close search

V akváriu bezčasí

Ioana Mona Popovici o tichu a zapomnění

Ze spolupráce choreografky Ioany Mony Popovici se studenty klaunství vznikla v Brně znepokojivá inscenace. O tělech – automatech, lidech bez emocí a všeobecné amnézii.

Inscenace The Amnesic Days of The Polar Nights (Amnézie dní za polárních nocí) otevírá novou sezonu Studia Marta, scény Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Scénická fyzická koláž, kterou se studenty třetího ročníku ateliéru Klaunské scénické a filmové tvorby nazkoušela tanečnice, choreografka a režisérka Ioana Mona Popovici, se divákovi nepodává (a nepoddává) se servítkem. A navíc jediný „návod k použití“, který dostane k dispozici, je kratičký úvod v programu.

 

Tělo jako biliárová koule

Popovici skládá se studenty jednoduchými prostředky sofistikovanou pohybovou a zvukovou kompozici o tichu a zapomnění. Dívka a dva muži se pohybují prostorem scény v precizních, přesto náhodných rytmických schématech. Jejich akce jsou náznakové, nedokončené, nezamýšlené. Prostě se dějí. Impulsy k nim jsou bez motivace, zdá se, že vycházejí z postav nekontrolovaně. Mozek vydá pokyn: otočit se / přikrčit / šoupat rychle nohama ve směru druhého člověka / sklonit se k holínce / vytáhnout z ní smotaný papír. A ten druhý či druhá dostane impuls ke stejně neemotivní a bezvýznamné reakci: vzít papír / dívat se na něj / zapálit papír na podrážkách holínek prvního, který se mezitím položil na záda s nohama ke stropu. A mysli si, diváku, co je ti milé. Za sklem čtvrté stěny tichého pomyslného akvária na jevišti podezřelé postavy neukazují nic, co by podpořilo či vyvrátilo jakoukoli
interpretaci.

Choreografka nenabízí klíč k tomu, co a proč se děje, a je v tom důsledná. Nenapovědí ani bezvýrazné obličeje protagonistů, neutrální kostýmy, ani absence hudby. Nenapovědí ani objekty, s nimiž se nenakládá metaforicky či alespoň v akci, která by jim propůjčila význam: třeba švihadlo, míč, barevné vršky od PET lahví, které lze rozprašovat stejně jako vodu, svatební kytice, jež se dívce v bizarní moment nečekaně podstrčí do podpaží. I namířená pistole jen na chvíli přivede postavy k pohybu, odchodu, pozici, aniž by způsobila zásadní změnu. Snad jde o útržky vzpomínek na dětské hry, na svatbu, na souboj, na násilí. Jen už není možné vystopovat, kdo patří do které vzpomínky. Nic neozřejmí ani třetí muž v bílém, anděl, polární noc, cokoli chcete, který se prořítí scénou na kolečkových teniskách s vlajkou bílé zástavy v ruce, jindy s objekty, které vkládá aktérům do rukou.

Jaké amnézie tu jsme svědky? Jde o zapomnění, proč něco činím, a o zapomnění toho, co u toho cítím. Jak Popovici dokázala zbavit lidské tělo emocí? Jak distancovala expresivitu lidského těla od konkrétního významu? Učinila z těla zvláštní objekt. Tanečník se nijak a k ničemu nevztahuje, ani k sobě. Pohybuje se prostorem náhodně jako biliárová koule, do které právě šťouchli a ona převzala rytmus a směr. Ticho je nedokončená myšlenka, bezčasí a nepotkání.

 

Všeobecná amnézie

Sledujete bytosti, o jejichž struktuře jednání a vztahů nic netušíte. Automaty, do kterých stěží dokážete promítnout něco lidského, zaujmou tu příliš absurdním projevem, tu něčím, co už byste málem uchvátili k nějaké interpretaci nebo pocitu. Jindy hrozí únava z toho, že jsou tak vytrvale jiní a nelze jim rozumět. I divák je donucen vnímat v útržcích, akceptovat nedostatek informací a nedočkat se změny. Nevztahování se, na které se dívám, zahrnuje i mne. Tak jako precizně vedené automaty přede mnou nezaujímám k tomu, co vidím, postoj, nevysvětluji si co a proč. Sleduji jen jak. Ačkoliv i to „jak“ se po pár dnech noří do zapomnění, zůstává zařízlý pocit podivnosti z chladného, nahodilého a roztržitého světa.

Důsledné a precizně estetizované zobrazení emočního a příběhového vyprázdnění Ioany Mony Popovici a studentů klaunství se zaseklo hlouběji, než bych od odcizené scénické formy čekala. Neobvyklý tvar dal vzniknout zvláštnímu znepokojení z osobního zapomínání i z amnézie a bezčasí bílých míst historie lidského společenství (Hirošimy, Černobylu, Ground Zero atd.). Sledovat takové akvárium přináší nepříjemný pocit, zda sami nejsme součástí většího, neméně absurdního akvária, jemuž říkáme realita a kde ve jménu kdovíčeho činíme kdovíco a děje se nám leccos, co se nás týká neznámo jak.

Autorka je studentka doktorského programu divadelní dramaturgie na Janáčkově akademii múzických umění.


Studio Marta Brno (JAMU) – The Amnesic Days of The Polar Nights. Režie a choreografie Ioana Mona Popovici j. h., scénografie Matěj Sýkora, Radek Mach. Premiéra 18. 10. 2009.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image