V nových verších Kamil Bouška více než obvykle pozoruje své okolí. Nechává se jím opájet či drtit, zkoumá jeho barvy nebo zaznamenává nahodilá setkání. Průběžně ale probleskuje napětí mezi prostým bytím a nenasytnou ostrostí aligátořích čelistí: „Jedenáct hodin dopoledne / a čekání pokračuje – / vůbec tenhle byt, drahý nájem, / není kam odejít, / ale kdykoli tě můžou vystěhovat.“
Sestup
Vím, že nechceš sejít dolů
a podcházet železniční viadukt
ani po mírném svahu a měkké cestě.
Ne teď, když tady nahoře červeně
žhnou javorové listy a vidíš celou
škálu toho, co se marnotratně dává.
Město pod tebou stojí pod obloukem šedi
zkropeným perletí zastřeného světla.
Matné barvy střech a pod nimi
vikýře, podkroví, terasy, balkóny,
život, skromná soukromá zahrada,
žluklé sklady, autodílna.
V hotelových pokojích se větrá.
Podzimní vzduch vchází
do černých obdélníků oken v okrové zdi.
Vypil horké dny, vysál dech a jejich těla.
Sejdi dolů do prázdného parku,
i když altán uprostřed je příliš křehký,
vejdi mezi vetché pilíře z lakovaného dřeva.
Přivítej vítr a hrsti deště.
Den
Přišel nový jako starý.
Strašák, hastroš přiškrcený límečkem
v převleku za včerejšek –
co je to za módu? Unavuje, nudí.
Kde v sobě vzal drzost někoho budit.
Proč otvírat oči a vstávat z postele?
Prochází se po světle a předvádí
svůj kostým, zatuchlý nový styl.
Vypadá jako blbý vtip, nikdo se nesměje.
Proboha, kdo navrhoval tyhle hadry,
kdo oblékl dnešek do imitace dneška,
aby život jen vzdáleně připomínal.
. . .
Kdybych dnes v bytě nerozsvítil,
nevěděl bych, že je den.
Elektrika se přivádí ze slunce.
Světlo nedosahá k Zemi.
Jedenáct hodin dopoledne
a čekání pokračuje –
vůbec tenhle byt, drahý nájem,
není kam odejít,
ale kdykoli tě můžou vystěhovat.
Říjnové slunce
Skládá se, jako špatná báseň,
jen ze dvou elementů:
ze světla a pár palců prostoru.
Má černou hebkou srst,
je to ještě napůl kotě.
Co dělá na parapetu
před malou škvírou v okně nad ulicí
po sedmé ráno?
Přešlapuje z tlapky na tlapku
a jasnozřivě intenzivně bdí.
Dokonale probuzené tělo ve střehu,
reaguje na každý pohyb pod sebou.
Napíná krk, neunikne mu nic a nikdo,
snad by i lovilo pána, který vyšel z domu,
kdyby nebylo tak vysoko.
Bojí se a leká jen velkých náklaďáků,
které projíždějí,
jako by měly nějaký svůj vlastní den.
A kde je pan Schrödinger?
Je mrtvý, nebo živý, kdo ví.
Zimní soumrak
Že bylo slunce na obloze během dne,
už nikdo neví. Nad městem visí
zbytková žároviště polykaná mlhou.
Ohnivé pruhy vlhnou v šedivém oparu,
ze světla zůstaly roztrhané hadry.
Zítřek si místo nich oblékne ty, kteří
zapomněli. Udělá to třeba potmě.
Pevně utáhne bílá těla, dopne do posledního,
uváže uzel. Půjde každý i poslepu a rád.
Teď ještě chvíli odpočívej, než poslední
paprsek zplstnatí a zemi pokryje hnědý mech.
Chybění
Mluví se o něm
v noční tramvaji,
nakárovaní přátelé
bývalých přátel
říkají: „Rozešla se s ním,
a on přestal mluvit.“
Za okny lesk asfaltu po dešti.
