close search

Texaský masakr předsudků

Nejistota a odosobněné zlo v jižanských hororech

Zatímco kamioňácké historky Burta Reynoldse ukazovaly jižanské obyvatelstvo v příznivém světle, v sedmdesátých letech také vrcholila vlna snímků, jež americký Jih naopak démonizovala.

„Venkovská pohostinnost. To zrovna!“ Slova jednoho z protagonistů filmu Konec rozkvětu (Prime Cut, 1972) dobře vystihují náladu většiny snímků koketujících s unikavou škatulkou hicksploitation, podkategorií exploatačního braku, v níž se předmětem filmařského vykořisťování stávají klišé a stereotypy spojené s americkým Jihem a postavou typického místního vidláka, burana či balíka. Burani sice pobývají na plátně už od počátků kinematografie, v sedmdesátých letech 20. století se však stali nejen oblíbenými ústředními hrdiny či antagonisty celého jednoho „žánru“, ale množství filmů bylo produkováno přímo pro jižanská autokina a místní publikum.

Zájem o tyto neotesané halamy, pijící whisky ze zavařovaček po galonech, souvisí do značné míry i se změnou hodnot ve většinové společnosti. Hippie ideály o životě v přírodě a lesích korespondovaly s idylickým obrazem prostého spokojeného venkovana, který se – byť ve více či méně zkarikované podobě – objevil v kinematografii s příchodem zvukové éry. Horalové raného filmu byli naopak divocí a neurvalí, podobní těm, kteří se posléze stali oblíbenými postavami hicksploatačních hororů (jinou užívanou škatulkou je „hillbilly hell“).

 

Dobrého člověka těžko najdeš

Podobně jako se v bohaté literární tradici amerického Jihu objevují záplavy zdegenerovaných, postižených, deviantních postav i u těch největších autorů, ani ve filmové oblasti neplatí, že jde o pouhé brakové zneužívání stereotypů. Jak píše Jerry Wayne Williamson ve své knize Hillbillyland: What the Movies Did to the Mountains and What the Mountains Did to the Movies (Vidlákov: Co udělaly filmy s horami a co udělaly hory s filmy, 1995), křupani zosobňují jakési symbolické „kulturní druhé“, v nichž se ztělesňují naše obavy i naděje. Obraz venkova je tu nadsazený, předvedený v groteskní podobě, nenajdeme tu jedinou ordinérní tvář. Zároveň však v mnohých snímcích lze vidět – podobně jako třeba v prózách Flannery O’Connorové – bezvýchodnost samotného jižanského prostředí, začarovaný kruh zla a beznaděje, který i z nejmonstróznějších antagonistů činí tragické, smutné hrdiny.

S tímto znejistěním jde ruku v ruce i fakt, že mnohé ze snímků řazených do hicksploitation se pohybují na pomezí nezávislé filmařiny a neumětelského braku. Lze sem řadit díla mainstreamová a nepokrytě ambiciózní (Vysvobození, Deliverance, 1972), ale stejně tak žánrovky (horor Hory mají oči, The Hills Have Eyes, 1977) a ryzí brak (Poor White Trash 2, Bílá pakáž 2, 1974). Pak jsou tu ovšem také snímky uvědoměle využívající sofistikované stylistické postupy a přitom sebejistě brázdící vlny nevkusu (Poor Pretty Eddie, Chudák hezoun Eddie, 1975).

Ve Vysvobození je v popředí pozornosti konflikt mezi čtveřicí postav z města, která přijela sjet místní řeku „ prostě proto, že tu je“, a venkovským obyvatelstvem. V pozadí jednání rurálních agresorů je ovšem i přirozený naturel jižanského obyvatelstva. V místech, kde jsou lidé takto spjatí s přírodou i Bohem, se jejich chování dosti vymyká lidským, či přinejmenším společenským standardům. Sugestivní scéna znásilnění, při níž burani nutí jednoho z mužů kvičet jako podsvinče, hovoří za vše. Mezi zvrhlým požitkem a – pravda, trochu brutálním – „nastavováním zrcadla“ civilizaci, která vstoupila na toto „neznámé území“, je hranice takřka neviditelná.

