Básně Luboše Svobody se zmítají v horečnatých stavech nepatřičnosti, brodí se polem všedních automatických úkonů, mezi šedí každodenního života a sterilitou života v prostředí digitálních sítí. „Nic menšího nemá smysl/ nic většího nikdo nečeká.“
31. 12.
výlohou mobil prohodit
nebo to nejcennější
aby si na tuhle noc
aspoň někdo vzpomněl
až se jí budeš dovolávat
řvát a řezat se smíchy do krve
v nejlepších košilích
aby se vědělo, že je to za nás
pixely šera v trochách tmy
za nás osvícené!
osvícené černým monitorem
neschopné bez kabelu
vytvořit postavu
na ulici
v baru
---
černé stíny
přebíhají po střechách
jako auta při západu slunce
na Nuselském mostě
rozjíždějí červené tašky
smrad pneumatik
pálených lahví
a z korouhví cáká benzín
jako by to znamenalo
že v domech někdo žije
---
ten pocit, že ses přesáhl
když ses dotkl rukou prodavačky
když začalo dávat smysl
že jíš – že si rád kupuješ jídlo
„zabalte mi to do fólie,
aby mi tohle všechno tady
nevyteklo,“ říkám jí
a ona jako pták
kartu, kartu, kartu
---
do batohu si notebook dávám ještě teplý
aby mi hřál záda
zpátky koupím chléb na rohu
---
s notebookem na břiše
teplým bochníkem chleba
ruku na touchpadu
jako na ní
usínám klidně
postranní lišta
roluje se
sem a tam
v rytmu mého dechu
Zoloft 100
řekni mi jméno tvého léku
sám si najdu nežádoucí účinek
našlapuješ tiše, řveš jako na lesy
oči dva ibuprofeny
nohy dva čípky v lodičkách
nadlesní jemně perlivý!
lodivode jedem z kopce!
řekni mi jméno, neboj se
příbalovým letákem osuším ti rty
---
co mám zmáčknout?
na co sáhnout?
na co čím najet?
abych se dostal domů
abych prodloužil mžitky
sahám po skvrnách na ubrusu
a hledám jejich správnou kombinaci
zajíždím prsty až na hrany stolu
plátna, monitoru
klikám, hledám, konec
---
tlačítko HOTOVO
svítí nad tím vším
jako neon nad kavárnou
jako logo pivovaru
jako ochmataná ikona
zaražená nadoraz
daleko hlouběji
než caps lock
---
chodí do čínských restaurací
protože se smějí jeho vtipům
beze zbytků
bezzubě
i rýži sní
a placení oddaluje
zapíná si nervózně
knoflíček zadní kapsy
nebojí se o peníze
ale o sebe
---
zarazit si do úst chlupatý klín
pizzu až ti roztrhne koutky
tácek s ubrouskem v levé ruce
s prsty vně
jako aktovku
---
narodila se stejný den
jako Hitler a směje se
v roce 88, Há Há
ze všech prošlých věcí
ze skříně vytáhla 20. 4.
jako Á Há, směje se
a oči jí tolik nejdou
k ústům
---
zdál se ti sen
bylo v něm spoustu drobných
nepotřebných jako peněz
ve chvílích
které je potřeba dozdobit
cigaretou
potom práce a rodina
sprostě dohromady
jako píča
jako lízání
když ti talíř odstrkují
---
jen v zastávkách
si čucháš k prstům
abys věděl
kde všude jsi byl
pohyb se omezil
jenom ty ne
kašleš jen pro lék
jinak ne
všechno zbořit
vypálit
---
„polož ten svícen z chvojí na hrob
ale hlavně sem, symetricky“
jako by smrt nebyla chaos života
a co když někdo další přinese?
už nebude možné dát ho doprostřed
nebude místo v ose po stranách
„bude muset
nebude to na nás
bude muset“
---
tak tlustí lidé
v úzkých ulicích
tlustí jak úbytek
očního kontaktu
tlustí jak doba
jako součet
hubenějších
předků
---
když se zbavím všech svých zlozvyků
nikdo ze mě nezbude
zmuchlané skvrny po malování v pokoji
ozvěna v koblize
prázdný toner do kterého fouká vítr
jsem slyšet
slyšet od vedle
Open space office
hřbitov malý
ale hluboký
polohovací židli
sjedu nejníž, co jde
stoly jsou společné
přiložím ucho na desku
slyším krumpáč a lopatu, jak zvoní
nikdo nekleje
ani neplive na zem
---
když levým ramenem
štrejcháš o domy
pravým o silnici
falešné se konečně mění
v pravé město
vzdálené řadě akátů
i paní se psem
zubatým
jako klíč
od domu
---
cuklo metro
běžel pozadu
a s roztaženýma rukama
spadl do veřejného
jako by už cítil
chlór toho
co přichází
---
smrt nám šetří znaky
které nemusíme číst
ze sklepa jsem vytáhl
nejtěžší stránky závěti:
plesnivé křeslo
a proťukané piano
---
ten stín velkého křesla
holuby plaší
klid svítání, svícení
po klasicistních římsách
běhají občas veverky
opatrně stírám smítko
z dotykového displeje
nechtě pohnu vším
a všechno vyplaším
---
stojí na přechodu
jako by z něj šlo skočit
ještě níž
mezi bílou
a asfalt
mezi Legerovu
a Lublaňskou
potom zvuk
upuštěného
mikrofonu
auta, rádia
prázdné
frekvence
Zima
v čepicích profily známých nepoznávám
kde se nejvíc míjíme, sníh je blátivější
a ruce studené jako data mezi servrovnami
ztracená mezi domovy kde
někým zezadu přitlačení na sklo
vypadáme
že máváme
---
všechna telefonní čísla došla
její obočí vlaje jako graf
v kanceláři plné světla fouká vítr
falešný vítr z levného větráku
a z chodby dolehá zvuk ošoupaných
podrážek prstů
kroky nehtů okopaných klávesami
když dřevotříska promlouvá, vibruje
ruka jako šmirgl už vykreslila
na desce hrubou cestu
cestu rychlých hovorů za pět konec
„už nejseš nikde nebo ne?“
všechna telefonní čísla došla
už nebudou
---
dvacet minut ostré chůze
po krajnici
čelem proti kamionům
žádný místní by se neodvážil
po státovce, po okružní!
pak černý čaj, pigi jako smrt
další bod
srabské trajektorie talut
---
přišel jsi o celé týdny
o svůj tlustý kalendář, osobní diář
o týdny milionu malých změn
drobným písmem pod smlouvou
podepsanou někdy dávno
v dětství, ještě před rozumem
Jídelny
zvedáme naše hlavy
až když se tříští sklo
někomu vypadne sklenice
anebo vítr rozbije okno
nic menšího nemá smysl
nic většího nikdo nečeká
Luboš Svoboda (nar. 1986) vystudoval Literární akademii a Nová média na FF UK. Publikoval v revue Souvislosti, připravuje k vydání debutovou sbírku. Realizuje se na stránkách IdiotTakingPictures.tumblr.com a cancel356.cz.