close search

„Navždy mladý bych nechtěl být, to zní úplně děsivě,“ řekl britský dramatik a režisér (a nyní i herec) Mark Ravenhill na debatě s účastníky 15. ročníku mezinárodního festivalu Divadelná Nitra, který proběhl v poslední třetině září. Narážel tak na letošní motto Forever Young, jež se však organizátorům přehlídky podařilo neustále zpochybňovat a klást k němu všemožné otazníky. V doprovodném programu se konaly divadelní performance o mládí, stáří či těle se sociologicko-politologickým přesahem až k debatám o důchodové reformě, která evidentně hýbe slovenskou společností. Na povrch vyplula i další témata – třeba při předávání divadelních cen Dosky (obdoba našich Cen Alfréda Radoka) hned první den festivalu. Lehce plynoucí, mírně sebeironický ceremoniál, vycházející z letošní barvy festivalu – zelené, se odehrával na stylizovaném golfovém greenu a moudra o umění na něm pronášely tři krasavice se sklenicí šampaňského
v ruce. Nejvíce však šlo o hlavní program, k němuž se den co den člověk propracovával množstvím off-programu (kromě zmíněného také besedy s režiséry představených inscenací – skvělý nápad, či například filmové projekce v místním art kinu doslova za hubičku). Slováci na svém nejprestižnějším šestidenním festivalu představili své úspěšné domácí inscenace (jsou-li kritériem úspěšnosti Dosky) a také kusy ze sousedního Polska, Maďarska, ze vzdálenějšího Lotyšska, Ruska, Portugalska, z Belgie, Británie, Norska a pochopitelně z Česka. Z (prý) bídy naší loňské produkce vybrali Dočekalova Richarda III. z Národního divadla (viz A2 č. 2/2006) a z úplně opačného konce spektra punkovou Útěchu polní cesty Miroslava Bambuška (viz A2 č. 11/2006).

Kromě toho, že se ukázalo, že v Evropě skutečně ještě existují provokativní inscenace (z většiny produkcí několik diváků odešlo, což nemusí být nutně důvodem ke smutku), projevilo se, při jisté míře zjednodušení, i několik dalších tendencí. Například skutečnost, že inscenátory stále zajímají klasické dramatické texty (Vojcek, Penthesileia, Revizor), k nimž hledají nové cesty. Jednou z nich je pochopitelně krácení, na druhé straně však novou platnost v rámci jevištního tvaru získává slovo. Klade se na něj důraz, ale odděluje se od jevištní akce, slovo neilustruje pohyb a pohyb neilustruje slovo, jsou to dvě samostatné součásti, které inscenátoři předkládají ve specifické syntéze – ponechávajíce analýzu na divákovi. Takové tvary jsou pak náročné na vnímání, ale veskrze divadelní – a nutně metaforické. Prodírat se houštinami nedoslovných obrazů v belgické Platformě (text M. Houellebecq) či v maďarské Kleistově Penthesilei je zážitek pro
všechny smysly.

My možná nebudeme věčně mladí, ale divadlo takovou šanci má.

Marta Ljubková, Nitra

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image