Vzpomínáš? Zapomenuté masakry, modříny
a břidlicové stráně
Kroužky dýmu nad uhelným polem
Nevěstka smrti v bídném, bledém slunci
Pach skály, napuchlých těl a tlejících rostlin
Město, kde žár hřeje své mrtvé
a schraňuje v chorých domech
Ptáci jako trubači andělé
* * *
Zůstal jen hlad
Šílenství němě pokrývající
obzor lesa
Jako prach
Tichý hvizd a smích,
potem se lesknoucích
tváří
V tanci roztažené stíny prstu
A hlasy
Schody láme
sestupující stín
Světlo probuzené
do prázdna
* * *
Umřu a nic –
smotek paměti
A strachu
Úděl byl dán
Za hranicemi řeči
rozprostřel se šepot:
prosba očí,
hledících ze studena
Všechno je hra,
bez přesahu
A k lítosti
Jsou slova, která zabíjí
Ale i slova,
která jsou milostí
vykoupení
* * *
jeho
jako vejce kulaté břicho
poposkakovalo
po namodralém chodníku
Němá plátna těl,
nahé stíny
A rozkroky
Postřelen, chrchlal
Sliny mu tekly
Zázrak znetvoření!
Rozštěp smíchu!
* * *
prohnutý hřbet
v srsti,
málo z toho
(zbývá)
je i není
(vidět),
tam, kde se
trochu
(ještě skrývá)
vlk s vyjícím
měsícem
* * *
Mluvíš se mnou
skrze nelítostný strach
Stroze
šupinatá tvář
s očima vyrytýma
do mědi
Později, když se svíjíš,
tvé tělo trhá smích
Žadoníš
* * *
Stojí sama
Zprohýbaná klenba
Stěna plná žáru
Až ji sevřou marna
Promění se v páru
* * *
Chlad prostoupil těly
a vstoupil do stěn
V parcích plných cizoty
se hromadí stíny,
světlem prorůstá prach
Stromy trčí mezi stromy
Chtěl jsem se pokusit
rozlomit meze, projít,
vzkřísit hlasy, ale
Vše se dvojí a tone
Jako by se loučil,
zůstávám odjinud
* * *
Tak neúnavně,
po celý den
a sám
V klenuté modři křičí pták
Chtít se vrátit,
nesmět kam
Ozývá se
mák
* * *
vracím se potrestán:
slovo, prosba,
paměť je neúprosná
Nemilosrdná
zapomenout vyslovené,
vyřčené
Věci, slova
a lidi
za sebou vleču
svůj stín
vše co hledám
je ztrácet,
světlo se dlaněmi
opírá o zeď
nic nemít,
být zapomenut
Zima, hlad
a zabíjení
* * *
už dávno spolu jsme:
Žádný,
žádná,
nicotní v žalu
i na cestě
tolik a tolik
pozapomenutých slov,
tolik a tolik
zvířeného prachu
Hledal jsem to jediné,
které by křičelo
* * *
Pamatuješ? Zlámaný jazyk, kořist dne,
ty a živý sníh
Zdálky se rýsující postavy
za žilnatým sklem
Na pomezí zmlklého a již vysloveného
sestupuješ bílá
Svíráš věci v dlani
a naplňuješ světlem
Přes hubené hřbety střech
padá vítr
a popel zanechává své útlé stopy
na tenkých zdech
Nacházím se, když se ztrácím
Věci vyjevily svou tvář
a ukázaly hrany
Nelze se pokaždé navracet zpátky
po těžkých schodech
Voda zprůzračněla
a tato chvíle je tak naplněna,
že teče a bolí světlem
Svírám slova, prázdno pomíjím
Opírám se o svůj vratký stín
a znovu, jako tehdy,
hledím v tvou tvář,
tak plnou sebe
* * *
až smrti přitlačím jazyk na její oči,
tak zoufale prázdné,
tak zoufale noční
až smrti přitisknu jazyk na její ústa,
tak zoufale prázdná,
tak zoufale úzká
až smrti vložím jazyk mezi stehna,
tak zoufale plná
a bolestná
* * *
čas odtloukává čas: k smrti,
útlé ruce, stále ten tlukot
jako tlukot tvého srdce,
které to škube a rve
Křičí a praská
dřevo v lese, čas
odtloukává strach
Houpá se, houpá
Vrah!
* * *
Z její kropenaté lebky
zbyla už jen kůže
Žluklý měsíc
Šedým filmem
potažené oči
a chrastící vlasy
do noci
Galerie
Zneklidňující obraz jaksi dvojrozměrné, plakátové kočky, visící na diváku očima a hrudí na bílé, přesvětlené ruce, připomínající něčím chirurgickou rukavici ve sterilním prostředí, vznikal v letech 2000–2002. Ve srovnání s dobou vzniku jiných maleb Jana Merty (nar. 1952) to není mnoho, díla devadesátých let byla dokončena za pět až deset let. Na výstavě v Brně a v Pardubicích v roce 2005 byl tento obraz, nazvaný Neboj se!, vystaven spolu s malbou Neboj se! II (2002–2003), již zde nereprodukujeme. Táž kočka, táž ruka, jen jiné barvy: užité ironicky. doktorand oboru komparatistika na FF UK; ruka má šedý (úřednický?) rukáv. Všechny prsty i tlapky najednou dostávají bez změny polohy perverzní nádech. My ale přetiskujeme reprodukci staršího akrylu (1992––2002) nazvaného Pet. S „nebojácnými“ malbami je Pet spojen přímým pohledem bytosti ven z plátna, pohledem dorážlivým, přesto nefunkčním – obráceným do sebe. Pohledem stočeným na hranu žití a nežití. Mertovy skutečně různorodé obrazy často dodávají nádech monstróznosti takzvaným obyčejným věcem, stavějí je do role obrazového klišé, vzpomínek na romantická díla a nechávají je viset v podezřele „čistém“ pozadí. Dojem není, alespoň u mě, prost strachu. Z díla Jana Merty (jednoho z neotřesitelně významných malířů střední generace, kam přes svůj věk spíš patří) jsem tato dvě domácí zvířata vybral k básním M. Olšovského i pro jejich záludné druhy ticha.
Vincenc Lichnovský
Miroslav Olšovský (nar. 1970 v Ostravě) vystudoval rusistiku a nyní působí jako doktorand oboru komparatistika na FF UK. Básně publikoval například v Pěší zóně a Souvislostech. Žije v Praze.