close search

ovšem

Americká média minulý týden informovala o tom, jak jsou v USA placeni ředitelé a top manažeři v neziskových kulturních organizacích. Nejvíce si vydělal ředitel newyorského Muzea moderního umění (MoMA) Glenn Lowry – 1,7 milionu amerických dolarů. Na druhém místě skončil generální ředitel Metropolitní opery v New Yorku Peter Gelb (1,1 milionu USD). Na třetí příčku dosáhl u nás dobře známý prezident Centra Johna F. Kennedyho ve Washingtonu DC Michael
Kaiser s 1,06 milionu dolarů. Srovnávání s tabulkovými platy v českých kulturních příspěvkovkách samozřejmě postrádá jakýkoliv smysl. Je však otázka, zdali by se náš kulturní sektor neměl postavit po bok hasičů, policistů a dalších a více se zapojit do debaty o platech ve veřejné sféře. A nejde jen o odměny pro ředitele a pracovníky v administrativě. Živit se uměním v Česku a zejména mimo Prahu vyžaduje v současnosti celou řadu kompromisů jak osobních, tak profesních, včetně uměleckých. V extrémních případech, které se ale bohužel reálně dějí, pak například tanečníci opouštějí stálé české baletní soubory a jdou řídit kamiony, aby měli na nájem.

Martin Cikánek

 

„Je na palubě lékař?“ ozvalo se z reproduktoru. Letadlo Lufthansy na lince z Mnichova do New Yorku před necelou hodinou přeletělo nad francouzským Brestem a zamířilo nad otevřené moře. Doktor nebo někdo, kdo by dokázal pomoci postaršímu muži z Asie, který měl zdravotní problémy, na palubě nebyl. Po zhruba půlhodině už jeho přátelé nesli nehybné tělo do zadní části letadla a letušky přitom jen řízně pokřikovaly na cestující čekající ve frontách na toalety: „Zpět na svá místa!“ Letadlo ještě nebylo příliš daleko od evropské pevniny – méně než hodinu letu od irského města Cork a méně než hodinu od portugalského Oporta. Letiště Shannon a Oporto mohou přijímat i velkokapacitní letadla a určitě mají i dobré nemocnice. Kapitán se však rozhodl šetřit palivo a letět dál. Před dvěma lety za mnou do Jakarty jela maminka. I ona tehdy letěla s Lufthansou. Po několika hodinách letu se jednomu
z cestujících udělalo špatně. „Je na palubě lékař?“ ozvalo se z reproduktorů. Muž umíral dlouho a těžce, zatímco letadlo letělo nad velkoměsty jižní Asie. Ve škole nám tvrdili, že je lidský život nade vše. Pro jeho záchranu prý není žádná cena dost vysoká. Časy se však změnily a ceny leteckého benzínu stouply.

André Vltchek

 

Kdyby někdo své poznání světa čerpal hlavně z masmédií, musel by téměř nad každým závažným tématem chtě nechtě nabýt dojmu, že je klamán. Doložme to na příkladu, jak o současné finanční krizi referuje Rádio Česko. Dlouhé měsíce  jeho ekonomickou publicistikou zněla ujišťování o tom, že problém bude jen omezený, respektive že se již blýská na lepší časy. Jak je takový lapsus možný? Jednoduše. Až na výjimky totiž v RČ dostávají prostor k ekonomickým komentářům jen zaměstnanci soukromých finančních institucí, především investičních bank a brokerských společností. Tedy ti, jejichž optimismus a skalní víra ve volný trh jsou těsně svázány s jejich povoláním. Stejným lidem RČ často předkládá i ekonomicko-politické otázky ČR: také zde rozhodně podporují neoliberální reformy a omezení státních zásahů. Legračně tak v poslední době z RČ znějí výroky týchž expertů, například Davida Marka, volající
po státních sanacích obřích finančních ztrát. Ty ale vzešly právě z mentality a praxe, kterou RČ svou jednostranností soustavně velebí. Snad tato blamáž přivede jeho novináře k poznání, že například na univerzitách mohou najít rozumnější ekonomické analytiky než mezi obchodníky s akciemi.

Petr Šafařík

 

S prasklou chobotnicí nejsme sami. Podobné tahanice jako kolem Kaplického návrhu Národní knihovny mají i ve Varšavě. V roce 2007 tam vyhlásili soutěž na novou budovu Muzea moderního umění, což vytvořilo příslib jedné z nejprestižnějších polských investic posledních let. Vyhrál funkcionalisticky strohý návrh švýcarského architekta Christiana Kereze. Záměr byl jasný – kromě vzniku reprezentativní umělecké instituce světového formátu mělo muzeum oživit tísnivou pustinu náměstí Defilad, které vzniklo v padesátých letech jako přístupová plocha k monumentálnímu Paláci kultury. V dubnu město podepsalo smlouvu s architektem a ten v červenci představil projekt dvoupatrové budovy. Byl odmítnut, protože budova prý má mít patra tři. Poté město projekt ještě několikrát vrátilo bez udání smysluplného důvodu a nakonec byl odložen na neurčito. Za touto hrou je podle polských novinářů postoj radnice
k městské zástavbě – ačkoliv je v územním plánu z roku 2006 ustanoveno, že budovy v okolí Paláce kultury mají být nízké, radní se předpis snaží zrušit s vidinou výnosných věžáků. A problém je možná i v penězích, jež bude před mistrovstvím Evropy ve fotbale nutné investovat do obstarožních stadionů. Pokud se tento scénář stane normou, máme se na co těšit.

Karel Kouba

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image