Galerie

Obrovská výšková budova značně převyšuje okolní mrakodrapy. V ní vysoko nad horizontem zeje kulatý otvor. Když na ni se člověk zadívá, dostane závrať. Ta ještě naroste, když se vcítíme do fiktivních obyvatel této stavby, když si představíme, jak se dívají z oken, v otvoru umístěných, jejich pohled klouže po konkávní stěně a náhodně se zastaví na některém z protilehlých oken a zaostří na vzdálené sousedy. Situa­ce může působit noblesně a fantasticky, jako v Kubrickově Vesmírné odyseji. Tam podobný otvor sloužil jako cesta k přístavu pro vesmírné lodi. Jenomže název a rok vzniku uvedené grafiky jednoznačně vypovídají, oč se tu jedná. Ať chceme nebo ne, vidíme skrz otvor prolétat letadla a cítíme vznešený i směšný, o to strašlivější pocit při pohledu do neznámé hloubky.

Autorem je slovenský sochař Vladimír Havrilla, v Česku téměř neznámý. Narodil se roku 1943 v Bratislavě. Od roku 1970 se začal věnovat animovanému filmu, zázemí našel ve slovenském kulturním a politickém undergroundu, u konceptualistů a performerů, jako je Tomáš Petřivý nebo Jan Budaj, přátelil se také s Dominikem Tatarkou. Díky tomu se na společných akcích v Bratislavě či v Praze setkával s Čechy: s farářem Svatoplukem Karáskem, performerem Petrem Štemberou nebo sochařkou Magdalenou Jetelovou. Byla to koncem sedmdesátých a začátkem osmdesátých let úzce propojená společnost.

Ameriku Havrilla miluje odmalička: láska začala kovbojkami, pokračovala letadly a sci-fi, později pojala i pop art Andyho Warhola nebo Roye Lichtensteina. Koneckonců i Coca-Cola se mu stala významným symbolem atraktivního, dynamického Nového světa. Jako sochař, vyučený na tvarech lidské figury, si nemohl nevšimnout, jak precizní a smyslné jsou oblé tvary její lahve.

Na tomto pozadí není náhodné, že se už před rokem 2001 stala Dvojčata motivem dalších jeho prací. V jedné z nich a stejně tak v grafice navržené v počítači insta­luje UFO geometrickou konstrukci na dvou minimalisticky pojatých „nohách“ World Trade Centra. Vzniklou figuru nazval Muž sochy Svobody. Z toho velkého muže a menší, přicházející ženy se ve virtuální realitě stal milenecký pár, oddělený řekou Hudson. Havrilla použil motiv Muže sochy Svobody také pro plakát, který tajně přilepil při návštěvě New Yorku na jeden z vchodů do WTC.

Pádem obou věží padl i pro Havrillu důležitý symbol. Když byla vyhlášena soutěž na novostavbu na Ground Zero, zasedl k počítači, jenž mu už od roku 1997 slouží jako ateliér, a navrhl pod názvem New York – New WTC námi uváděné dílko. Použil při tom populární pohlednicový záběr na město, které celému světu hlásalo krásný, svobodný a pulsující život. Naskenoval ho a s pomocí grafických programů vymazal v té chvíli už neexistující věže a na jejich místo vsadil perforovaný kvádr. Za­oblil hrany, rozetřel celek a kromě černé se vzdal všech barev. Žádné stopy po životě města už nenajdeme. Světlo a stín rozdělil, jako by slunce dosahovalo na budovu posledními paprsky a vyzdvihovalo ji ještě na několik okamžiků z šera nastávající noci.