Fitness místo extáze?

Berlínská Love Parade byla privatizována

Na berlínské Straße des 17. Juni (ulici 17. června) oslavovali fotbaloví fanoušci po celý měsíc výkony mladého německého týmu. Po poslední party tam ještě ani nebylo pořádně zameteno, když se na ulici objevila velká reklama: The love is back15. července v Berlíně!

Kolemjdoucí si protírali oči jako ve snu – má to snad být pokračování čtyřtýdenního fotbalového milkování v černo-červeně-zlatých outfitech? Pamětníci se na rozdíl od mladých rychle zorientovali: došlo jim, že po fotbalu má na město dolehnout další, tentokrát hektodecibelový šok – největší technoparty evropského kontinentu oznamuje po dvouleté pauze svůj nezadržitelný comeback.

 

Kosmické vnuknutí mladého betonáře…

Techno Love Parade byla osobním výmyslem Matthiase Roeingha, Berlíňana z alternativní čtvrti Kreuzberg, kterého mladí znají jen pod předzdívkou Dr. Motte (Doktor Mol). Na jaře roku 1989 přišel tento vyučený betonář na ideu, kterou označil za „kosmické vnuknutí“: rozhodl se každoročně pořádat v Berlíně techno parade. Ta první proběhla ještě před pádem zdi na počest jeho narozenin a sešlo se na ní pouhých 150 nadšenců. O deset let později už tancovalo na ulici 17. června půl druhého milionu technofandů z celé Evropy, bičovaných do extáze stereotypním rytmem a spoře oděnými mladými ženami a muži na čtyřiceti vozech, projíždějících po dlouhém bulváru.

Dr. Motte byl svým způsobem opravdu geniál­ní mol – od počátku vyhlásil Love Parade za politickou demonstraci, za oslavu svobody a anarchie bez hranic a omezení. Tímto trikem se organizátoři zbavili povinnosti uklízet odpadky, čistit ulice a starat se o zdraví vyčerpaných raverů (tanečníků na elektronickou hudbu). Zmíněných čtyřicet vozů v průvodu připravovaly skupiny technofanoušků, kteří je vlastnoručně adaptovali a vybavili taneční plochou a audioboxy. Tento koncept převzali od karnevalových spolků, jež v porýnských městech každoročně organizují masopustní průvody.

V roce 2001 berlínský senát odepřel Love Parade status demonstrace a Dr. Motte musel hledat sponzory na statisícieurové částky za úklid. Zisky organizátorů z tučných let se rychle vyčerpaly a poslední dva roky se Love Parade nekonala kvůli nezájmu ze strany sponzorů.

 

…a přízeň vlastníka tělocvičen

Že se o víkendu mezi 15. a 16. červencem na ulici mezi Brandenburger Tor (Braniborskou bránou) a Siegessäule (Vítězným sloupem) opět rozjelo čtyřicet vozů s diskžokeji a animátory, je výsledkem dohody mezi jistým Rainerem Schallerem a mezinárodně známými DJs Westbamem a Paulem van Dykem.

Rainer Schaller není žádný prominent ani promotér technohudby. Začínal jako nákupčí potravinové sítě EDEKA a teprve nedávno se mu podařilo postoupit do role krále diskontu v oblasti fitness-studií. Jeho McKit studia nabízejí za pouhých 450 Kč za osobu a měsíc volný přístup k sebemučicím zařízením. Jediným omezením proti komfortním studiím, vyžadujícím obvykle dvojnásobné ceny, je poněkud spartánské vybavení Schallerových studií a automaty na mince u sprch. McKit má v současné době šedesát filiálek po celém Německu.

Schaller sponzoroval letošní Love Parade dvěma miliony eur, které postačují na úklid, bezpečnost i zdravotníky. Financoval i vozy s hudbou a animátory. K dalším změnám došlo ve verbálním make-upu: z Love Parade se stal event a všudypřítomné techno, které se dnes jako pojem už nepoužívá, bylo nahrazeno termínem elektronická taneční hudba. Od reklamní akce si Schaller, který téměř každý týden otevírá v Německu nové studio, slibuje nejen větší boom na domácím posilovacím trhu, ale i bezplatnou propagaci ideje McKit v cizině. Hudba a klubová kultura Schallerovi na srdci nijak zvlášť neleží – pečlivě jen sleduje myšlenku, že se valchová břicha dají výborně kombinovat s ravery.

 

Od extáze k Tyršovi?

S oholenou hlavou a svalnatým tělem Schaller tak trochu připomíná agilního saubermana Mr. Propera ze známé reklamy. Při svých veřejných vystoupeních budí dojem provinciálního podnikatele nového typu. Naučil se rychle několik trendových anglických slov, která opakuje stále dokola: inovacemi McKit Love Parade jsou new-talent-stages, undergroundfloors, chill-out areaslove guards – poslední, nejzajímavější novotvar raději nespecifikuje. Obvyklá zahajovací řeč, kterou tradičně pronášel Dr. Motte, letos na Love Parade chyběla a bude chybět i v budoucnu. DJ Wetsham, bývalý Mottův spolupracovník, naopak složil novou hymnu, nazvanou United States of Love.

Doktor Motte, který si koncept Love Parade nikdy nepatentoval, jakoukoli spolupráci se Schallerem odmítl. Nechal se slyšet, že McKit zrazuje autentické ideje Love Parade, kterými prý byly techno jako dorozumění mezi národy a hudba jako poselství míru. Schaller podle Dr. Motta proměnil techno v široce koncipovanou electronic dance parade, jejímž cílem není nic jiného než z ní udělat marketingový nástroj firmy McKit.

Ke komentáři Dr. Motta by však skeptik ještě podotkl jedno: vynálezce si zřejmě ne­všiml, že Love Parade se ze spontánní davové akce už dávno transformovala v exhibicionistickou show nadšených egomanů, pohaněných touhou odreagovat se od všedního dne a hledat krátkodobé sexuální vzrušení.

Schallerova letošní premiéra přitáhla do Berlína opět skoro milion raverů (podle organizátorů pak 1 200 000 lidí z 18 zemí). Ukázalo se tak, že pokud jsou hudba a extra­vagantní vzhled dostatečně přitažlivé, je masám jedno, zda show uvádí Dr. Motte, nebo nad ní vévodí logo firmy Mr. Saubermanna, pardon, pana podnikatele Schallera.

Přes Schallerovo prohlášení, že staronová Love Parade bude clean, byl přísun extáze a dalších psychotropních chemikálií spolehlivě zajištěn. Ani s novým McKit-logem neprojevila megaparty v tomto ohledu sebemenší zájem stát se novodobým sokolským sletem.

Autor publikuje mj. ve Filmu a době, v Reflexu nebo polské Polityce.