Je cítit řeka. Tma skrývá břeh,
který klesá pod hladinu.
Mluví o něm
jako o černé díře
uprostřed vesmíru.
Jeho kosti bezděčně vydechují
květy jisker na uzavřeném pavilónu.
Dítě
Nastoupilo dítě s tetou
(matky už vymřely)
a spustilo vyjmenovaná slova:
„být, příbytek, obyvatel, byt,
dobytek…“ zarazilo se,
a po chvíli pokračovalo:
„dobytek, dobytek, dobytek…“
Teta otočila tučný obličej k dítěti:
„Hezky jsi to přeříkal.“
Dítě, povzbuzené pochvalou,
vesele k všem cestujícím:
„Dobytek, dobytek, dobytek…“
… se rozpačitě usmíval
a souhlasně přikyvoval.
Já
Noc. Syrové živé barvy.
Žluť spadaných listů. Antracit. Krása.
Nemáš k ní co říct –
těšíš se domů na horký čaj.
Zrychluješ, abys ji obešel.
Míjíš někoho, kdo říká:
„Ráno se ke mně tiskla jako klíště.“
Slyšíš hlavně to „ke mně“, to Já.
Kavárna dole na rohu zavírá.
Zachytíš útržek hovoru dvou holek:
„Nebudu riskovat nebezpečnou
a diskomfortní komunikaci.“
Já, Já, Já,
a pak svět, krása, ano,
možná i zázrak,
náš svět, vidíme ho všichni,
když před ním prcháme
do vyhřátých pokojíčků svých Já.
Barometr
Začala zima,
štamgasti v hospodě na sídlišti
sledují hokej.
Svět venku zvětral a mrzne.
Televizní přenos utkání
jej zobrazuje celý v symbolické zkratce.
Led na kluzišti nestudí a nebolí.
I peklo odpočívá, když se hraje
na straně vesmíru, která se nazývá Jáma.
Jáma je nejlepší barometr.
Jak bude zítra, to už se dnes tady ví.
Každý zná odpověď na každou otázku
a odpískaný konec nikoho nezajímá.
Po dešti
Nejlepší jsou dlažební kostky po dešti,
dotýkají se jedna druhé
a nevyjadřují nic, kromě
kroků, které po nich jdou.
Ten zvláštní zvuk při došlápnutí
na mokrém chodníku,
nepatří chodci ani jeho botě.
Předešel mě pán s aktovkou, asi mladý, nevím,
ale vůbec mi není cizí.
Nikdy mu nepohlédnu do tváře.
Nejlepší je prostě nebýt jen sám sebou.
Co asi je za tou zdí,
podél které procházím v pánových stopách?
Zeď, že bys ji pohladil,
a nad ní tmavá obloha,
noc a kolem spoře osvětlená ulice.
. . .
Nejlepší je být malou šelmou
krytou křovím nebo bytem
a všechno vidět skulinou
ve zdi nebo mezi větvemi.
Být v pololeže opřená o lokty
a celé hodiny se dívat ven,
jak se chvějí listy na stromech,
jak procházejí kolemjdoucí,
jak stvolem trávy občas pohne hmyz,
dívat se na všechna ta Jak.
Nikdo neví, že tu jsem,
celé hodiny, dokonale naplněný čas.
Nejlepší je prostě být a cítit,
jak ve mně roste chuť si hrát
a pozvolna, pomalu propínat hřbet
od čekání k číhání a pak
rychle skočit po světle.
Jako strom
Nejlepší je být stromem,
stát posledního září v parku
a na nikoho nečekat
mezi prosluněnými lavičkami,
které ještě zahřívají.
Vidět všechno zlatým světlem
na svých listech a nepozorovat
záhony odkvétajících růží.
Nemluvím, nemlčím, jaká úleva
jen šumět v mírném větru
nad tenkou dlažbou v barvě holubího peří.
Nejlepší je mít korunu ve světle
a kmen ve stínu koruny,
větvemi podpírat ptáky
a nosit vetchá opuštěná hnízda.
