close search

Tomáš Krupka, Lukáš Paleček: Zápisy a zákresy

Galerie Art brut Praha, 23. 2. 2023 – 18. 3. 2023

Nová pražská galerie, fungující od podzimu loňského roku v malé, původně technické budově v Dittrichově ulici, uvedla dvojici autorů, jejichž díla lze považovat za typické ukázky „umění v surovém stavu“. Tvorbu Tomáše Krupky a Lukáše Palečka spojuje především fascinace technologiemi a obsedantní potřeba zapisovat a zakreslovat, jak naznačuje samotný název výstavy. Použité prostředky se ale diametrálně liší. Krupkova díla jsou zejména textového charakteru: zarámované sešity a jednotlivé listy ručně popsané zdánlivě nesrozumitelnými znaky doplňují na počítači vytvořené záznamy, vytištěné na papírech formátu A4 a poskládané do dlouhých vertikálních pásů. Lomítka, závorky, šipky a další znaky kombinované s útržky textů jsou vlastní i Krupkovým ručním zápisům, každý ze způsobu záznamu má ovšem specifické kvality: počítačové výpisky více podtrhují technickou rovinu, rukopisné práce zase charakterizuje jedinečná „kaligrafičnost“. Paleček, jehož kresby a malby zpravidla zachycují vnitřky i svrchní desky nejrůznějších rádií, magnetofonů a dalších přístrojů, pracuje s podobným napětím. Kurátor výstavy Jaromír Typlt v doprovodném textu píše, že Paleček staré vyřazené přístroje „nadšeně sbírá a portrétuje“. Některé „portréty“ jsou osobnějšího, stylizovaného rázu, další zase připomenou technické nákresy a schémata, jen vytvořené bez pravítka. Krupka s Palečkem k sobě jako autoři neobyčejně přirozeně pasují a zařadit je do společné výstavy byla dobrá volba.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Hladit dějiny fotografie proti srsti

Nově přeložené knihy esejů Allana Sekuly


Místo mezi dvěma světy

Bratislavská výstava Kvet Nguyen věnovaná vietnamské minoritě



Překonat devadesátky

Český umělecký kánon a pokusy o jeho aktualizaci