close search

Dámy a pánové!

Jednatřicátá Ádvojka zadržuje řev; tiché pomlaskávání, smích, rakete bé bé, slova. Těla rozvibrovaná hláskami jako jazyk; ticho, které není. Při vstupu do tématu lze využít služeb estetika Jozefa Cserese (s. 1), který každého zájemce provede několika hlavními událostmi „umění na pomezí“ ve dvacátém století. Nebo můžete začít – po přečtení článku Miloslava Caňka a Karla Kouby na s. 6 – poslechem ukázkových děl na UbuWebu. Další, české, internetové zdroje nejistoty v tom, co je a není umění, uvádíme na stránkách beletrie. Tam nabízíme k přehrání dvě scény z dramatu Evropané Jiřího Adámka, soustředěně fackující hantýrku a image politiků Evropské unie. Ostatně, do zblbnutí opakované oficiózní zvuky, zejména „efektivita, spravedlnost, transparentnost, odpovědnost, kultura-je-eeehm“, známe důvěrně též. Při jejich omílání například hlavní město bojuje na život a na smrt s vlastní kulturou. Roli kata v tom příběhu hraje mysteriózní komiksová
postava Milan Richter, jež dostala úkol normalizovat a oslabovat, na co jí zrak padne, ale vězme, že nemít silnou podporu naší politické elity-ty-ty, nemohl by si nic takového dovolit. Mimo téma: reportáž z Kuby o výtvarném umění, analýza italské protiromské politiky, Jan Štolba uhýbající očima před novou knihou Ivana Wernische.

Libozvučné čtení!

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image