Lidé se střídají na lavičkách,
přicházejí další rekonvalescenti,
aby si odpočali od města, jaká úleva,
že mě nikdo nezná.
Zastávka
Vlak pomalu vjel na železný most
v zimním ránu. Zastavil
mezi ocelovými mostnicemi.
Sníh obléhal nábřeží
po obou stranách řeky pod mostem,
usedal i na úzkou zledovatělou lávku
pro pěší, která vedla podél trati.
Kolem okna mého kupé prošla
v protisměru jízdy vlaku
mladá žena v zimní čepici s bambulkou.
Plakala. Slzy jí stékaly po tváři
při měkké chůzi.
Láska, napadlo mě. Byl to jen okamžik.
Vlak se znovu rozjel
a rozvířil sníh za jejími zády.
Ledové krupky tvrdly na skle okna
a řeka pod mostem – jeden kámen.
. . .
Život – co je to za zvíře,
možná havran, káně, nebo jiný pták,
že by šelma – snad lev,
co se plazí jako had.
Pomalu polyká svá sousta,
ale kořist rychle tráví.
Co nepozře, prostě dáví.
Zkroutil mě a zohýbal v noci
na posteli, potím se potmě,
třesu se zimou, zatínám zuby
a páteř obrůstá mráz,
obratel po obratli procházím znovu
po všech svých stopách
a nevím, zda hledat svlečenou kůži,
vyrvanou srst nebo ztracené peří.
Ležím tu zkroucený jako embryo –
znovu se narodit, znovu zemřít,
připrav se, na co se nelze připravit.
U postele pod košilí a kalhotami leží
pár bot po strýci, nemám jiné boty,
nedají se obout, nosit ani zout.
Mým strýcem byl Edgar Allan Poe.
. . .
Teď spí
nákladní auta,
vagony, sklady
i kanceláře.
Železniční koleje
ani silnice
nikam nevedou.
Teď ještě spí
nemocní i zdraví.
Tma
si tiskne k srdci
prázdné ulice,
chodníky,
tichý dech
bláznů
na odděleních.
Ještě spí
elektrody,
sprchy, hadice
i kulatý dvůr
pod okny.
. . .
„život je brutální výtvor
krásný a krutý“ říká můj oblíbený
velký básník nejvšednější prózy
jarní poupě zkropené ranní rosou
prostě je a to stačí zatímco
my pořád čekáme
nové tůně už se naplnily
aligátor trhá prase na přístavní hrázi
asi prase podle kvičení
. . .
měním styl
posílám básně na helpdesk
je nejlepším googlem
když je zle
ještě čtu věty
které se už jen prohlížejí
při praktické aplikaci
funkční komunikace
posílám básně
nový produkt
operacionalismu
jsem průkopníkem abstrakce
a ničitelem
když je zle
měním styl
posílám básně na helpdesk
ať se všechno stane
. . .
Sníh
leží na střechách,
pojď, půjdeme spolu zpátky do času,
budeme znovu já a ty.
Sníh leží na zemi a mrzne,
pojď se mnou tak, jak jsi,
půjdeme kamkoli a dál,
tam a zpátky a zpátky tam,
budeme znovu já a ty,
letící krystal, noc, rozesmáté hvězdy.
Poletíme zavěšení do sebe
od vlakového nádraží přes tramvajové koleje.
Půjdeme, obyčejní a všední,
na procházku po galaxiích
a nikdo se nás nenaučí nazpaměť.
Pojď, budeme spolu
milovat všechno, co může být.
Kamil Bouška (nar. 1979) je český básník, člen básnické skupiny Fantasía. Publikoval ve skupinovém sborníku Fantasía (2008), samostatně pak debutoval sbírkou básní Oheň po slavnosti (2011), za kterou byl nominován na cenu Magnesia Litera za poezii a objev roku. Dále vydal sbírky Hemisféry (2015) a Inventura (2018). Poslední básnická sbírka Dokumenty (2023) byla nominována na cenu Magnesia Litera.