close search

Pomníky revoluce?

S Beti Žerovc o vrcholném modernismu jugoslávských pomníků

Rozhovor s historičkou a teoretičkou umění Beti Žerovc vychází z tématu knihy Shaping Revolutionary Memory, kterou editorsky připravila a částečně i napsala společně se Sanjou Horvatinčić. Za jakých sociopolitických podmínek v Jugoslávii vznikaly vrcholně modernistické pomníky a čím je dána jejich lokální (ne)účinnost ve vztahu k paměťové kultuře?

Kniha Shaping Revolutionary Memory: The Production of Monuments in Socialist Yugoslavia, o které budeme hovořit, vyšla před dvěma lety. Čím se nyní zabýváte? Pokračujete ve výzkumu pomníků, nebo se věnujete něčemu dalšímu?

Se skupinou, kterou vedu, dokončujeme výzkum výstav a výstavních prostorů v socia­listickém Slovinsku. Snažíme se mimo jiné odpovědět na otázku, jaké druhy umění podporovaly či nepodporovaly socialistický systém a proč. Do budoucna mám v plánu zaměřit se na médium výstavy a pomníku v kontextu současného umění. Tato dvě média mají mnohem více společného, než si obvykle uvědomujeme.

 

Jednou z motivací pro vznik vaší knihy byl zájem vašich studentek a studentů na Univerzitě v Lublani. Původní otázka zněla, proč se jugoslávské socialistické pomníky ze šedesátých a sedmdesátých let těší v současné době takové globální pozornosti. Jak studující na tuto situaci reagovali?

Když jsem zhruba před deseti lety nastoupila jako vyučující dějin umění, začaly se po celém světě hromadně vynořovat ty nejmonumentálnější a nejabstraktnější pomníky na sociálních sítích, v hudebních videoklipech, časopisech a reklamách a brzy také v prestižních uměleckých institucích. Studující nemohli přijít na to, proč se najednou objevilo takové nadšení pro jugoslávské dědictví, které obvykle nestojí v centru mezinárodního zájmu, a ještě méně chápali, proč se…

Článek je přístupný předplatitelům*kám.


Pro pokračování se přihlaste.

Nebo si můžete zakoupit jednotlivé číslo A2
(nejprve je potřeba se registrovat).

Prohlédněte si naše možnosti předplatného

Newsletter Ádvojky přímo do vaší schránky

odebírat newsletter A2 arrow straight blue icon
banner newsletter image

Příbuzné články

Nic jako volný čas neexistuje

Příliš upovídaná výstava v Trojském zámku


Introspekcia je forma odporu

S Viktórií Citrákovou o autentičnosti a intermedialitě


Ještě to nevzdávejme

Jak se vyvíjí stav vyčerpané kultury v Česku