close search

galerie

České umění dvacátého století je do značné míry poznamenáno něčím, co bychom s trochou zevšeobecnění mohli nazvat „duchovností“ nebo „mysticismem“ se sklonem k lyričnosti – stačí připomenout Jana Preislera, Josefa Šímu, Václava Boštíka nebo Martina Mainera. Ti jsou také dokladem výrazné malířské kultury, která v Čechách pokračuje dodnes. Na Slovensku žádná srovnatelně silná a tak jednoznačně pojmenovatelná tradice neexistovala. Výtvarná scéna první poloviny dvacátého století byla malá a nekoherentní, mnozí z jejích nejlepších představitelů studovali v Praze a také se viditelně účastnili života pražské výtvarné scény.

Už počátkem šedesátých let se začalo rodit něco, co můžeme ze zpětného pohledu označit jako genius loci hlavního města Slovenska: konceptuální umění. Někteří výtvarníci totiž skončili se zobrazováním světa s pomocí štětce, barvy a plátna a začali používat slovesné pojmy, znaky, gesta, fotografie nebo objekty, aby s jejich pomocí dali formu ideji – konceptu. Mezi prvními byli Stano Filko, Július Koller, Alexander Mlynárčik, koncem desetiletí potom Rudolf Sikora nebo Vladimír Havrilla. Vyvinula se tak silná konceptuální tradice, do které patří z mladších také Roman Ondák, a kterou můžeme sledovat dokonce i u malířů, jako jsou Ivan Csudai nebo Bohdan Hostiňák. U zrodu celého tohoto proudu stál ale pop art, ať už klasický americký nebo evropský – konkrétně francouzská variace pop artu nazývaná Nouveau Réalisme, která se na Slovensko dostala díky Pierrovi Restanymu, teoretikovi tohoto hnutí. A pestrou eminencí toho všeho byl samozřejmě Marcel
Duchamp, dadaista a první konceptualista, tvůrce prvního ready made, nazvaného Fontána (1917): jednalo se o signovaný pisoár postavený „na hlavu“.

Jednou z nejranějších prací na Slovensku, která patří do zmíněného mezinárodního kontextu, je malba Júlia Kollera (1937) s názvem More. Na tmavém, šedomodrém pozadí napsal – nebo namaloval? – špinavě-bílou barvou slovo „moře“. Obraz vznikl po zážitku z bouře ve Finském zálivu u tehdejšího Leningradu. Doslova popisuje a svými barvami i vlnitým písmem zobrazuje a evokuje přírodní událost, totiž penu na hladine mora. Koncept se tu zasnoubil s romantismem. O něco později však Kollerova konceptuálna práca získala další rozměr, dalo by se říci rozměr společenský, když Koller v roce 1964 vystavil v nejlepší duchampovské a možná trochu i warholovské tradici (vzpomeňme si na Warholovy konzervy značky Campbell) sklenici vody a nazval ji Sklenice čisté vody. Krajinář, romantik se tu projevil jako svébytný „angažovaný“ umělec – kontrast s taktéž „angažovaným“ uměním socialistické společnosti nemohl být větší.

Další, a co se týče výtvarných prostředků, nejradikálnější krok znamenaly Kollerovy takzvané „antihappeningy“. Nepotřeboval k nim ani štětec, ani objekt, už jen slova, natištěná v zelené barvě razítky z dětské písmenkové tiskárničky a nařezaný papír formátu A6, tedy formát pohlednicový. Materiální podobu těchto antihappeningů nazval „textkarty“. Slova už nebyla přede­vším obrazem, nepřitahovala většinu pozornosti na sebe, jako tomu bylo v případě Moře, ale na realitu mimo obraz, podobně jako štítek pod obrazem v galerii, nebo, Kollerovými slovy, jako „pozvánky či oznámení o nějaké události“. Tak například pozval své známé na antihappening, který se odehrával na tenisovém hřišti. Pozvaní viděli, jak na kurtu někdo lajnuje, jak přicházejí hráči, zahrají si a jdou domů. Čekalo se na umění a zážitkem byl každodenní život.

Samotné textkarty mají samozřejmě svoji estetickou naléhavost: svědčí o tom příbuznost s lettrismem, zelená barva, záměrná chudoba používaných prostředků a princip hry, za kterým cítíme také duch dadaismu. Ale především za tím vším stála myšlenka s často existenciálním nábojem: události, na které Koller poukazoval nebo k jejichž vnímání vybízel, se týkaly vlastní existence, vlastní situace člověka-výtvarníka: mezi prvními byl antihappening Akademický malíř, antihappening Dielo nebo zde zobrazený Antihappening, který byl sám sobě tématem. Později, po srpnu 1968, se antihappeningy stávaly také komentářem doby a poukazovaly na skutečnosti jako Šokialismus, Iluzionismus nebo na Permanentní mystifikace.

Pojem antihappening, který je spojený s těmito pracemi, nás upozorňuje na zajímavou podstatu slova happening. To se používá od prvních akcí amerického umělce Allana Kaprowa z roku 1959 jako název pro akce, které výtvarník naplánuje nebo improvizuje a do kterých mohou diváci vstoupit. Výtvarné umění, experimentální divadlo a hudba stejně jako každodenní skutečnost se tady prolínají a mísí bez možnosti předpovědět, jak se budou události vyvíjet.

Happening je pro Kollera důležité východisko a sám se na Kaprowa přímo odvolává. Na happeningu mu ale překážel výtvarný nebo lépe řečeno tvořivý aspekt výtvarníka, který za ním stojí. Tento výtvarný aspekt překážel stejně tak i Marcelu Duchampovi, který předmět každodenní potřeby nemaloval, ale podepsal a na výstavě výtvarného umění vystavil jako artefakt. Duchampovi šlo o sloučení umění s realitou a Kollerovi v jeho antihappe­ninzích o sloučení umění s každodenním životem.

Pro Kollera je v této souvislosti důležitý také další význam, který nazývá „systémem subjektivní objektivity“. Realita jako téma tvorby je objektivní, neboť na ni jen poukazuje, nerežíruje ji, neovlivňuje její příběh. Jako člověk, který v ní žije, je ale sám součástí každé ze skutečností, které vymezuje a které dávají dílům svůj název („Dielo“, „Iluzionismus“ atd.) To ale znamená, že objektivní realitu vytváří a ovlivňuje, jako kdokoliv z nás – ne výtvarným, ale svým subjektivním, civilním způsobem.

Možná někoho až překvapí, když nakonec ještě uvedu, že Koller byl ve svých malířských začátcích silně ovlivněn estetikou a programem pražské Skupiny 42. Její teoretik Jindřich Chalupecký formuloval záměry tohoto umění ve stati Svět, v němž žijeme takto: „Nejen tématem, ale smyslem a záměrem umění není nic než každodenní, úděsné a slavné drama člověka a skutečnosti.“ Kollerovy antihappeningy na to navazují, i když program sepsaný v době druhé světové války zněl generaci šedesátých let příliš pateticky. Základní civilistický postoj však zůstává.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image