 

Zvíře v nás nikdy nespí

Paralely mezi lidským a zvířecím patří k poznávacím znamením jižanských filmů. Ve výše citovaném snímku Konec rozkvětu se rýsuje ústřední zákonitost paranoidní perspektivy podobných děl, že na Jihu mezi zvířaty a lidmi není valného rozdílu. Úvodní scéna, která v detailních záběrech ukazuje proces zpracování masa na jatkách, to vyjadřuje vskutku názorně. Když mezi dobytčaty hnanými na porážku probleskne nahá lidská zadnice, je jasné, že tahle země není pro měkký. A prostředí dělá divy i s přistěhovalci. Gene Hackman coby záporák Mary Ann se s přesídlením z Chicaga do buranova stal nejen milovníkem býčích koulí, ale jeho někdejší pevné gangsterské zásady či přinejmenším noblesa v pozadí mafiánských zločinů jsou ty tam. Mezi obchodováním s drogami, zvířecím a bílým masem už není žádného rozdílu. Což explicitně dokládá scéna, v níž jsou mladé zfetované panny prodávány statkářům jako za starých dobrých otrokářských časů
– na slámě v ohradách. A groteskní scéna z pouti, kde se dojí mléko z plastových krav v životní velikosti, pokračuje v podobném duchu. Protagonisté jsou tu pronásledováni jako lovná zvěř a v pozadí zní hlas moderátora tradičního honu na krocana, který nabádá soutěžící střelce k větší aktivitě.

Zvířecká pudovost hýbe též většinou antagonistů hicksploatačních hororů. Ve snímcích Texaský masakr motorovou pilou (The Texas Chain Saw Massacre, 1974) a Sežráni zaživa (Eaten Alive, 1977) Toba Hoopera se záporáci bezpochyby pohybují daleko za hranicemi normality. Nelze však jednoznačně hovořit o šílenství či deviaci, byť v případě obou filmů se inspirací staly skutky reálných masových vrahů. Nesmyslně excesivní běsnění chlapíka s motorovkou v masce z lidské kůže může evokovat halucinační atmosféru doby ztracených ideálů hippie generace a postvietnamskou éru, lze za ním ovšem vidět i metaforu Jihu jako zapovězeného místa a jeho obyvatel jako vykořeněných postav. Když podivná rodinka kanibalů inscenuje pro svou poslední oběť přízračnou večeři ve svém domě plném obskurních „designových“ doplňků z kostí, děsivá oscilace trýznitelů mezi perverzní hrou a zvířecími instinkty pro protagonistku opět představuje kruté divadlo
výsměchu a sebereflexe. Její vyděšený ryk se jako ozvěna vrací z úst mučitelů, jejichž křik a smích ještě zintenzivňuje neklidný soundtrack, plný nezvyklých zvuků a samplů. V Sežráni zaživa se kromě zvrácenosti zabijáckého majitele hotýlku a chovatele lidožravého krokodýla v jedné osobě klade důraz na démonické vykreslení prostředí. A nejde jen o efektní využití barev a všudypřítomné studiové mlhy, zlověstný vliv okolí explicitně ilustruje scéna, v níž se otec právě se ubytovavší rodiny náhle začne svíjet v křesle a vydávat zcela nelidské zvuky. Lze to možná přičíst traumatickému šoku z předešlých událostí, podobně jako pomatené chování majitele hotelu lze vysvětlit válečným traumatem. Nicméně nejistota je tu všudypřítomná.

Asi nejlépe tuto směs monstrozity, šílenství a tragické beznaděje vystihuje vesnický napodobovatel Elvise z filmu Poor Pretty Eddie. Snímek není pozoruhodný jen tím, že kombinuje stylisticky rafinované a brakově neumětelské postupy či intenzivní drama s buransky nevkusným humorem. Takřka vše tu skýtá bohaté pole možných interpretací – žánrová neukotvenost (mísí se tu prvky rape revenge s hicksploatačním hororem), ale též nejistota, zda rozpadlý, epizodický děj je dokladem nedostatečné dramaturgie nebo záměrným prostředkem k dovršení všeprostupující atmosféry rozpadu racionality. Nejasný je též vztah mezi Eddiem a černošskou hrdinkou, která uvízla v jeho podivném motelu v lesích spolu s ještě podivnějším obyvatelstvem. Fakt, že z většiny scén se tu nevyvozují logické konsekvence, může být příznakem scenáristické bezradnosti, ale též bezradnosti černé hrdinky symbolicky uvězněné v nepřátelském jižanském prostředí,
z něhož nelze uniknout. Podobně uvězněný je tu však nebohý Eddie, snící svůj nesplnitelný sen o životě rockové hvězdy. Anebo alespoň normálního člověka.

Autor je filmový publicista.

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Optikou viru

Mutace v raných sci­-fi hororech Davida Cronenberga


Americký sen Walta Disneyho

S Rebeccou Rowe o proměně studia v globální značku


Kapitalismus s kachní tváří

Strýček Skrblík jako padouch i hrdina