivistická sdělení.
Autor je sochař, autor projektu Vetřelci a volavky.